Jeetje, ik weet het echt niet meer! De geschiedenis herhaalt zich! Ik was vroeger als klein meisje een moeilijke poeper, volgens mijn moeder hield ik het dagen op zodat wanneer het er uit kwam het helemaal versteend was en het ontzettend pijn deed. Mijn zoontje is nu 3,5, al tijden overdag zindelijk. Dat wil zeggen, hij plast alleen op de wc. Poepen weigert hij! Hij wacht totdat hij savonds voor het slapen een luier aan krijgt, of hij poept smorgens vroeg wanneer hij net wakker is en dus nog een luier om heeft. De laatste tijd houd hij het steeds langer op, waar ik me dus ook best zorgen om begin te maken nu. Ik heb alles al geprobeerd! Op het potje met mij ernaast, op het potje alleen. Op de wc met mij ernaast en alleen. Boekje gegeven zodat hij even lekker rustig ontspannen kan zitten. Ik heb een poepdiploma gemaakt waarbij hij bij elke keer poepen op de wc of potje een sticker mag uitkiezen en mag op plakken. Maar het werkt allemaal niet! Zodra ik em op de wc of op het potje zet om te poepen wil hij er zo snel mogelijk weer van af, en begint hij te huilen. Hij zegt dat poepen op de wc pijn doet maar poepen in de luier niet. Hij heeft nu al 3 dagen niet gepoept. Ik heb al roosvicee laxo gekocht, in de hoop dat wanneer hij gaat poepen het niet al te veel pijn doet. Herkent iemand dit? En hebben jullie misschien tips?
Hier precies hetzelfde dus ik heb niet echt tips voor je, ik had dit verhaaltje kunnen schrijven! Chloe poept ook nog steeds in de luier en we gebruiken movicolon, daarmee is de poep niet meer hard maar ze wil het niet op de wc doen! Soms poept ze elke dag en soms zit er ook wel 2 tot 3 dagen tussen dus ik lees mee!
Als hij wil poepen in de luier en dat ook aangeeft en doet, valt dat ook onder zindelijk zijn. Ik zou het vooral laten, hem elke keer die luier geven en niet meer proberen op de wc te laten poepen. Als hij dat nou fijner vindt.. Wat is het probleem eigenlijk dat hij in de luier poept? Want het lijkt me dat een verstopt kindje een veel groter probleem is. Komt ook best vaak voor dat kindjes nog even een tijdje om een luier vragen bij het poepen. Grote kans dat als je dat gewoon accepteert, hij over een maand, of 2, zelf naar de wc gaat.
Ik lees even mee vanwege soortgelijk probleem.. Zoontje (3) sinds enkele weken droog maar sinds het.potje of de wc poept hij met véél moeite. houdt het dagen op en, wil ook niet in de pamper, grote wc, broek... Alles geprobeerd denk ik maar hoop hier nog tips te vinden.
Hier een lange geschiedenis van poepproblemen. Dit ging in een klap over toen hij zindelijk werd. Ineens ging het poepen ook hartstikke goed op de wc. Dit duurde een maand. Sinds nu zekee twee maanden is het weer drama. Hij poept nog om de dag maar ALLEEN omdat ik zodra ik zie dat hij moet poepen hem op de wc zet. Onder luid protest, geschreeuw en nee ik moet niet poepen. Maar ik hoef hem maar erop te zetten dan en hij poept. Ik ben bijna altijd met hem en zodra hij onrustig wordt, ineens opspringt, zegt dat hij het koud heeft of wik slapen (geen bedtijd), dat zijn allemaal signalen dat hij moet poepen en het op aan het houden is. Doordat ik hem er toch op zet ooept hij dus wel maar mis ik een signaal dan houdt hij het op. Deze week heeft hij sinds vorige week zondag voor het laatst gepoept. En gelukkig vandaag eindelijk een flinke berg. Weer probeerde hij het tegen te houden en gelukkig zag ik het. Dus gelijk op de wc gezet. Verder maakt luier etc niets uit. Beloningen helpen niet. Hij wil gewoon niet poepen. Ongeacht wat we proberen. Hem gewoon laten doe ik niet want dan is het probleem groter.
Hier hetzelfde drama gehad. Bij zoonlief deed het inderdaad ook echt pijn. Heb lidocaine zalf gehaald, en hem duidelijk uitgelegd dat met deze zalf het poepen geen pijn doet. Eerst laten ervaren in de luier. Vervolgens hem in de luier op de wc laten poepen (wel telkens de zalf gebruikt). Vervolgens op de wc met de luier aan maar plakkers los. Uiteindelijk op de wc met veel wc papier eronder zodat het niet plonst, en uiteindelijk dus gewoon. Bij elke 'ronde' een stickervel gemaakt, bij 10x gelukt een beloning (kinderboerderij, speeltuin zoiets) En bij elke ronde ook duidelijk aangegeven wat de volgende ronde zou worden. Hier was het een combinatie van dus echt pijn door het ophouden, en het moeilijk vinden het op een andere manier te doen. Geef hem eerst even een week of 2 rust. Leg vervolgens het plan uit, en hou je hier ook aan. Positief belonen werkt hier super goed. En dus telkens die zalf gebruiken! Misschien heb je er wat aan!
Nog ja een heel groot probleem is het natuurlijk niet. Maar er komt een moment dat hij naar de basisschool gaat, en dat duurt geen jaren meer. Wat ik heb begrepen is dat ze verwachten dat kindjes zindelijk zijn, wat compleet logisch is. Ik wil het niet op het aller laatste moment laten aankomen en dat hij dus binnen een paar week moet leren om op de wc te poepen. Het duurt nog even voordat hij naar school gaat, maar toch. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Tot mijn grote verbazing heeft hij vandaag een middagje bij oma gespeeld en daar 2 Keer op de wc gepoept! Ben ontzettend trots op hem. Nu hopen dat hij heeft gemerkt dat het geen pijn doet, en dat hij voortaan hier thuis ook op de wc poept! @nikkijane: bedankt voor je tip! Ik hoop dat we het niet meer nodig hebben. Maar ik houd dit zeker in gedachten!
hier is het ook zoon drama geweest om te poepen. me meisje wou allen maar in de pamper poepen en ging altijd achter het gordijn staan met pamper om te poepen. we hebben veel gevraagt van waarom wil je niet op het potje poepen? geen antwoord .nu sinds bijna twee weken poept ze op haar potje of de w.c . nu vraagt ze me steeds van mama wil je bij me zitten en mee helpen met druken. ze pakt me hand vast en knapt er in en zo gaat ze druken. ze schrok eerst wel toen de poep er uit kwam en raakte in paniek. maar als je rustig bij haar gaat zitten en beetje zeggen toemaar effen door zetten met druken zo dat die geke poep er uit komt .ga nooit dwingen want dat werkt afwerkbaar.mschien geeft je zoontje wel aan of voelt van zelf wel waneer de poep komt of geeft aan van dat die nu wel op potje of w.ctje wil zitten. je moet echt heel veel gedeult hebben.
Wij hebben ook maandenlange drama's gehad met beide dochters, het was echt een hel. Hier durfden ze helemaal niet te poepen, tot buikpijn/verhoging/bloedende anus enz als gevolg. Wij hebben forlax ( 4 zakjes per dag), vaseline in het poepgaatje en soms zelfs laxeerzetpillen gebruikt. De problemen zijn hier juist overgegaan toen ze zindelijk werden. Mijn enige tip: maak er geen punt van, als hij een luier nodig heeft geef hem die voor het poepen.
Misschien een tip... Wij hebben ook drama s gehad met dochter die wilde ook niet poepen op de wc of potje. Ze was al lang zindelijk maar vroeg dan even om een luier om te poepen dat deed ze dan en zei ik ben klaar en dan waren we ervanaf. Wat ik uiteindelijk gedaan heb ik tegen dr vertellen dat al dr vriendjes en vriendinnetjes dat ook deden want dat doet iedereen verder geen druk van het is raar dat jij dat nog niet doet maar dat vond ze intressant. Op het kdv als andere kindjes gingen poepen liet ik haar plassen op de wc ernaast en zag ze dat andere kindjes dat ook deden. Toen ben ik met haar naar de kruitvat gegaan en kocht ik een doosje met van die kindersurprises ja ik weet het eigenlijk heel fout maar die zetten ik bij de wc en dan zei ik die zijn speciaal voor jou als je een keer op de wc poept mag je een ei. Opnieuw weer geen druk gewoon als je er klaar voor bent de eieren blijven net zo lang staan tot je zelf denkt dat je een grote meid bent. Elke keer als ze ging plassen zag ze ze staan en toen kwam er een keer een poepie nou en trots dat ze was. Sindsdien is ze van het drama af.. We hebben met haar ook afgezien en gedacht dit komt nooit goed maar echt het komt goed.
Onze dochter had het ook een kreeg standaard een scheut laxo door haar yoghurt. Van stickers pakken zag ze niet direct resultaat dus dat werkte niet. Ik ben toen naar de action gegaan en heb een mand en allemaal kleine kadootjes gekocht en ingepakt. Wanneer zij op de wc poepte mocht ze meteen een kadootje uitkiezen. Er waren er nog niet maar dit was wel het zetje wat ze nodig had. Vanaf dat moment ging het steeds beter.
Niet alles gelezen. M heeft dit ook gehad. Ik gaf haar een luier als ze moest poepen. Met ruim.3.5 daarmee gestopt omdat de poepproblemen erger leken te worden en school er aan kwam. Ben wel naar huisarts geweest om medische oorzaken uite te sluiten. Met beloningssysteem (1e keer poepen op po is zelf cadeautje uitkiezen en daarna stickers plakken voor leuk uitje) is het toen gelukt. Die eerste keer op de pp was wel drama met heel veel aansporing en handje vast etc. Maar toen het lukte was ze zo trots! Nu hoort dit ook echt bij M. Niet durven maar met een beetje ondersteuning haar angst overwinnen. T zou hier veel minder gevoelig voor zijn denk ik... Ik zou het sowieso nu een maand loslaten en hem een luier geven om in te poepen. Misschien met luier op po of wc?
Bij M ging het trouwens niet vanzelf over. Zindelijk met drie en dus pas met ruim 3.5 op po. Ongeveer een maand later pas op de wc. Op school heeft ze de eerste maanden niet gepoept en dat gebeurt nu nog zelden. In een vreemde omgeving moet ik nog mee om te poepen. Dus het blijft wel iets spannends bij haar.