Hallo, Mijn vraag aan jullie, Ik weet sinds vorige week dat ik zwanger ben. Nu heb ik van me zelf een hartritmestoornis, kan dit gevolgen hebben voor het ongeboren kindje? Qua stress of iets dergelijks. Nu ik zwanger ben slaat mijn hart ook wat sneller dan normaal. Voor mij zelf kan dit geen kwaad, en kan ik er erg oud mee worden, maar ben zo zenuwachtig voor het kindje... Een normaal hard slaat in ruststand zo'n 60 slagen per minuut, en de mijne in ruststand 90/120 per minuut hopelijk kunnen jullie mij helpen met mijn vraag. m.vr.gr typje
Hoi Typje, gefeliciteerd met je zwangerschap! Maak je niet te druk hoor, want je kindje kan heel wat hebben. Het is wel belangrijk dat je je aandoening aan de vk verteld, die zal dan extra aandacht hebben voor je bloeddruk in de zwangerschap, zal extra goed naar de harttonen van je kindje luisteren tijdens de controles en zal waarschijnlijk bij de 20 weken echo als notitie erbij zetten dat ze extra goed naar het hartje kijken. Zoals ik het begrijp uit je vraag heb je geen anatomische afwijking aan je hart en zal hierdoor ook geen verhoogde kans op een zichtbare hartafwijking bij je kindje zijn. En als je door zenuwen zelf een hoge hartslag hebt, maar wel probeert rustig aan te doen als je er zelf last van hebt, dan zal het kindje er geen last van hebben hoor. Er zijn best veel vrouwen die een hogere hartslag hebben dan gemiddeld. Houdt er alleen voor jezelf rekening mee dat door het extra bloed dat je in je lichaam krijgt (1,5 liter meer), je zelf meer last kunt hebben van je hartritmestoornis (onregelmatig/hartkloppingen) en je dus echt op tijd rustig aan moet doen. Maar je kindje kan wel wat hebben! Groetjes Brigitte