Zwangerschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Mini1988, 21 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mini1988

Mini1988 Actief lid

5 aug 2014
    156
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dames, ik heb even een vraagje.
    Ik heb zojuist een brief gekregen van mijn werk met de bevestiging dat ze mijn zwangerschapsverklaring in goede orde hebben ontvangen en met daarin ook de periode van mijn verlof.

Maar nu klopt het volgens mij niet helemaal.

Als ik 7 april ben uitgerekend, en weer moet werken op 1 juli, dan is mijn laatste werkdag toch 10 maart en geen 11 maart?

Volgens mijn werk is mijn laatste werkdag 11 maart, maar dit kan toch niet?

Als ik 4 weken terug reken vanaf 7 april, moet dit toch ook een donderdag zijn? Naar mijn idee zou zelfs mijn eerste verlof dag de donderdag 10 maart moeten zijn.

Kunnen jullie mij helpen voordat ik dit morgen met mijn baas bespreek?

2. lian19

lian19 Actief lid

24 aug 2015
    260
    27
    28
    Ik ben 23 Maart uitgerekend en als ik dan 4 weken terug reken heb ik verlof op 24 februari en dit heb ik ook gekregen als ik het op dezelfde manier bij jou bereken zou je inderdaad 10 maart moeten hebben... maar wanneer ik op internet het bereken met een verlofcalculator zegt hij 11 maart en bij mij 25 februari.... raak er zelf in de war van haha zou het gewoon bespreken als jij die dag belangrijk vind! ;)

3. Mini1988

Mini1988 Actief lid

5 aug 2014
    156
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dus jouw eerste verlofdag is 24 feb?
    Dan zou de mijne dus 10 maart zijn...
    En mijn laatste werkdag dus 9 maart en geen 11 maart wat ik nu door krijg van mijn baas.
    Het gaat mij niet om die 1 of 2 dagen, maar meer om het principe en het feit dat momenteel niet alles lekker loopt bij onze HR

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    525
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wanneer ik hier kijk, dan is je laatste werkdag 10 maart en begint je verlof op 11 maart. En je laatste dag verlof zou dan 30 juni zijn. 1e werkdag weer op 1 juli

5. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Je kan even contact opnemen met het UWV, zij sturen je ook een bevestiging (tegen die tijd) van je zwangerschapsverlof. Het UWV keert namelijk de uitkering uit tijdens je verlof. Vaak aan de werkgever, en dan betaalt de werkgever gewoon jouw loon. Soms betaalt het UWV de uitkering direct aan jou. In ieder geval zijn zij de instantie die de data exact weten.

Je kan het UWV ook op dit forum vragen stellen. Dan weet je precies wat je wettelijke datum zou moeten zijn.

6. Mini1988

Mini1988 Actief lid

5 aug 2014
    156
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de tip! Ik wist niet dat het UWV hier ook op het forum zit.

7. Freddel

Freddel Fanatiek lid

30 mrt 2015
    1.305
    406
    83
    Sowieso kan je ook nog niet zeggen dat je op 1 juli weer begint toch?! Want dat is afhankelijk van wanneer de baby geboren wordt. Als je 4 weken van te voren hebt gekozen dan begint je bevallingsverlof (zo heet het 2e deel van je zwangerschapsverlof officieel) de dag na de bevalling en dit zou dan dus nog 12 weken zijn. Dus stel dat je baby op 12 april komt ipv 7 april, dan heb je vanaf 13 april nog 12 weken verlof. Dan zou je pas 6 juli weer moeten beginnen..

Om het begin uit te rekenen moet je terug tellen vanaf de dag na je uitgerekende datum. Dus 4 weken terug tellen van 8 april.. dan kom je uit op 11 maart als 1e dag van je verlof en inderdaad niet als laatste werkdag.

Hoop dat dit duidelijk is😉

8. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Bevallingsverlof is niet altijd 12 weken hoor.
    Als je later bevalt dan heb je dus langer ervoor gehad en iets korter erna. Echter nooit korter dan 10 weken.

9. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    447
    83
    Limburg
    Jawel, als je 4 weken van tevoren hebt heb je altijd 12 na ook al beval je later.

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    525
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je hebt altijd MINIMAAL 16 weken zwangerschaps/bevallingsverlof en alles wat je later dan je uitgerekende datum bevalt, wordt meegenomen je begint dus dan gewoon LATER met werken.
    Er wordt altijd uitgegaan van de oorspronkelijke situatie... dus ga je vier weken van te voren met verlof, dan heb je na je bevalling altijd 12 weken verlof.
    Ga je zes weken van te voren met verlof, dan heb je na je bevalling altijd 10 weken verlof.

11. Mini1988

Mini1988 Actief lid

5 aug 2014
    156
    0
    0
    NULL
    NULL
    En als ik eerder beval dan mijn uitgerekende datum, dan wordt dit niet gekort op die 12 weken bevallingsverlof, toch?

12. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Nee, als jij 1 week te vroeg bevalt, dan heb je 3 weken zwangerschapsverlof gehad en heb je nog 13 weken bevallingsverlof.

Ik ben bij mijn dochter 4 weken en 2 dagen te vroeg bevallen. Ik heb dus eigenlijk maar 2 weken zwangerschapsverlof gehad (had 6 weken vooraf) en 14 weken bevallingsverlof,

13. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Volgens mij stond dit bij mij ook zo in de brief van p&o. Ze zetten er namelijk de datum op waarop je eerste verlofdag is. Dus niet je laatste werkdag maar je eerste vrije dag.

Deel Deze Pagina