Embryo stopt bij dag 5 ivf/icsi

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Famke93, 27 mei 2022.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Famke93

    Famke93 Actief lid

    28 sep 2021
    194
    153
    43
    Vrouw
    Hoi allemaal,
    Wij hebben er 2 rondes icsi op zitten. Beide keren lijkt het er op dat onze embryo's stoppen rond dag 5. Tot dag 3 lopen ze keurig op schema, daarna vallen ze af. Je kunt je voorstellen dat ik me hier ontzettend zorgen over maakt voor onze kinderwens, want als ze dag 5 niet halen, wat voor kans hebben we dan? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Zo ja, is er een oorzaak gevonden? Hebben jullie er wat aan kunnen doen? Ben je uiteindelijk zwanger geworden? Ik hoor heel graag van jullie. X
     
  2. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.779
    5.545
    113
    Vrouw
    Allereerst wat ontzettend rot!

    Als er geen bevruchtingen zijn, of de embryo's stoppen voor dag 3 ligt het probleem bij de eicellen. Stoppen de embryo's op dag 4 of 5 ligt het aan de zaadcellen.

    Is het zaad van je partner weleens onderzocht? En dan niet een simpel zaadonderzoek, maar ook op DNA fragmentatie?

    Soms kan je iets doen aan de zaadkwaliteit, maar vaak ook niet. Sommige vitamines willen de kwaliteit nog wel eens iets verbeteren, maar verwacht geen wonderen.

    Bij ons lag het probleem bij de eicellen (en dus leeftijd). Wij hebben 8 IVF ICSI pogingen nodig gehad om eindelijk goed zwanger te raken. Helaas is er aan de eicelkwaliteit ook nagenoeg niks te doen. Dus ECD was onze volgende stap en heb daar godzijdank een hele mooie zoon door mogen krijgen!
     
  3. Famke93

    Famke93 Actief lid

    28 sep 2021
    194
    153
    43
    Vrouw
    @Kramertje bedankt voor je reactie. Wat fijn dat jullie mbv ecd een mooi kindje hebben morgen krijgen.
    Wat jij zegt over wanneer ze stoppen met delen na dag 3 dat het dan aan de zaadcel ligt? Hoe weet je dit? Vertelde ze dit bij jou in de kliniek? Bij ons in het lab zeiden ze namelijk dat dat lastig te zeggen is.
     
  4. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.923
    1.698
    113
    #4 blij83, 27 mei 2022
    Laatst bewerkt: 27 mei 2022
    Bij ons is in de kliniek (Cuypers en Cuypers Duitsland) juist benoemd dat het ook aan de eicel kan liggen. Aan de mitochondriën (energie fabriekjes) in de eicel, die moet zorgen dat de cellen goed blijven delen.
    Ik heb ook heel vaak mislukte innestelingen, prille miskramen, biochemische zwangerschappen, niet goed ontdooide embryo's', niet goed doorgedeelde embryo's en soms weinig bevruchtingen gehad. Kon dus ook allemaal aan de eicel liggen. En vaak blijft het gewoon gissen wat het is.
     
  5. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.779
    5.545
    113
    Vrouw
    #5 Kramertje, 27 mei 2022
    Laatst bewerkt: 27 mei 2022
    Wij hebben bij MCK Leiderdorp gelopen, bij het UZ Gent, Cuypers & Cuypers in Duitsland en uiteindelijk in Spanje. In Nederland zeiden ze ook dat het niet te achterhalen is waarom de embryo's stoppen en deels hebben ze daar ook gelijk in. Het is ook niet altijd te achterhalen. Maar als blijkt dat eicellen verouderd zijn (leeftijdsgebonden) of als ze weten dat de kwaliteit van het zaad niet goed is, is er vaak wel een aanwijsbare oorzaak. Toen wij uiteindelijk over zijn gegaan naar het UZ Gent en alle onderzoeken in gingen, kwam de professor met deze mededeling. Dat de oorzaak met het stoppen tussen bevruchting en dag 3 "vaak" (ik zeg dus niet altijd) ligt aan de eicellen en tussen dag 4 en 5 aan de zaadcellen. Wij zijn daarna ook nog overgestapt naar Duitsland en Spanje en deze klinieken gaven dit beide ook aan. Zoals ik zeg "vaak" is dat de oorzaak, uiteraard niet altijd, er kunnen natuurlijk tal van factoren meespelen.

    Hier op het forum zijn er ook diversen topics over geweest en volgens mij kunnen @vlinderCN en/of @Chitje er ook nog wel eea over vertellen.

    In bijgaande link staat ook eea uitgelegd: http://next-level-ivfclinic.brussels/herhaalde-slechte-ontwikkeling-van-het-embryo/?lang=nl
     
  6. Famke93

    Famke93 Actief lid

    28 sep 2021
    194
    153
    43
    Vrouw
    Bij ons was is de reden dat we met icsi zijn beginnen ivm het zaadkwaliteit. Uiteindelijk blijkt dit erg te wisselen (soms minder dan 1 milj, maar zelfs een keer een uitschieter naar 9 milj). Het daad dat er is ziet er wel goed bewegelijk uit. Ik ben nog relatief jong (net 29) heb steeds een goed aantal eicellen dus daar lijkt het probleem ook niet te liggen.. dus wat het wel is? Zo lastig om te zeggen. Daarom vind ik het ook zo raar! @vlinderCN en @Chitje hebben jullie ook ervaringen om te delen? :oops:
     
  7. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik heb nooit ivf gedaan omdat wij telkens snel zwanger raakten maar latere miskramen. Om die reden wel helemaal in de onderzoeken gestapt en bij mijn man kwam daar in Gent een vreselijk slechte uitslag, dna fragmentatie in zaad was 63% waar je dat op max 20% wil hebben, hij is ook al wat ouder en de combinatie met mijn oude eitjes is dan niet handig. Maar het blijft een raadsel hoe we daarmee toch makkelijk xwanger raakten. Zijn normale zaaduitslag was heel erg goed wat ook vreemd is.
    Anyways ik heb hem op een supplementen regime gezet ;) en 6mnd later was het gehalveerd, was toen ik weer blijvend zwanger maar waren nog andere mogelijke oorzaken bij ons hoor.
    Maar supplementen kan sws geen kwaad behalve dat het een hoop geld kost.
     
  8. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.124
    431
    83
    Wij hadden hetzelfde met zowel ivf als icsi. Alles stopte rond dag 4 of we hadden een hele slechte op dag 5 (die dan tegen beter weten in werd teruggeplaatst). Hier werd het op eicelkwaliteit gegooid (ik heb endometriose dus zou goed kunnen). De overstap naar een ander ziekenhuis heeft het verschil gemaakt (van Düsseldorf naar Brussel). Uitstekend lab en toen had ik opeens uitstekende blastocystes. Bizar maar waar…
     
  9. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik zou na 2 x icsi met dit resultaat ook zeker overstappen naar buitenland
     

Deel Deze Pagina