Heb ik recht op Wajong?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Zomerrr, Aug 21, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

Jun 5, 2011
    5,097
    503
    113
    Hoi,

Ik ben 21 jaar een moeder van een dochter.
    Vorig jaar april/mei is er vast gesteld dat ik een auto immuun ziekte heb(deze test moet nog een keer herhaald worden)
    In maart 2013 ben ik begonnen aan een thuisstudie maar dit is voor mij niet haalbaar.

Als er nogmaals uit kom dat ik een auto immuun ziekte heb voldoe ik met mijn leeftijd aan de criteria om een Wajong aan te vragen?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Zomerrr,

De Wajong is bedoeld voor mensen die op jonge leeftijd een langdurige ziekte of handicap hebben gekregen.

Je kunt Wajong aanvragen als een van deze situaties voor je geldt:

- Je had op je 17e verjaardag een langdurige ziekte of handicap
    - Je kreeg vóór je 30e verjaardag een langdurige ziekte of handicap. In het jaar vóórdat je de ziekte of handicap kreeg, volgde je minimaal 6 maanden een opleiding

In jouw geval is vorig jaar april/mei vastgesteld dat je een auto immuun ziekte hebt.
    Is daarbij vastgesteld dat je deze ziekte al had op je 17e verjaardag?
    Je kunt dan de Wajong-uitkering aanvragen.
    UWV kan op die manier beoordelen of je alsnog voor de Wajong in aanmerking kunt komen.

Hou er wel rekening mee dat je de Wajong-uitkering niet met terugwerkende kracht krijgt.
    Bij toekenning gaat de uitkering in op de dag dat UWV de aanvraag ontvangt. ( bij volledige en duurzame arbeidsongeschiktheid )
    Of 16 weken daarna. ( bij niet volledige en duurzame arbeidsongeschiktheid )

Als je er voor kiest om de Wajong aan te vragen dan kun je dit dus het beste zo snel mogelijk doen.

Actuele informatie vind je op deze pagina.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

Jun 5, 2011
    5,097
    503
    113
    Mijn ziekte is chronisch en dus niet te genezen maar nog niet vast gesteld toen ik 17 was.

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Zomerrr,

Het maakt niet uit wanneer de diagnose is gesteld.
    Uit de diagnose moet wel blijken dat je de ziekte al op je 17e had.

UWV beoordeeld dan of je aan de overige voorwaarden voldoet.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page