Hoi, Heb zojuist samen met mijn werkgever de WAZO-aanvraag voor mijn zwangerschapsverlof ingediend. Hiervoor hebben we ingelogd op het UWV-portal. Volgens mij allemaal goed gegaan en heb direct een bevestiging ontvangen. Alleen, wat me opvalt is dat er helemaal niet om loongegevens wordt gevraagd. Hoe weet het UWV nu welke bedragen er uitgekeerd moeten worden? Of ben ik te voorbarig, en volgt er nog correspondentie n.a.v. de aanvraag? Alvast bedankt!
Beste Gizzie1983, Wat fijn dat je samen met je werkgever zo makkelijk de aanvraag hebt kunnen indienen. Het klopt inderdaad dat er niet meer gevraagd wordt om je loongegevens. UWV kan namelijk je loongegevens inzien, omdat je werkgever deze aangeeft bij de Belastingdienst. Aan de hand van deze gegevens berekent UWV de hoogte van je zwangerschapsuitkering. Natuurlijk volgt er correspondentie naar aanleiding van je aanvraag. Allereerst krijg je een ontvangstbevestiging van je aanvraag per post. Daarnaast krijg je een beschikking als UWV de aanvraag van je WAZO beoordeeld heeft. Deze beschikking kun vinden op uwv.nl. Daarvoor log je in met je Digid code bij MijnUWV. De brieven vind je vervolgens onder Mijn Documenten en vervolgens bij Mijn brieven. Op de beschikking staat informatie over de ingangsdatum, duur en hoogte van je zwangerschapsuitkering en wanneer deze betaald wordt. Actuele informatie over de beslissing van de WAZO vind je hier. Ik wens je een fijne zwangerschap toe. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare