Hallo Momenteel ben ik 25 weken zwanger en blijf ivm nierstuwing tot de bevalling in de ziektewet. Moet ik nog wel zelf mijn verlof aanvragen bij het uwv? En zo ja, wanneer kan ik dat het beste doen? En loopt de uitkering dan gewoon wekelijks door met hetzelfde bedrag als wat ik nu krijg? Groeten Liselot
Beste Liselot, Wat rot voor je dat je last hebt van nierstuwing. Ik wil je er wel graag even op wijzen dat je in de ziektewet blijft totdat het zwangerschaps- en bevallingsverlof ingaat. Dit zal in jouw geval 6 weken voor de uitgerekende datum zijn. Je hebt een aantal vragen over je zwangerschapsverlof. Moet ik nog wel zelf mijn verlof aanvragen? En zo ja, wanneer kan ik dit het beste doen? Als je geen werkgever hebt moet je inderdaad zelf je verlof aanvragen. Dit kan je doen vanaf 4 weken voor je eerste verlofdag. Je kan de zwangerschaps- en bevallingsuitkering aan vragen door te bellen met 0900 9294. Heb je wel een werkgever? Dan kan de werkgever de aanvraag doen. Loopt de uitkering gewoon wekelijks door met hetzelfde bedrag wat ik nu krijg? Nadat je de zwangerschapsuitkering hebt aangevraagd krijg je binnen 4 weken een brief van ons met de beslissing. In deze brief staat wanneer UWV de eerste uitbetaling aan je overmaakt. Daarna wordt de uitkering wekelijks betaald. De hoogte van de uitkering is gebaseerd op het dagloon van de ziektewet-uitkering. Je krijgt hiervan weer 100% uitbetaald. Dus het bedrag zal hetzelfde zijn. Ik wens je veel sterkte en hoop dat je ook nog van je zwangerschap kunt genieten. Actuele informatie over het aanvragen van een zwangerschapsuitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare