Ik ben ruim 27 weken zwanger en heb sinds enkele weken last van hooikoorts. Nu is het zo erg geworden dat ik er helemaal gek van word: verstopte neus, rode bultjes met jeuk, tranende dikke ogen, niezen, jeukend gehemelte, etcetera. Ik heb de huisarts gebeld en die raadde mij aan om gewoon loratadine bij de apotheek te halen. Dat heb ik gedaan, en ik kreeg Allerfre mee naar huis. Toen ik de bijsluiter las, stond er met grote letters in dat ik het niet tijdens de zwangerschap mag nemen, alleen in zeer goed overleg met een arts. Ik probeer het daarom zo lang mogelijk uit te stellen, want de bijsluiter stelt mij nou niet bepaald gerust... Ik heb al homeopatische tabletjes van VSM geprobeerd, maar dat helpt helemaal niets... Wie gebruikt er wel Loratadine (Allerfre) tijdens de zwangerschap???
Ik niet, maar ik heb met de Allergoloog overlegd en die heeft mij cetirizine tijdens de zwangerschap geadviseerd. Deze is niet schadelijk tijdens de zwangerschap. Ook de gyn. zei dat dit gewoon kon. En voor de seritide (longen), livocap (oogdruppels) en flixonase (neusspray) moest ik wel vervanging. Daar zit in alle drie 1 stofje die wel schadelijk is. Maar cetirizine werd mij dus geadviseerd. (Kun je bij de apotheek kopen, maar bij de aldi of lidol kost het maar 1,-) Antihistaminica in de zwangerschap Groetjes, Carlien
Bedankt voor je reactie! In de link die je in je post neergezet hebt, staat Loratadine (naast cetirizine) ook genoemd als alternatief tijdens de zwangerschap. Hmm.. misschien toch maar proberen dan...
ik heb de neusspray beclometason gekregen via de ha schijn t echt de enige spray te zijn die getest is voor zwangeren is ook al heel oud.
Maar neusspray werkt toch alleen tegen het niezen/verstopte neus? Ik heb ook last van mijn ogen, jeukende bultjes, en jeukende keel....
yep deze neusspray heb ik ook..maar helpt idd niet zo goed als die andere die ik altijd kreeg maar deze mag je alleen gebruiken tijdens de zwangerschap.. tegen jeukende rode ogen zijn er druppels..moet je even bij je ha vragen..weet niet of je die tijdens de zwangerschap mag gebruiken maar ik denk het bijna van wel..na een paar dagen is het over..
Gebruikte eerst loratedine, maar kreeg sinds week 12 ineens mega hoofdpijn ELKE DAG Na allerlei dingen uitproberen (veel water drinken, paracetamol slikken) heeft mijn huisarts voorgesteld om citrizine te gebruiken. Deze werkt goed! Wel minder goed dan wat ik normaal gebruikte en ook de neusspray beclometason werkt minder goed. Heb dus ook veel meer last Maar ja, dit is tenminste wel veilig... Dames, hou dus ff in de gaten als je loratedine gebruikt dat dit in combinatie met hormomen ernstige hoofdpijn kan veroorzaken...althans bij mij. Oh ja en voor jeukende ogen kun je oogdruppels krijgen...maar ik heb lenzen dus kan dit niet. Alle oude middelen waarvan al zeker is dat er geen negatief effect (op de langere termijn) voor de vrucht is, zijn dus veilig in overleg met je huisarts.
Ja, dat klopt, maar ook met neusspray en oogdruppels moet je uitkijken. Want ook daar kunnen schadelijke stoffen in zitten. De Flixonase en Livocap die ik gebruikte mochten beiden niet meer. En voor jeukende bultjes heb je Lanette creme FNA, die werkt ook goed bij allergie en mag gewoon gebruikt worden bij de zwangerschap. Nog even een website: Apotheek.nl - Medische informatie - Medicijnen - Lanette crème FNA En bij die andere website zag ik ook die loratedine staan, dus ik denk dat je dat rustig kunt gebruiken. Zelf gebruik ik al heel lang cetrezine, is gewoon niet zo sterk, maar wel voldoende voor mij. Groetjes, Carlien
Meiden, hier nog zo een met onwijze hooikoorts! Even wat info, ik heb gewerkt voor een bedrijf dat middelen maakt tegen hooikoorts. Alle antihistaminica worden afgeraden de zwangerschap. Dit zijn ceterizine, Loratadine, desloratadine. Hoewel er ook stukken te vinden zijn over geen problemen is dit niet bij grote groepen zwangeren onderzocht. Ook veel neussprays waar corticosteroiden in zitten mogen niet, zoals de genoemde Flixonase, maar ook Nasonex. Dit kan voor groeiachterstanden bij het kindje zorgen. Ook bijvoorbeeld Otrivin mag niet. Ik weet dat sommige huisartsen het bij extreme hooikoorts voorschrijven. Het is natuurlijk een afweging die gemaakt moet worden, je moet ook een beetje kunnen functioneren. Wil niemand bang maken, want het kan heel goed zijn dat het geen problemen oplevert, maar het is voor zover ik weet gewoon nooit in een goede studie aangetoond. En tot die tijd wordt het dan afgeraden. Liefs,
Bedankt voor de info Ziezo1980! Ik hecht wel veel waarde aan je berichtje; wil mijn kleine uk absoluut geen schade toebrengen omdat ikzelf zo loop te miepen over alle hooikoortsklachtjes. Maar ik weet gewoon niet meer wat nu verstandig is! De huisarts adviseert mij Loratadine, dus dan ga ik er ook vanuit dat ik goed advies krijg... Dat was dus ook al zo met de flixotide discus die ik gebruik voor mijn astmatische bronchitis. Toen ik erachter kwam dat ik zwanger was, ben ik bij de huisarts geweest en heb besproken of ik flixotide kon blijven gebruiken. Ze zei letterlijk: "hoewel het middel officieel niet is geregistreerd als zijnde veilig tijdens de zwangerschap, mag je het van mij gewoon gebruiken, want het kan absoluut geen kwaad". Nou, ik heb toen dus gewoon weer een recept bij de apotheek gehaald. Werd ik een dag later helemaal in paniek gebeld door de apotheker himself, dat ik het middel ABSOLUUT niet mocht gebruiken en dat ik meteen moest stoppen. Tsss.... wat moet ik toch met al die tegenstrijdige adviezen??