Zwangorexia....

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Gezond, 22 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Sommige mensen kunnen hier gewoon helemaal niks aan doen. Dat zit dan gewoon in je. Het hoe dan ook niet aan willen komen, het hoe dan ook niet dik willen worden. Er kan je dan nog zovaak verteld worden, dat je niet dik word, dat je buik alleen wat ronder en boller word, dat dat niet is omdat je (te)veel eet, maar gewoon omdat er een vreselijk mooi wondertje groeit in je buik. Heel simpel gewoon eigenlijk, maar voor sommige gewoon zo vreselijk lastig! Maar voor sommige voelt het dus heel anders, natuurlijk weet je dat er een wondertje in je buik groeit, maar toch voel je het als dik zijn.

Voor andere is het heel makkelijk praten namelijk, maar als je het in je hoofd anders voelt is dat gewoon :c:. En dan is het ook gewoon :c: als er zo makkelijk over gepraat word, dan voel je je niet begrepen, maar voor iemand die het niet zo voelt is het ook heel lastig begrijpen.

Dus niet te snel oordelen, maar ook kijken wat erachter zit ;).

2. Jeetje dat is ook wat. Ik ben blij dat ik hier geen last van heb. Hoewel ik altijd wel oplet met wat ik eet. Ik hoef echt niet tonnetje rond te worden, maar als je zwanger bent wordt je toch wel dikker, dat is gewoon normaal en gezond. Als je gewoon gezond eet en drinkt en lekker blijft bewegen, maar niet extreem dat komt het toch gewoon allemaal goed. :)

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik maakte me daar echt niet druk om en zou wel zien hoe het er weer af zou gaan naderhand. ik was in totaal 17 kilo aangekomen en heb die er ook zelf aangevreten :) want at heel de dag door vaak zelfs snachts :) . 2 maanden na de bevalling woog ik er weer 15 minder en moest nog 2 kilo. ik ben niet iemand die van dieten houdt of sporten dus met veel eten en een kind die je 24/7 bezig houdt vlogen ze er alsnog af en ben er na me zwangerschap in totaal 20 afgevallen dus weeg nu 3 kilo minder dan toen ik zwanger werd :). ik ben nu 180 en weeg 65 kilo

mijn zus heeft de weegschaal verstopt om dat zij juist weer erg bang is om dik te worden. zo kan ze zich hier niet druk overmaken en gewoon lekker genieten van der zwangerschap. zij is altijd vrij dik geweest en is nu normaal van postuur en wil niet terug naar af.

echter weet je met kinderen krijgen dat 99% dikker en zwaarder gaat worden en dat minder eten of lijnen zeer slecht is. naderhand heb je nog alle tijd om weer aan je figuur te werken dus laat je die 9 maanden gewoon lekker uitdijen en ben trots op die rondingen :) dat was ik zeker. me kont en benen waren 3 x zo groot :) maar geen haar op me hoofd die zich ging druk maken over het feit dat ik dikker was en liep lekker trots rond

4. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Ik vind het prachtig om een echte zwangerschapsbuik te krijgen! maar... ik vind het verschikkelijk dat er meer lichaamsdelen aan het groeien zijn (wat een kont! :confused: :oops: ) en ook de toename van kilo's op de weegschaal vind ik heel moeilijk om te zien.
    Maar ja, ik eet gewoon lekker door, alles voor de beeb. Aankomen hoort er tenslotte bij, al hoop ik het binnen de perken te kunnen houden.

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Zolang je dat maar houd is er niks aan de hand! Zolang je maar niet helemaal in paniek raakt wanneer er weer 300gram bij is gekomen, en dus idd gewoon lekker door eet en rekening houd met je wondertje is het helemaal goed natuurlijk!

Maar er zijn ook mensen bij wie dat in hun hoofd niet zo werkt ;)!

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ben nu bijna twaalf weken heen, en ben afgevallen, ondanks dat ik me dus super goed voel. Ik eet goed en ook vaker... heb nu alweer trek, dus zo maar weer een bord yoghurt of een boterham naar binnen werken. Ik eet dus ook totdat ik "vol" ben, en dat is helaas vaak al snel :( Maar ik vermoed dus dat ik toch te weinig eet. Nu maar hopen dat ik bij de volgende controle (over 3 weken) op zn minst niet meer ben afgevallen!

Maar ik kan me dit soort gedachten an sich (dus niet teveel willen aankomen) wel voorstellen, maar dat je op gewicht wilt blijven of zelfs nog bewust wilt afvallen (tov je oorspronkelijke gewicht), daar kan ik niet bij!

Uitzonderingen zijn er altijd, zoals een paar berichten hierboven van een dame die helaas teveel is aangekomen en onder toezicht iets mag/moet afvallen.

7. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    @ bolbuikje.
    Is ook zo, ik kan gelukkig goed relativeren hoor. En zoals hierboven al gezegd, het is prachtig dat er een kindje in je groeit, het is echt een wonder. Wie ben ik dan om me over de kilo's druk te gaan maken.

8. sukkie

sukkie Fanatiek lid

8 mrt 2008
    1.166
    1
    0
    Ik heb wat dat betreft ook wel geluk gehad. Normaal (als ik niet zwanger ben) lust ik best wel chips, koekjes, veel brood met bijvoorbeeld pindakaas of zo. Vooral buggles met paturain vind ik heeeerlijk. Maar vanaf het begin van de zwangerschap vond ik dit niet lekker meer. Heb het eigenlijk de hele zwangerschap niet gehad. Ik had vooral zin in gezonde dingen: roggebrood, fruit, cruesli met yoghurt, gezond eten en natuurlijk ook wel pizza hoor. En daarbij komt dat een pizza niet ongezond is, als je het maar niet dagelijks eet.
    Maar goed, de clou van mijn verhaal is dat ik dus gewoon gegeten heb, af en toe ook wel lekkere dingen zoals een gebakje, lekkere koek (kreeg ik in maand zes of zo wel weer zin in) maar ik kwam er achter dat ik gewoon nauwelijks aankwam. Ik ben nu a.s. woensdag 37 weken en 4 kilo aangekomen. En ik heb echt niet bewust gelet op wat ik eet, minder eten of wat dan ook.
    Heb er denk ik gewoon erg veel geluk mee gehad. En...heb dus geen last van zwangorexia!

9. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    ook ik heb er last van. niet dat ik geobserdeerd ben door mijn gewicht en bij elke maaltijd denk: huppaa weer een kilo! maar wel zo dat ik zo min mogelijk probeer te snoepen! eten doe ik nog wel normaal. ik hou van eten! maar het snoepen laten ik achter wegen. de snickers en marsen enzo :) toen ik nog op de groente en fruit afdeling stond ging het prima altijd maar rond de 5kg aangekomen... maar nu ik sinds 3 weken kassa doe is er al weer 3kg bij... opzich valt het dan nog mee. 8kg bij 36 weken. ik hoop zoiezo onder de 10 te blijven :)

10. KaChris

KaChris Niet meer actief

Ik zit nu deze zwangerschap op 7 1/2e kg erbij in iets meer dan 40 weken voorbij te zijn. Ik heb deze zwangerschap veel minder honger gehad en ook kreeg ik brood met moeite weg. Ik heb daarvoor in de plaats af en toe maaltijdsalades gegeten of ik at een schaal vol fruit en dan later een cracker of zo. Ik ben niet aan het lijnen geweest, maar ik kreeg het er heel moeilijk in. :(
    Bij Thijmen at ik wel 6 a 7 boterhammen, maar nu ben ik blij als ik 4 boterhammen red..Ik kan er niks aan doen, de kleine neemt gelukkig van je wat je nodig hebt, dus dat scheelt weer...
    Ik ben ook altijd gevoelig geweest voor de weegschaal en heb er nog wel een hekel aan, maar voor de kleine probeer je het beste te doen!

Het is erg vervelend wanneer je er zoveel moeite mee hebt, ik weet dat het tussen de oren zit, maar dat is nou net een plek waar je het heel moeilijk weg krijgt zeg ik altijd maar!

Liefs Karin

11. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Wel een beetje belachelijk vind ik hoor, dat er mensen zijn die verwachten dat je neit aankomt als je zwanger bent. Ik heb zoiets: als het kan geef dan gewoon wat langer borstvoeding, dan zijn die kilo's zo weer verdwenen hoor. Ben zelf vorige keer 8 kg aangekomen (en toen heb ik ong. 40 weken overgegeven van de misselijkheid). Deze zwangerschap gaat beter en nu ben ik er al bijna 13 aangekomen. Maar daar ga ik me echt niet druk over maken hoor. Als het er na de borstvoeding nog steeds niet af is, dan pas ga ik lijnen/sporten.

12. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    niet iedereen valt af van BV laat dat duidelijk zijn, het is niet zo van "ik geef effe wat langer BV" sommige mensen kunnen dat niet of MOGEN dat geeneens, dus beetje rare uitspraak.

Al ben ik het wel met je eens dat je niet kan verwachten dat je niets aankomt is erg ongezonde instelling en dan had je al een probleem VOORDAT je zwanger werd waar je beter eerst aan had kunnen werken (therapie e.d.) de kans dat je een eetziekte doorgeeft aan een dochter bv is erg groot (je geeft vaak een zelfde instelling mee qua eten bij het opvoeden)

Ik zou die weegschaal even de deur uitgooien is handiger en bespaart hoop stress! Zolang je gewoon gezond eet (je HOEFT niet te snoepen enzo) dan zit dat wel goed, ik ben blij voor sommige hier dan dat ze geen 30 kilo aankomen zoals ik en al extreem veel vocht vasthouden vanaf 20 weken (ik leek wel zo'n pufferfish) als ik lees 8 kilo dan denk ik echt "wat zeur je nou?" maar goed ik "had" een eetziekte vroeger voor mij was het heel moeilijk om medicijnen te moeten slikken waarvan ik wist dat ik er van aankom maar de keuze was gemaakt dik en gelukkig (omdat ik niet elke dag ziek op bed lig) of dun en ongelukkig dat was een makkelijke keuze achteraf maar tijdens ook niet altijd dus snap "het gevecht" met jezelf wel een beetje maar het is een kwestie van prioiteiten stellen vind ik..

13. McNugget

McNugget Niet meer actief

Even een vraag, ik let ook altijd erg op me gewicht en ben nu 6 kilo aangekomen. Ik vind het niet zo'n ramp want ik ben al aan het aftellen.

Maar als je bevallen bent dan zijn er toch ook gelijk een paar kilotjes weg? Want je buik weegt toch ook wat? Als je nou 10 kilo ongeveer aankomt dan is dat er toch na de bevalling ongeveer wel af?

Groetjes marit

14. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Jee ik schrik ervan!
    Ik ben tot nu toe 5kg aangekomen...en vind dat totaal niet erg hoor. Al kom ik 30kg aan. Pech....
    Dan maar wat harder werken om het eraf te krijgen straks hoor.
    Ik vreet me niet klem, maar eet wel lekker als ik er zin in heb en eet ook gewoon waar ik zin in heb, ik kijk er niet naar. Ben al blij dat ik kan eten.....sommigen lopen 9 maand kotsmisselijk rond, nou dat wil je ook niet. Nee ik geniet van ALLE dingen van het zwanger zijn ;)

15. Jannegie

Jannegie Fanatiek lid

14 apr 2007
    2.702
    0
    0
    commercieel
    Mecklenburg-Vorpommern, Duitsland
    Nou dat er mensen rondliepen die veel met hun gewicht bezig zijn tijdens de zwangerschap dat had ik wel door, maar dat het nu ook een naam heeft...?
    Ik weet op het moment niet eens hoeveel ik ben aangekomen. Ik geloof zo´n 8 kilo. Na de bevalling ben ik al de helft kwijt denk ik. Ik vind het fijn dat ik alles kan eten waar ik zin in heb :D .
    Denk dat het eerder ongezond is om níet aan te komen. Want het gewicht zit ook in je beep, vruchtwater, placenta en niet te vergeten, je borsten! Iedereen die zwanger is, is gewoon prachtig!
    Maar voor mensen met aanleg voor anorexia is het idd erg moeilijk. Heb een interview gelezen met Leontien van Moorsel die haarzelf steeds moest toespreken dat aankomen goed was voor haar baby.

16. Marscha

Marscha Niet meer actief

Ik eet wat ik wil, wanneer ik het wil en hoeveel ik wil...

@ mammakitty & jannegie, vind dat wel errug weinig hoor! Ik ben tot nu toe 18 kilo aangekomen en ik pas mn oude broeken nog steeds aan (ben nu 41 weken) Krijg ze alleen niet meer dicht omdat de beeb zover ingedaald is.

Van de achterkant zie je niet eens dat ik zwanger ben.

Dus blijkbaar heeft mn beebje dat gewoon nodig. En als ik ergens zin in heb, zorg ik dat ik het krijg. Hoef maar te roepen of moederlief en vriendlief rennen al naar de winkel, en zo niet. Ga ik zelf.

Gewoon lekker eten wat je wil, wanneer je het wilt en hoeveel je wilt! Het gaat hier om je beebje!

Na de bevalling kan je weer lijnen en als je teveel hebt gegeten doe je daarna wat extra oefeningen. maar laat je kindje er niet onder lijden. vind ik echt vreselijk!

17. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant

gemiddeld kom je 12 kilo aan en die hoor je binnen 3 maanden wel redelijk kwijt te zijn alhoewel je natuurlijk wel wat reserveshebt opgebouwd voor borstvoeding die misschien wat langer duren maar met 6 kilo heb je die echt niet, jemig 6 kilo dat betekdn dat je eigen lichaam is afgevallen volgens mij als je dat aan het einde bent aangekomen want je bloed (3 liter meer) vocht, je baby zelf natuurlijk wegen allemaal mee...

18. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Aankomen is bij iedereen natuurlijk een beetje verschillend. Hier vorige zwangerschap, eerst wat afgevallen. Maar gerekend vanaf het laatste gewicht dat ik wist voor de zwangerschap 9 kilo aangekomen tijdens de zwangerschap (een tweeling overigens). En na de bevalling meteen 8 kilo kwijt ;).

Maar dit keer heb ik een lijstje gekregen van de huisarts, wat ik per week aan zou moeten komen zegmaar. Hij heeft opgeschreven wat er van mijn gewicht af gehaald word voor de baby en dan kan ik dus kijken hoeveel ik zelf weeg.

Lijstje zal ik even overtypen, weet niet of je er iets mee kan, maar oke -> Tot week 8.5 niks eraf. 8.5 week, - 400 gram. 9.5 week, - 600 gram. 10.5 week, - 800 gram. 11.5 week, - 1.0 kilo. 12.5 week, - 1.1 kilo. 13.5 week, - 1.2 kilo. 14.5 week, - 1.3 kilo. 15.5 week, - 1.4 kilo. 16.5 week, - 1.5 kilo. 17.5 week, - 1.6 kilo. 18.5 week, - 1.8 kilo. 19.5 week, - 2.0 kilo. 20.5 week, - 2.2 kilo. 21.5 week, - 2.4 kilo. 22.5 week, - 2.6 kilo. 23.5 week, - 2.8 kilo. 24.5 week, - 3.0 kilo. 25.5 week, - 3.3 kilo. 26.5 week, - 3.6 kilo. 27.5 week, - 3.9 kilo. 28.5 week, - 4.2 kilo. 29.5 week, - 4.5 kilo 30.5 week, - 4.8 kilo. 31.5 week, - 5.1 kilo. 32.5 week, - 5.4 kilo. 33.5 week, - 5.7 kilo. 34.5 week, - 6.0 kilo. 35.5 week, - 6.3 kilo. 36.5 week, - 6.6 kilo. 37.5 week, - 6.9 kilo. 38.5 week, - 7.2 kilo. 39.5 week, - 7.5 kilo.

Beetje lastig lezen zo achter elkaar, maar onder elkaar werd het zo een lange lijst ;).

19. Jannegie

Jannegie Fanatiek lid

14 apr 2007
    2.702
    0
    0
    commercieel
    Mecklenburg-Vorpommern, Duitsland
    Nou van mij mogen het 30 kilo zijn hoor! Ben nooit slank geweest, had ook verwacht dat ik compleet op zou bollen tijdens de zwangerschap. Ben gek op eten ;) .

Ook na de bevalling niet te snel lijnen hoor meiden. Dat is ook niet goed. Geef je lichaam eerst de tijd om te herstellen. 9 maanden op, 9 maanden af.

20. mamasuusje

mamasuusje Bekend lid

24 sep 2008
    586
    0
    0
    ja ik vind dit ook raar hoor.. natuurlijk vind niemand het echt leuk om 30kilo aan te komen ineens.. maar aankomen hoort nou eenmaal bij de zwangerschap! Normaal eet ik ook niet zoveel.. ben vrij slank, maar nu tijdens me zwangerschap kan alles erin! hihi :)

Deel Deze Pagina