'zwart' uitbetalen van de oppas (1 dag per week)

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door croky, 7 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Writer

Writer Niet meer actief

ik zou echt niet voor 1 of 2 euro willen oppassen zeg , doe normaal een kind kost veel enrgie en tijd minimaal 3 ,4 euro per uur geven en dat iemand zwart wil werken voor maar 1 dag per week begrijp ik ook heel goed , eff extra zakgeld niks mis mee

2. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik vind het geen ramp dat mensen dit zwart doen. ik vind het een laag uurloon, waar ook nog belasting over afgedragen moet worden. de overheid vind het blijkbaar geen 'echt werk', zo ervaar ik het tenminste.

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

Er is een reden waarom dit loon zo laag is. Dat is, omdat het bij jou thuis gebeurt en je gewoon je eigen dagelijkse werkzaamheden ernaast kunt doen als het huishouden. Je krijgt een vergoeding voor het feit dat je aan huis gebonden bent (al is dat in een groot deel van de gevallen niet eens het geval) en de verantwoordelijkheid hebt over een kind, maar je bent niet constant aan het werk als wanneer je op een kdv zou werken.
    Mensen die bij anderen thuis hetzelfde werk doen, krijgen dan ook een veel hoger uurtarief (als je via een gastouderbureau werkt althans). Dus de overheid heeft in die zin gelijk als ze vindt dat dit niet gelijk staat aan "echt werk".

Verder geldt dat het afdragen van belasting ontzettend minimaal is, mits je er geen werk naast doet (wat dus blijkbaar niet het geval is bij de buurvrouw van TS).

Verder is de ophef over mijn opmerking heel schattig. Misschien dat het geen ramp is als buurvrouw voor een paar uur oppassen geen belasting afdraagt. Ik denk dat mijn opmerking berust was op het feit dat een aardig deel van de bevolking zijn handje ophoudt bij de overheid maar ondertussen voor lekker veel geld bijklust (of zogenaamd "ziek" thuis zit, zoals de broer van mijn man). Die frustratie kwam denk ik op dat moment even naar boven zetten. Excuses daarvoor dus.

4. mama arianne

19 nov 2008
    19
    0
    0
    Gastouder
    Kleve (D)
    Er is blijkbaar heel veel te doen over wel of niet zwart.

Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar ik ben tegen het feit aangelopen dat ik weinig belastingvoordeel had en dit eigenlijk weer in kon leveren bij het gastouderbureau als bemiddelingskosten (terwijl ik zelf een gastouder had gevonden), dus ik heb altijd zwart uitbetaald. Dus dat wit beter zou zijn gaat dus niet altijd op.

Nu ben ik zelf gastouder en ik heb een oppaskind waarvan de ouders geen belastingvoordeel hebben vanwege hun werk. Dus zij betalen mij zwart uit + reiskosten om het op te halen van school + kosten voor eten/drinken (allemaal uitgezocht via gastouderbureaus). Nou heb ik 1 bijkomend voordeel, omdat ik net over de grens in Duitsland woon kan ik tot € 400 belastingvrij bijverdienen.

Hoeveel oma's/opa's of andere familieleden zijn er wel niet die ook op een kind(eren) oppassen en daar hoor je toch ook niets over.
    Doe vooral waar je jezelf goed bij voelt, voor de een is dat een gastouderbureau en voor een ander familie/buurvrouw etc.
    En als je kiest voor 'zwart', zoek dan via gastouderbureaus in de buurt wat hun uurtarieven zijn + evt. bijkomende kosten en kies dan zelf daar een bedrag uit die in de buurt ligt.

Gr. Arianne

5. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Mijn ouders passen ook op onze kinderen, 2 dagen per week. Mijn vader heeft altijd eerlijk gewerkt en netjes alle belastingen afgedragen aan de staat. Mijn moeder heeft tot ze ons kreeg ook altijd wit gewerkt, vanaf dat ze ons kreeg is ze thuis gebleven (zo ging dat nog in die tijd en het kòn ook nog). Toen wij naar school gingen (ik heb nog 2 zussen, de oudste is 41), had mijn moeder in de ochtenden een paar schoonmaakadresjes, en ja, dat werd zwart uitbetaald. Zo ging dat ook in die tijd, mijn moeder was de enige niet...Maar mijn moeder heeft nooooooit! haar hand opgehouden bij de staat, altijd keihard gewerkt idem mijn vader. Nu krijgen ze een maandelijkse vergoeding van mij voor het oppassen op de kinderen. Wanneer ze zich in zouden moeten schrijven bij een gastouderbureau kost dat geld en moeten ze zoveel nodeloze aanpassingen maken in huis. Wij zijn ook groot geworden in dat huis, niks gevaarlijks aan. Maar met al die belachelijke wetten en regeltjes van tegenwoordig, kunnen mijn ouders geen kinderen meer ontvangen met hoe hun huis is ingedeelt..Dussssss, daaaag gastouderbureau (waarvan er heeeeeeeeel veel zijn die op louge manier heel veel geld opstrijken van overheid èn ouders), mijn ouders doen het lekker zwart!

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar mijn moeder past met liefde gratis op hoor. Ik denk dat de meeste opa's en oma's dit wel doen. Dus die vergelijking gaat niet helemaal op.

7. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Mijn ouders krijgen wel een vergoeding van ons...Ze wilden er in principe niets voor hebben, maar wij stonden er zelf op. Ze maken toch ook onkosten (eten, drinken etc..). Dus je kan het zien als een onkostenvergoeding, of een kleine "zwarte" bijdrage...

8. mama arianne

19 nov 2008
    19
    0
    0
    Gastouder
    Kleve (D)
    Zo bedoelde ik het niet hoor, het is super als grootouders dit willen. Maar ik bedoel meer dat er nu zo'n ophef is in dit forum over zwart betalen, terwijl er grootouders/familie zijn wat het met liefde doet en daar wordt dan niet over gesproken.
    Dus vat het niet verkeerd op want zo bedoelde ik het niet.

9. Penelope

Penelope Actief lid

3 sep 2007
    146
    0
    0
    Mee eens! En ik vind dat oppassen op kleintjes vaak onderschat wordt, zo van, ach, je zit toch thuis, dan is het geen echte werk (wat hier ergens wordt beweerd.....). Op baby's passen, en kinderen opvoeden in het algemeen is een grote verantwoordelijkheid. En dan wil je zeker iemand hebben die goed op jouw kind past, of die nou voor 1 dag zwart betaald wordt of niet komt op de 2de plaats, want werken is het zeer zeker wel!

Deel Deze Pagina