zware baby bijvoeden met fles, deden we daar nu goed aan?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door cowgirl80, 23 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Toen mijn zoontje geboren werd woog hij 4310 gram.
    Van de kinderarts moest hij bijgevoed worden met 30 ml kunstvoeding steeds nadat hij aan de borst geweest was, omdat hij anders zijn suikerspiegel niet op pijl zou kunnen houden.

    3 dagen heeft hij in het zkh steeds iedere 3u een fles gekregen. Thuis zijn we de kv meteen gaan afbouwen en hebben we dit met een spuitje gegeven. Gelukkig is de BV goed op gang gekomen alleen heeft mijn ventje wel heel lang moeite gehad met aanhappen (voor mijn gevoel kwam dit door de fles)

    Nou is het inmiddels al even geleden allemaal, maar ik vraag me toch steeds af: was het nu wel nodig dat bijvoeden? Volgens het boek van Stefan Kleintjes is het niet nodig en moet je niet toestaan dat ze in het zkh zomaar een fles geven. Maar ja, je bent net bevallen.. die kinderarts zal toch ook wel weten wat ie zegt... Toch spookt het afentoe door mijn hoofd; had ik niet assertiever moeten zijn?
    Zijn er mensen die bijvoeden van een zware baby in het zkh geweigerd hebben? of andere meningen ervaringen erover?
     
  2. brenda1976

    brenda1976 Niet meer actief

    HOIHOI
    Onze zoon woog ook bijna 4 kilo, maar heb ik niet bij hoeven voeden, was borstvoeding genoeg. Maar ik zei tegen de kraamverzorgster, oooo fijn dat hij zo zwaar is, dan hoef ik er snachts niet zo vaak voeding te geven en wakker te maken. Ze zei dat het juist voor zware babies ivm suikerspiegel belangrijk was!
    Onze beide zoons hebben slecht gehapt, met sander heb ik 6 weken lang de habermannspeen gegeven (proberen aan te leggen, fles, kolven) bij de 2e zelfde probleem en heb ik toen minder geduldig mee gedaan en wat meer doorgeduwd. (borst in de mond gepropt)
    gr brenda
     
  3. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Kindjes die thuis geboren worden, worden niet bijgevoed hoor. Wel gewoon 8-12x voeden idd. Maar ik weet dat in het ziekenhuis inderdaad het protocol is om kindjes boven 8 pond standaard bij te voeden.
     
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Hier 2 kindjes die bijgevoed zijn in het ziekenhuis. Ze wogen beiden 10 pond. De tweede keer wilde ik het absoluut niet, maar ze hebben tegen mijn man gezegd dat ik haar niet mocht zien (ks) voordat ze een flesje had gehad. Dat heeft mijn man toen maar gedaan.

    Daarna heb ik alle kv geweigerd en daar werd wel heftig op gereageerd. Elke 3 uur werd sowieso het glucosegehalte gecontroleerd en zolang die goed is, is kv niet nodig.

    Mocht er nog een volgende keer komen, komt er echt geen flesje meer, maar ze dringen er zo verschrikkelijk op aan. Is echt niet leuk meer, als net bevallen, labiele vrouw heb je het dan best moeilijk vond ik.
     
  5. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    @suus1983 jeetje wat erg dat ze daar zo op reageren! Wat gemeen dat je eerder je kindje niet mocht zien! Inderdaad als labiele vrouw sta je niet zo sterk in je schoenen, dat was bij mij ook het geval...

    Nou bij een volgende kindje komt er geen fles meer in :)
     
  6. Ikke20

    Ikke20 Actief lid

    13 okt 2008
    379
    1
    0
    Hoi!

    Lastig he? Dat soort informatie die je dan achteraf leest? Hier ook zoiets meegemaakt, maar dan later. In het ziekenhuis hebben ze mijn zoontje niet bijgevoed, hoewel het wel een flinkerd was (4120gram). Maar ik kreeg problemen na een week. Toen bleek mijn kleine man meer dan 10% afgevallen te zijn en toen moest ik dus gaan kolven en dit nageven. Ik heb uiteindelijk minder dan een halve dag de tijd gehad om hem meer te laten groeien. Dit is hij ook direct gaan doen, maar in de ogen van de verloskundigen was dit niet voldoende (toch zo'n 40 gram). Maar ik MOEST toch echt gaan bijvoeden met kunstvoeding. Gelukkig had ik een goede vriendin die zo alert was dat het niet in een flesje gegeven werd, maar met een spuitje. Ik zelf was zo teleurgesteld dat ik het niet eens doorhad dat dat de bedoeling was. Achteraf heb ik gelezen dat als ik bijvoorbeeld iets meer tijd had gekregen en dan huid-op-huidcontact in bed was gebleven, bijvoorbeeld een hele dag, dan had dat de boel al behoorlijk kunnen helpen en was kunstvoeding waarschijnlijk niet nodig geweest.
    Hoe dan ook, ik heb wel doorgezet en uiteindelijk heeft mijn zoontje minder dan een halve doos kunstvoeding gekregen. En zelfs nu krijgt mijn zoontje nog altijd borstvoeding. Maar ik weet wel dat ik het in de toekomst anders zou doen. Ik zou eigenwijzer proberen te zijn (maar ja, na een bevalling ben je niet echt jezelf ;)).
    Ik zie dat het wel een heel verhaal is geworden. Maar wat ik probeer te zeggen is dat dingen misschien niet altijd gaan zoals je graag had gewild. Je hebt in ieder geval weer iets geleerd voor een eventuele volgende keer. En helaas weten ook kinderartsen niet altijd voldoende van borstvoeding.

    Groetjes Mariska
     
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ons zoontje woog ook meer dan 8 pond (4170) bij de geboorte, maar wij hebben nooit bijgevoed hoor! Gewoon alleen borstvoeding op verzoek. In het begin dronk hij 12 of 13 keer per dag. Na 6 dagen ging hij weer over zijn geboortegewicht heen.

    Was het gewicht de enige reden die ze gaven om bij te voeden of was er nog iets anders aan de hand? Als het gewicht de enige reden was, vind ik dat wel raar!
     
  8. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    @ikke20 hmmm dus als ik in het zkh de fles geweigerd had, had ik waarschijnlijk een paar dagen later jouw situatie gehad :( Jeetje lastig zeg!
    Ik heb dan juist weer geboft met kraamhulp en vk thuis die ons snel van de kv af wilden helpen.
    Inderdaad , ik heb een hoop geleerd voor de volgende keer, wat zal ik dan een lastige patient zijn ;)
     
  9. Ikke20

    Ikke20 Actief lid

    13 okt 2008
    379
    1
    0
    Dat hoeft niet hoor. Maar ik heb wel vaker gehoord, dat bij kindjes die wat zwaarder zijn, ze eerder meer afvallen. Maar wel super voor je dat je zulke goede kraamhulp en vk had! Het is jammer, maar ik hoop dat je nu lekker geniet van de borstvoeding!

    Groetjes Mariska
     
  10. Marijee

    Marijee Fanatiek lid

    21 jan 2008
    2.295
    0
    0
    ons meisje wat 3925 bij de geboorte.
    nadat ze haar glucose hadden geprikt hebben ze haar gelijk een flesje gegeven omdat die maar 1,6 was en boven de 2,6 moest zijn.
    dus hier was er echt een goede reden om een flesje te geven.
    de hele nacht elke 3 uur op glucose geprikt maar die bleef daarna gelukkig stabiel en ze heeft geen bijvoeding meer gehad in het ziekenhuis.
    ze krijgt hier thuis heel soms wel 20 cc extra kunstvoeding na de borstvoeding omdat ze dan echt nog honger heeft en me borsten leeg zijn.

    ze zit ook nog niet op de geboorte gewicht terug nu 7 dagen na de bevalling.
    vanochtend woog ze 3810 gram terwijl ze 2 dagen terug 3800 woog dus maar 10 gram aangekome in 2 dagen.
     
  11. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    @tupp Ja, gewicht was de enige reden om bij te voeden, is mij verteld... maar misschien icm ingeleide bevalling/vruchtwater gepoept/hartruisje... zou ook een overweging kunnen zijn geweest maar is mij niet zo verteld in elk geval!
    Ben jij wel in het ziekenhuis bevallen? Op medische indicatie? (weet niet of dat uitmaakt... misschien verschilt het wel per zkh)
     
  12. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben wel in het ziekenhuis bevallen, maar poliklinisch. Ik had dus alleen met de kraamverzorgster te maken.

    Merkwaardig beleid, in ieder geval. Maar je vraagt nu "Deden we daar nu goed aan?" Heb je het idee dat je kindje er last van heeft gehad? (Behalve dan nu het wat minder makkelijke aanhappen)
     
  13. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva was 4350 gram en Lisa 4490 gram. Ik ben thuis bevallen, er werd dus ook niet geprikt op glucose en bijvoeden was ook niet nodig. Ze waren allebei 8% afgevallen. Lisa viel in 1 dag zoveel af, dat ze het over bijvoeden hadden de volgende dag als ze nog meer was afgevallen, eerst met afgekolfde melk en evt. met kunstvoeding. Maar dat wilde ik absoluut niet, gelukkig had ik een kraamhulp die het ook een beetje onzin vond ;). Maar Lisa is maar 1 dag aardig wat afgevallen, toen een dag stilgestaan en daarna alleen maar aangekomen.
     
  14. brenda1976

    brenda1976 Niet meer actief

    hoihoi

    ik heb met beide kids in 2 verschillende ziekenhuizen bevallen en waren ze erg voor borstvoeding...ook de kraamzorg en ik heb met beide mannen de lactatiekundige ingeschakeld. (ben je vaak voor verzekerd en hebben me beide keren zo goed geholpen dat ik dankzij hun borstvoeding kon geven.
    Dus gelukkig nergens flesvoeding opgedrongen.

    marijee, je kan ook iets vaker aanleggen, zodat je borsten dan wat meer voeding kan aanmaken....dan hoef je de fles er niet bij te geven.
    gr brendas
     
  15. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik kende deze regel helemaal niet en vind het best erg!

    Als je melkproductie toch goed op gang is gekomen kan je toch gewoon bv geven?

    Hier kwam na de ks de melkstroom niet op gang en omdat mijn zoontje 10% afviel en ging fladderen en dorstkoorts kreeg na 24 uur moest er wel kv in. Niet met een fles overigens, dat wou ik perse niet. Zodra ik melk had op dag 4, kv achterwege gelaten en om de 2 uur mijn melk middels fingerfeed gegeven. Het zh was het daar mee eens.
     
  16. Ireen

    Ireen Fanatiek lid

    8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Jens was 4130 gram en is niet geprikt ofzo, hij kreeg de borst op verzoek (vaak!) en dat ging gelijk prima!
     
  17. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Mn zoon was 4200 gram en is wel op glucose geprikt (ook omdat ik vorige zwangerschap wel diabetes had, nu niet maar wel flinke baby)

    maar hij is nooit bijgevoed (na de ks). Mn andere kids ook niet met kv. Mn 2de zoon dronk slecht aan de borst en die kreeg via cupje afgekolfde bv. Flesjes zou ik ten alle tijden proberen te vermijden als je bv wil geven.
     
  18. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Hier gelijk bijgevoed, maar een kraamverzorgster die erg pro-bv was en eind dag twee had ik voldoende kolfopbrengst om daarmee bij te voeden. Thirza viel bij enkel de borst gewoon af, dus die moest wel extra hebben. Maar dat heeft ze dus maar 2 dagen wat KV bijgekregen, dag 3 konden we het af met wat ik nakolfde. Manlief zat dan te vingervoeden, ik te kolven :)

    Maar Thirza viel dus af en had problemen met het pakken van de borst. Op dag 5 zijn we geloof ik begonnen met een tepelhoedje en toen ging ze wel zelf goed drinken en was bijvoeden met vingervoeden niet meer nodig.
     
  19. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Het is trouwens wel bizar dat er dan niet geprikt wordt op glucose, als dat de overweging is voor wel of niet nodig hebben van extra voeding en er dan zomaar een fles KV ingedouwd wordt. Fijn om te weten, want dan kan ik eens zien of dat thuis ook mogelijk zou zijn, om iig eens per dag dat even te prikken bij de baby, zodat je een beetje weet of je daar wel of niet goed aan doet.
     
  20. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    @tupp nou ik durf niet te zeggen dat hij er echt wat aan over heeft gehouden .. maar ik denk dat het beter was geweest om hem alleen bv te geven. Hij heeft toch minder colostrum binnen gekregen denk ik, hij werd volgestopt met een dikke fles dus hij had niet zo'n trek in bv en viel in slaap aan de borst.

    Bij een volgende inderdaad alleen de fles als de glucose meting daar aanleiding toe geeft, dat lijkt me een goede. Nu waren de glucosemetingen goed, maar ja wat wil je als je m volpropt met kv en bv :)
     

Deel Deze Pagina