paling en zwanger zijn?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Meliske, 11 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meliske

Meliske VIP lid

29 mei 2006
    7.731
    0
    36
    NL
    Mag je paling eten als je zwanger bent?
    Tis hier namelijk kermis...jammie!

2. kleintjevoorons

kleintjevoorons Fanatiek lid

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Ik blijf dit topic even volgen want hier is het ook bijna kermis en ik zit al een jaar uit te kijken naar die heerlijke paling.

3. Meliske

Meliske VIP lid

29 mei 2006
    7.731
    0
    36
    NL
    ik zelf denk wel dat het kan hoor...

4. kleintjevoorons

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Geloof wel dat je geen roofvissen mag eten maar heb geen idee of paling een roofvis is? En gerookte vis is ook niet altijd ok.

5. Gabrielatje

Gabrielatje Niet meer actief

O ik geloof dat het wel mag, heb ik vorige week nog gedaan iig en ze schopt nog steeds ;)

6. kleintjevoorons

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Heb ff ge googled:

Listeria is ook aangetroffen in vacuümverpakte vis, zoals gerookte zalm, paling, forel, makreel, haring en dergelijke. Eet dus geen vacuüm verpakte gerookte vis, tenzij je de vis goed verhit voor gebruik. Verse vis kun je wel eten. Zelfs rauwe haring en sushi is geen probleem, als ze maar vers is.

Vanwege de dioxinen wordt het eten van paling uit de grote rivieren zelfs helemaal afgeraden.

Volgens mij ligt het er helemaal aan waar hij vandaan komt en of daar veel vervuiling is. Maar in verse paling zal je geen listeria aan treffen volgens mij. Alleen vanwege die dioxines zou je het moeten laten.

7. Gabrielatje

Gelukkig dat was bij mij wel het geval, wel balen dat ik niet wist dat rauwe verse haring wel mocht want die heb ik met pijn en moeite laten staan omdat ik dacht dat het niet mocht ;)

8. kleintjevoorons

9 mei 2008
    4.173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    charissie, je hebt nog 7 weken om de schade in te halen........

9. Gabrielatje

Hihihi ja heerlijk :D en jij 33 weken om het vers te eten :D

10. Meliske

Meliske VIP lid

29 mei 2006
    7.731
    0
    36
    NL
    bedankt allemaal!
    Ik denk dat ik het toch maar niet zal doen...
    Pak wel een lekker broodje haring.

11. gimena

gimena Niet meer actief

ow lekker morge even na de visboer :D
    ik wachten er ook al mee.
    want dacht dat het niet mocht.
    ik wist ook niet dat je brie mocht uit winkels.
    want die zijn allemaal gepastriseerd!
    handig deze site

12. Skye

Skye Niet meer actief

Ik ben gek op gerookte zalm. Ik heb tijdens mijn zwangerschap dus ook alleen maar verse zalm bij de visboer gehaald. Extra duur, maar echt superlekker. Ik at helemaal geen rauwe of gerookte vis uit verpakking. Alleen vers bij de visboer.

13. Tasjaaa

Tasjaaa Bekend lid

11 sep 2008
    544
    0
    16
    Fotografie en huismoeder
    Noord-Holland
    wat ik weet, is dat vette verse vis heel goed is tijdens de zwangerschap.
    En gerookte paling is lekker vet ! hihi
    Ik heb er ook een aantal op.. dus geen zorgen!

14. Linda1979

Linda1979 Actief lid

26 jan 2009
    320
    0
    0
    Ik eet al heel lang regelmatig een lekker vers harinkie. Heerlijk! Ik ben blij dat ik wel verse haring mag eten, je mag al genoeg niet hebben!
    Het liefst eet ik er dan twee: een voor mijn hersentjes en een voor de hersentjes van mijn kindje :)

15. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Zolang het niet vacuumverpakt is kan je het gewoon eten, maar met mate vanwege de dioxines! Dus een verse gerookte paling hoef je zeker niet te laten staan...

Aangezien ik een behoorlijke lekkerbek ben heb ik echt alles tot op het naadje uitgezocht met als gevolg: Ook oesters, en rauwe vis kan allemaal... als het maar vers is! Maar goed een oester leeft nog tot je hem openmaakt, verser kan je volgens mij niet hebben. Rauwe vis is stuk moeilijker om echt lekker vers te krijgen, zorg dat je het bij een goede visboer haalt. Het liefst niet al gefileerd, zodat je zelf de vis nog even in de ogen kan kijken.

Haring is gezouten, dus sowieso geen probleem... alleen opletten dat je niet te veel zout binnenkrijgt!

16. hiranthi

hiranthi Actief lid

14 jul 2009
    109
    0
    0
    Eigenaresse illutic WebDesign
    #16 hiranthi, 12 aug 2009
    Laatst bewerkt: 12 aug 2009
    Ik heb op de koelkast een print-out van een lijst van jonge gezinnen (laatst voor een ander topic al eens weer naar gezocht, maar kan zo niet meer vinden waar ik 'm vandaan heb..). Daar staan allerlei soorten vissen op die wel/niet mogen (zoals roofvissen) maar paling staat er niet tussen (lijkt me dan dat het geen probleem is, als het echt niet mocht had het wel op die lijst gestaan).
    Er staat trouwens wel bij dat als je het niet vertrouwd, je het gewoon niet moet eten (better safe than sorry).

17. Sjees

Sjees Niet meer actief

volgens mijn verloskundige was paling geen probleem,maar juist goed voor me tijdens d zwangerschap,ik geniet dan ook regelmatig van een heerlijke paling of een lekker haringetje

18. gimena

gimena Niet meer actief

vandaag lekker gehaalt bij de visboer :D
    handig zo form.
    haha thnx

Deel Deze Pagina