'zwart' uitbetalen van de oppas (1 dag per week)

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door croky, 7 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    zwart werken vind ik het met oppassen niet hoor. Hoeveel mensen brengen hun kind niet naar een familielid oid en geven ook een kleine vergoeding.

Als je het wit zou moeten doen en je buurvrouw wil dat niet dan zou je per sé een andere gastouder die je dus niet kent in moeten schakelen. Wat een onzin!

Het oppassen op kinderen vind ik wel weer iets anders als een aanbouw laten maken.

2. croky

croky Actief lid

9 aug 2007
    428
    0
    0
    ...en wat zou dan een redelijke prijs zijn per uur / dag?

3. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    ik zou iets van 30-35 euro per dag afspreken. als ik naar mezelf kijk en voor wat voor bedrag ik nog wel op andermans kinderen zou willen passen en terugkijkend wat ik vroeger verdiende met oppassen vindt ik dat een mooi bedrag hoor. jij geen rompslomp, zij geen rompslomp, en nog veel belangrijker iemand die je kindje vertrouwd en waarbij jij bij voorbaat al een goed gevoel hebt, dat is met een oppasouder nog maar afwachten of het wel of niet klikt enzo.

dus laat die moraalridders maar lekker @%#$&&# doe wat je gevoel je ingeeft zou ik zeggen ;)

4. angela80

angela80 Fanatiek lid

8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    ja zoiets zou ik ook geven

5. Leeuw89

Leeuw89 Niet meer actief

Ik ben ook gastouder geweest en heb het zwart en wit gedaan..
    En ik kreeg altijd 4,50 via een bureau dat is een normaal bedrag en 6 euro is het max en 4.50 raden ze aan!
    En toen ik het zwart deed kreeg ik 5 euro per uur

6. croky

croky Actief lid

9 aug 2007
    428
    0
    0
    Hier ben ik weer even...
    heb bij het Nibud op de site gekeken, en 'zwart betaalde' oppas wordt gewoon een informele oppas genoemd, en wat je betaald is geen loon vor werkzaamheden maar een vergoeding.

Dit even terzijde.

Als ik mijn oppas zwart zou betalen, zou dat mij dus tussen de 3,- en 4,50 kosten. Netto.
    Als ik 4,50 via een gastouderburo zou betalen, dan kost me dat ongeveer 1,70 netto!

Ik ga haar toch maar voorstellen om het via een buro te doen. Of zitten er nog haken en ogen aan een gastouderburo?

7. Soraya

Soraya Bekend lid

30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Niet als je een goede uitzoekt. Er zijn nogal wat malafide bureau's op de markt. Orienteer je goed. Zorg bijv dat het bureau ook nog wat doet, ipv alleen maar kosten innen. Dat je er telefonisch terecht kunt met vragen. Sommige bureau's gaan niet eens bij de gastouder langs. Daar kan ik met mijn pet niet bij!

8. angela80

angela80 Fanatiek lid

8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    je kan het natuurlijk doen via een gastouderbureau maar daar schiet ze dan niks mee op, want dan wordt ze gekort op haar uitkering en dan houdt ze niks over.
    maar voor jezelf is het natuurlijk wel voordeliger

9. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Hoe kom jij erbij dat ze een uitkering heeft?

10. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    je betaald aan een gastouder bureau hetzelfde als wanneer je het zwart zou betalen alleen via de belastingdienst krijg je weer wat terug, maar ook dat ligt maar net aan de hoeveelheid uren volgens mij (als ik het goed onthouden heb)

persoonlijk zou ik er niet moeilijk over doen en het gewoon doen met die buurvrouw en meegaan in het feit dat zij het liever zwart uitbetaald wil hebben, dat is voor haar makkelijker zodat ze daar geen aangifte van zou moeten doen bij de belastingdienst want ook dat kost geld als je dat moet laten verzorgen, en eenmaal ingevuld moet je het ieder jaar blijven doen. en voor jou de zekerheid dat je iemand hebt waarbij het voor beide partijen goed werkt en de kids niet vergeten natuurlijk.

11. angela80

angela80 Fanatiek lid

8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    ik dacht dat ik dat had gelezen, maar blijkbaar heeft ze dus geen uitkering?

dan is het helemaal geen probleem lijkt me, dan kan ze zich net zo goed aansluiten bij een gastouderbureau...

12. HJ1977

HJ1977 Actief lid

6 jun 2007
    447
    1
    0
    Dames,
    Als ik onze kinderen zou laten opvangen door een gastouderbureau, moet ik betalen voor de oppas zelf en daarnaast ook nog eens 175 euro per maand aan het gastouderbureau voor de bemiddelingskosten. Volgens mij trek je dat met je belastingvoordeel niet recht. Daarnaast bied een gastouderbureau niet de garantie die ik had verwacht, bijvoorbeeld het garanderen van oppas als de vaste gastouder ziek is. Zij vroegen mij direct of we ook een backup-adres hadden als de gastouder ziek zou worden.
    Let wel, dit was niet het eerste de beste gastouderbureau, maar een gerenommeerd bureau!
    Met de "zwarte" gastouder zou ik een afspraak maken van 2,50 per uur per kind. Als ik dan 8 uur oppas nodig heb per week , kost me dat 40 euro.
    Kom ik uit op 160 euro per maand! En dan hoef ik dus geen extra 175 euro te betalen.
    Ik zou dus voor zwart gaan.

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Wat veel bemiddelingskosten zeg!

Hier betalen we 75 euro bemiddelingskosten.

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Misschien is dit handig om eens te bekijken:

Wat is dienstverlening aan huis?

Dienstverlening aan huis is de verzamelnaam voor taken die u in uw huishouden laat doen. Het gaat daarbij om huishoudelijke taken die u anders zelf zou doen, zoals:

* schoonmaken van uw woning, wassen en strijken en koken en afwassen
    * oppassen op uw kinderen
    * uitlaten van uw hond
    * onderhouden van uw tuin
    * uitvoeren van klein onderhoud aan uw woning
    * fungeren als privéchauffeur
    * uitvoeren van allerlei klusjes, bijvoorbeeld boodschappen doen en ophalen van medicijnen
    * verlenen van (mantel)zorg, al of niet via een persoonsgebonden budget, of alfahulp

Dienstverlening aan huis hoeft niet altijd in of rond uw woning te gebeuren. Zo mag oppassen ook plaatsvinden in de woning van uw kinderoppas. Het kan ook zijn dat u hulpbehoevend bent en tijdelijk ergens anders verblijft. In dat geval mag de zorg plaatsvinden op de locatie waar u tijdelijk verblijft.
    Geen dienstverlening aan huis

Wanneer iemand voor minder dan 90% in uw huishouden werkt, is er geen sprake van dienstverlening aan huis. Voor deze werknemer gelden de gewone regels voor werknemers en voor de loonheffingen. Een uitzondering geldt voor de dienstverlening aan huis bij mensen met een vrij beroep met praktijk aan huis, zoals artsen, advocaten en dergelijke. Werkt de dienstverlener maximaal 40% van zijn totale werktijd voor de praktijk, dan kunt u de bijzondere regeling voor dienstverlening aan huis toepassen. Werkt de dienstverlener meer dan 40% van zijn totale werktijd voor de praktijk, dan is er geen sprake van dienstverlening aan huis en gelden de gewone regels voor werknemers en voor de loonheffingen.

http://www.belastingdienst.nl/.....is-01.html

15. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Ahum, nu wil ik niet stoken gaan.
    Maar inderdaad als je uitkering heb krijg je echt niet veel geld. En ja, zwart werken mag eigenlijk niet maar ik heb alle begrip voor deze buurvrouw dat ze zo een beetje bij verdienen wil/kan. Heeft ze ook een zakcentje om eens iets leuks te kunnen doen, en croky een oppas.

Prettig geregeld toch?

:D =P~

16. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Mee eens! Ik vind oppassen voor 1 dag in de week ook geen "zwart werk" maar misschien ook een soort hobby, waar je een kleine vergoeding voor krijgt! En superhandig zo'n oppas dichtbij!

17. Penelope

Penelope Actief lid

3 sep 2007
    146
    0
    0
    Wat een redenering zeg, nou, vertrouw jij je pasgeborene maar aan iemand die je 1 euro per uur geeft............. lekker gevoel zeker of niet :( En dat voor 1 dag per week, 8 uur, dus lekker duur uit met 8 euro, wauw!

Het gaat erom hoe goed de ouders zich voelen met de buurvrouw en hun kind aan haar toevertrouwen, als het klikt tussen iedereen is het ideaal........!

18. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Ik zal het nog keertje melden: Die buuf heeft helemaal geen uitkering! Ik weet niet waarom iedereen daar steeds over doorgaat, want de TS heeft dat in het begin al duidelijk gemaakt

19. Femmetje

Femmetje Bekend lid

24 mrt 2008
    815
    0
    0
    Oke zwartwerken mag niet. Maar kom op zeg het is maar 1 dagje, je kan het toch ook anders zien. Dat het gewoon een vriendendienst is, waarvoor je de buurvrouw een (kleine) vergoeding geeft. Dat klinkt meteen een stuk anders dan zwartwerken :)

20. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Vergoeding van zo'n 3 à 4 euro per uur is normaal.

Deel Deze Pagina