Nou, zoals de titel al zegt: ik heb sinds de bevalling van mijn zoontje (drie maanden geleden) vermoeide benen. Ik kan me niet herinneren dat ik het tijdens mijn zwangerschap ook al zo erg had, maar toen was ik ook heel moe en wilde ik niet zoveel. Nu wil ik wel van alles, maar het voelt alsof ik spierpijn blijf houden. Elke keer als ik opsta is dat vermoeiend. Ook mijn voeten zijn stijf en ik heb ook steeds last van mijn rug. Heeft iemand een idee wat dit is? En wat ik eraan kan doen? Ik sport trouwens wel gewoon, mijn buikspieren zijn nog steeds sterk (net als voor de zwangerschap) en ik heb niet het idee dat mijn conditie nou zo slecht is.
ik zou zeggen even afspraak met een rug fysio of osteopaat maken.. klinkt alsof je zenuwen de weg kwijt zijn.. beide kan je gewoon bellen, geen verwijsbrief nodig..
Ik lees even mee, want ik heb dit ook al vanaf de bevalling/keizersnede. En dat is al 6 maanden geleden. Ook zere knieën en enkels, maar m.n. spierpijn in m'n bovenbenen en liezen.
Ik heb ook een keizersnede gehad. Zou dat er iets mee te maken hebben? Ik heb het inderdaad vooral in mijn bovenbenen, vlak boven mijn knieen, maar mijn voeten zijn ook stijf. En als ik bijvoorbeeld mijn zoontje verschoon op de eettafel en iets te lang met hem speel daar, krijg ik ook erg last van mijn rug. Ik moet van de week toch bellen met de huisarts voor iets anders, misschien leg ik het wel even voor. En anders ga ik gewoon (weer...) naar de fysio.
Ik had het de eerste 2 weken heel erg. Zeker als ik ze een tijdje niet bewoog. Ik ben toen oefeningen gaan doen (draaien met enkels, fietsen met je benen ed) en dat heeft heel erg geholpen.
Misschien wel, ik weet het ook niet. Heb jij het ook dat, als je een tijd hebt gelegen of gezeten, dat je zo stijf bent in je benen? Net nog, ik zat op de grond bij de jongens en toen ik opstond waren m'n benen helemaal stijf. Ik wandel regelmatig en doe aan stepping. Ook loop ik hele dagen trappen op en af. Dus genoeg lichaamsbeweging. Eerst dacht ik dat het daardoor kwam, omdat ik na de operatie toch lange tijd niet echt heb kunnen bewegen en daarna nog weken veel heb gezeten in het ziekenhuis. Maar het wordt niet minder. Toch ook maar even contact opnemen met m'n HA denk ik...
@Jipper: dat is precies wat ik ook heb! Ook als ik 's ochtends uit mijn bed stap, voel ik me verschrikkelijk stijf. Maar wat ik het vervelendst vind, is dat ik ook last van mijn rug heb en dat ik dat voel als ik mijn zoontje optil. Ik heb zelf ook het idee dat het er niet aan ligt dat ik te weinig beweeg. Maar een paar oefeningen kunnen natuurlijk nooit kwaad.
Ja, die rugpijn heb ik ook. Maar daar had ik eigenlijk altijd al last van, dus dat valt me minder op. Denk dat ik maandag de HA maar eens bel of even langs ga. Om nou direct naar een fysio te stappen vind ik ook weer zo wat...
Ik denk dat een bezoekje aan de fysio wel lekker voor je is! Hij of zij kan zo voelen of er iets geblokkeerd is, want daar lijkt het naar mijn idee een beetje op. Ik heb namelijk ook een lange tijd met een pijnlijke enkel rondgelopen. (weliswaar door een blessure maar toch.) Ik ben toen ook naar een fysio/haptonoom geweest en dat was errug prettig.
Ja, mijn ervaring is ook dat de fysio vaak wel snel helpt en omdat ze er verstand van hebben, heb ik vaak ook wel vertrouwen in wat ze zeggen. Het enige mindere is dat mijn fysiotherapeut een hele knappe jongen is die mij nog heeft behandeld toen ik 20 kilo lichter was (wat zeg ik: waarschijnlijk wel meer) en ik zie er nu een beetje tegenop op met mijn striae-benen en mijn hangbuik langs te gaan... Sorry voor mijn klaagzang!
Hahaha...heb je dat weer... Ik ben niet zo kapot van fysio's. Ben een aantal keren behandeld aan m'n knie, maar wat ik me vooral herinner zijn de oefeningen die ik mee naar huis kreeg en die ik altijd vergat te doen... Het ligt dus waarschijnlijk meer aan mij dan aan de fysio...
Nee... Ik moet de dokter bellen vanwege een afspraak voor mijn zoontje, maar hij was er vandaag weer eens niet. Misschien dat het morgen lukt. Ik merk trouwens toch vandaag dat het een soort spierpijn lijkt. Vanochtend had ik nergens last van en vanmiddag ben ik wezen wandelen. Als ik dan ga zitten en na een tijdje weer opsta, ben ik stijf. Heb jij al wat gedaan?
Nee, ook niet... Ik moet altijd even iets overwinnen voordat ik de HA durf te bellen. Ja ik weet het; watje... Misschien dat ik morgen genoeg moed heb verzameld (hoewel ik altijd wel een excuus kan bedenken om het toch niet te doen...).
Ja, de excuses komen bij mij ook weer spontaan binnenwandelen. Ik kijk het eerst nog maar even aan, denk ik. Haha. Maar ik spreek wel met mezelf af dat als het over twee weken niet beter is, ik de dokter bel.
Ik heb dit ook gehad kwam 'smorgens bijna de trap niet af zo stijf waren mijn voeten. Het is bij mij vanzelf over gegaan maar wel pas na een maand of 7 8 weet dus niet ewat het geweest is, weet wel hoe minder ik deed hoe erger het werd. Tijdens mijn zwangerschap had ik geen last, heb wel behoorlijk overgewicht mischien dat dat meewerkt.
Nou, ik zit nu met K samen op babymassage bij een fysiotherapeut en toevallig hadden we het er vanmorgen over. Zij zei dat het komt doordat ik niet goed rechtop sta en vaak ook verkeerd til. Heel veel jonge moeders schijnen het te hebben. Het komt erop neer dat je altijd als je loopt en staat goed je buikspieren moet aanspannen en je bekken moet kantelen, en 'rits dicht'. Tijdens mijn zwangerschap heb ik daar extra op gelet, en daardoor heb ik eigenlijk geen last gehad van mijn rug. Dus ik dacht dat ik nu ook wel goed bezig was. Maar als ik kritisch naar mijn houding kijk, klopt het wel. Ik moet een beetje opnieuw leren staan, zonder buik weer. Bovendien, zei ze, zijn je achterste buikspieren waarschijnlijk niet sterk nog. Ik heb aan de oppervlakte (ook al ben ik te dik) wel sterke buikspieren, maar binnenin niet. Dat moet je dus trainen en die buikspieren ook gebruiken om te staan. En ook beter tillen. Dus niet elke keer gewoon naar beneden hangen en je kind uit de box pakken, maar door je knieen. Ik ga er maar eens een paar weekjes op letten. Kijken of het beter wordt...
Hmm...klinkt logisch. Ik merk ook dat ik, als ik gewoon sta, vaak nog in een 'zwangerschapshouding' sta. Dus een beetje buik naar voren en een gebogen rug. Zou dat het dan kunnen zijn? En 'zakt' dat helemaal tot in je enkels? Ik ga er ook eens op letten, kijken of het werkt!
Ja, dat is het inderdaad! Ik denk wel dat het effect kan hebben op je benen. Uiteindelijk kan je door last van je rug overal last van krijgen. En als je verkeerd staat en loopt, werkt dat ook weer door. Ik denk dat het wel werkt!
Had het er net met mijn vriend nog even over. Vertelt hij doodleuk dat een collega van hem hetzelfde heeft (al 2 jaar!) en daarvoor sinds kort bij de fysio is. Diagnose; zenuwen zijn aangetast door keizersnede. Denk dat ik toch maar even bij de HA langsga voor een verwijzing...