Zwangerschapswens: wel een wijntje kunnen drinken of niet?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Hopefor2009, 10 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Ik wilde helemaal niet zwanger worden en had in de tijd dat ik zwanger raakte een studentenleven waarin ik vaak ging stappen en vaak toch wel echt meer dan een wijntje dronk. En ik heb een heel gezond kind. (toen ik erachter kwam dat ik zwanger was ben ik daar natuurlijk wel mee gestopt)

2. Thasmo

Thasmo Actief lid

8 jan 2009
    251
    0
    0
    Secetarieel Administratief Medewerkster
    Noord-Brabant
    Hee allemaal,

Ookal drink ik geen alcohol, soms wel eens (2x in het jaar ofzo) als ik eens een keer niet bob als we uitgaan (wel 4x in t jaar ofzo ;) )
    Ik ben/was wel heel erg verslaafd aan de blikjes energiedrink met oa. taurine.
    Niet de 'egte' blikjes maar die van de aldi zegmaar.
    Daar zit genoeg cafeïne in voor 4 koppen koffie..
    En ik dronk gerust 4 blikjes op een dag..
    Das natuurlijk niet goed.. ja ik weet t en ben er ook mee gestopt toen we besloten om er echt voor te gaan.
    Ik drink ze niet meer, alleen af en toe 1 slokje als mn partner dan een blikje open trekt. En geloof het ik heb echt af moeten kicken dus..

Geen alcohol maar energiedrinkjes ;)

3. inbetween

inbetween Niet meer actief

Daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht! Mag dat ook al niet? Pfff, best veel wat je moet laten hoor, maar ja, voor het goede doel zullen we maar zeggen! ;)

Liefs

4. FunnyMe

FunnyMe VIP lid

8 jul 2006
    7.561
    0
    0
    Ik vind dat zolang je nog niet zwanger bent (of in ieder geval dit nog niet weet) je gewoon een wijntje moet kunnen drinken. Wij zijn 3 jaar bezig geweest en ik heb in die 3 jaar heus wel eens wijntje gedronken. Ik vind dat je niet alles moet laten zolang je niet weet dat je zwanger bent. Dan heb je geen leven meer.

5. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Ik drink ook gewoon een wijntje hoor :) en soms wel meer dan één wijntje.... haha! Rond mijn NOD kijk ik daar mee uit. Nu dus ook, vooral omdat ik vanalles "voel" nu. Morgen heb ik een kantoorborrel en ik hou er nog al van en mijn collega's weten dat :-s Dus morgen even een smoesje verzinnen en drinken met mate!

(Ga morgenvroeg voor de zekerheid een matcaretest doen en hoop natuurlijk op een positest, ook al is het erg vroeg. Dan laat ik alle wijn staan en ga ik het vieren met sinas!) ;)

6. mikki

mikki Actief lid

1 okt 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    Ik laat de alcohol (en koffie) staan (behalve als ik ongesteld ben). Heb de vraag hier ook aleens voorgelegd aan de verloskundige. Zij zegt dat, ook al is er geen bloedband, de alcohol wel in het vruchtwater en vlies er om heen kan komen.

De reden dat ik niet drink is omdat ik, als we een kind zouden krijgen waar iets mee is, mezelf altijd zal blijven afvragen of het aan dat wijntje ligt. Ook al weet ik dan rationeel dat het niet zo is, ik vrees dat ik mezelf daar toch mee zou kwellen. Dus laat ik het staan.

7. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    ik drink/dronk zowiezo zelden..maar wat je ook vaak hoort is dat meiden na de eisprong (of geschatte eisprong) tot aan de menstruatie niet meer drinken...
    maar volgens mij maakt het idd niet uit omdat je nog geen bloedband hebt...

en ik moet zeggen dat ik zelfs nu heel af en toe nog een beetje redbull neem...het zal geen heel blikje zijn...want dan krijg ik onwijs last van maagzuur...maar er zijn zoveel vrouwen die (veel) koffie drinken...dan neem ik wel een paar slokjes redbull!

8. bink

bink Lid

14 dec 2006
    48
    0
    0
    ik drink gewoon lekker dagelijks mijn wijntje en bakkie koffie, kan nog lang genoeg alleen aan de sapjes zitten als het eenmaal zover is.

9. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ik heb ook gewoon een wijntje (of 2, of 3 :D ) gedronken voor ik zwanger was. Sterker nog, een paar dagen voor de positieve test ben ik nog uitbundig uit eten en drinken geweest. Nu hou ik er uiteraard wel rekening mee, maar op bijzondere dagen zoals kerst drink ik nog wel eens 1 glas rosé. Ik heb laatst eens alcoholvrije rosé gekocht, maar dat smaakt toch echt niet hetzelfde ;) .

10. Thasmo

Thasmo Actief lid

8 jan 2009
    251
    0
    0
    Secetarieel Administratief Medewerkster
    Noord-Brabant
    Ja ik bedoelde ook niet dat je geen koffie mag :rolleyes:
    Maar ze raden je aan maximaal 3-4 koppen koffie per dag te drinken als je zwanger bent..
    En ja in 1 blikje zit dus 3-4 koppen koffie (cafeïne gehalte) en ik dronk er 4 op een dag soms, meestal 3 ofzo. Dus dat is 12-16 koppen koffie als je het omrekend.. das natuurlijk niet goed.
    Maar hier op t werk wordt ook wat afgeborreld en er zijn zat zwangere vrouwen en die drinken eigenlijk altijd 1 wijntje en dan over op water of fris en er zijn genoeg vrouwen al bevallen en allemaal gezond dus ik denk niet dat het heel veel kwaad kan, maar ik snap de vrouwen die het laten staan.
    Maar goed mn schoonzusje drinkt heel veel blikjes en ook tijdens de zwangerschap en die heeft ook 2 supergezonde kindjes van 4 en 2 dus het is ook eerder voor mn eigen gemoedsrust denk ik.
    Cafeïne, zorgt voor een verhoging van bijna 40% op de kans op een miskraam. Is ook op tv geweest. Was een gerenomeerd onderzoek in ieder geval. Dus ik laat t blikje staan.. op af en toe een slokje na dan.

Groetjes Mo

11. tinusf

tinusf Actief lid

13 jan 2009
    194
    0
    0
    Ik vind ook wel dat het moet kunnen. Stel dat je heel lang bezig bent om zwanger te worden, dan kun je dus heel lang geen wijntje drinken. Ik ga vanavond uit eten, maar drink toch echt lekker een wijntje, nu kan het nog, misschien straks niet meer :)

12. Snoekems

Snoekems Bekend lid

18 jan 2009
    703
    2
    0
    Brabant
    Van een goede vriendin (die in januari is bevallen) hoorde ik dat haar verloskundige zei dat 1 glaasje wijn (of andere drank) per avond best kan, zolang je het maar bij dat ene glas houdt....
    Nou zal die verloskundige het best weten, maar ik drink alleen nog maar een glaasje mee kort na mijn menstruatie! En als ik straks zwanger ben, zal ik ook best nog eens een glaasje drinken bij hele speciale gelegenheden, maar dan houdt het voor mij wel op!

13. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik dronk voordat ik zwanger werd beide keren een paar glaasjes bij gelegenheid. Toevallig bij alletwee de zwangerschappen het weekend voor de positieve test nog flink aangeschoten geweest. Uiteraard gelijk na positieve test geen druppel meer gedronken. Beide keren overigens snel raak. Ik heb mijn man ook niet gevraagd om te stoppen met alcohol. Want zaad kan slechter worden in combi met alcohol maar vond dat allemaal wel erg veel verplichtingen.

14. juffie2008

juffie2008 Niet meer actief

Hoi,

Ik heb ook gehoord dat je tot 2 weken zwangerschap gewoon wijntje kan drinken. Dan pas is er echt een "bloedband".

Maargoed, zodra ik een positieve test in handen heb is het geen alcohol meer!

15. inbetween

"Als je zwanger bent heeft alles wat je eet of drinkt invloed op je baby.
    Alcohol beschadigt de hersenen van je baby.
    Je kind kan levenslange gezondheidsklachten krijgen of zelfs verstandelijk gehandicapt raken.

Drank veroorzaakt aan alcohol gerelateerde geboortedefecten.
    Kinderen met veel problemen veroorzaakt door alcohol hebben het Foetaal Alcohol Syndroom (FAS).

Vragen:

Kan ik alcohol drinken als ik zwanger ben?
    Nee. Drink geen alcohol als je zwanger bent.
    Als jij drinkt, drinkt je baby mee.

Een beetje kan toch wel?
    Huidig onderzoek wijst uit dat zelfs een avondje drinken blijvende schade kan veroorzaken.
    Geen enkele hoeveelheid alcohol is bewezen veilig te zijn.
    Neem geen risico met de gezondheid van je baby.
    Drink geen bier, wijn of mixdrankjes.

Mijn vriendin dronk tijdens de zwangerschap en haar baby is gezond!
    Iedere zwangerschap is anders.
    Sommige baby's zijn meer beschadigd dan andere door alcohol.
    Geef jouw baby de beste kans op een gezond leven.
    Drink niet als je zwanger bent."

Dit lees ik op de site van stichting FAS. Mijn vader liet me gister een artikel zien wat in het AD heeft gestaan over FAS, vandaar dat ik het even ben gaan opzoeken.

Ik dacht, misschien ter info!

Liefs

Ps. Ik denk dat ik zelf vanaf nu alleen alcohol drink in de week dat ik ongesteld ben :)

16. Liesben

Liesben Niet meer actief

Ik heb afgelopen zaterdag stiekem een glas wijn gedronken, want ja...ik wist zeker ongesteld te worden! Niets blijkt minder waar..
    Maar tot 4 weken is er nog niet echt een bloedband zegt men. Maar, ik denk dat niet drinken altijd het beste is.
    Gisteren na de positieve test had ik best een borrel gelust, maat ik heb het maar niet gedaan! :)

17. inbetween

Meid, gefeliciteerd met je zwangerschap!
    En als je vanaf nu niks meer drinkt komt het vast allemaal goed :)

Liefs

18. Trees

Trees Niet meer actief

Gefeliciteerd ik proost wel voor je ;)

19. Trees

Trees Niet meer actief

Het eerste wat ik doe als ik ongesteld ben is een fles wijn opentrekken en biefstuk eten! :)

Deel Deze Pagina