zwart werken hoe denken jullie erover??

Discussie in 'De lounge' gestart door Amfy, 10 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    weet ook iemand. Altijd is kortjakje ziek, maar niet in het weekend, want dan moeten er overal zwart tuinen aangelegd worden.

2. Delilah

Delilah Niet meer actief

Als iemand gewoon werkt en zo nu en dan een klusje doet waar hij geld voor krijgt; prima!

Maar een uitkering en zwart werken: Echt verkeerd!!

Ik ken ook iemand die spullen stool van z'n werk en onder werktijd, na werktijd en in het weekend dat spul gebruikte om mee te beunen... Ik noem maar bijv. dat je hout jat van je baas en daar in je eigen tijd of zelfs nog in de baas z'n tijd bij iemand een schuur van gaat staan timmeren en er geld voor krijgt... Nou dat vind ik niet normaal!

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ben het ook met de voorgangers eens, een thuisblijfmoeder die een zakcentje verdient door op het buurjongetje te passen, die ga je toch niet aangeven?
    Get a life.

Iemand die in de ziektewet, of een andere uitkering krijgt, die flink beunt. Tsjah, daar kan ik ook niet zo goed tegen.
    Krijg sowieso de kriebels van onterechte uitkeringtrekkers.

4. He??? Dat begrijp ik ook echt niet! :$

5. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Absoluut NOT DONE.
    Het is niet voor niets illegaal.
    Als we dat allemaal gaan doen moeten we belastingen ook weer omhoog he.

Ik zou niet kunnen slapen als ik zo illegaal bezig was hoor.
    Om dan de mensen belachelijk gaan maken die een melding maken vind ik ook bizar. Wie is er nou illegaal bezig?

6. Papaver

Papaver Niet meer actief

tussen elk zwart en wit is er ook een grijs... Moeilijke vraag. De onterechte steuntrekker die er zwart bijklust: fout. De buurman die een vriendendienst tegen kleine vergoeding bewijst: prima. Als iemand in mijn famile een klus (en ik heb het dan wel over grote (professionele) klussen`) voor mij doet en ik stel daar (eventueel ongevraagd) een vergoeding tegenover, dan zou ik vrij verbaasd zijn als hij/zij een loonstrook en afdracht van werkgeverslasten zou verlangen.
    Ik vind het ook vrij naief om te stellen dat alle (vrienden)diensten binnen vriendenkring en familie zonder betaling zouden moeten geschieden. Da's leuk als iedereen elkaar aanvullende kennis/skills heeft, maar anders is altijd dezelfde persoon (stucadoor/bouwvakker/metselaar) de lul...

7. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Mee eens!

8. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Ik werk ook wel eens zwart, maar dat is pure noodzaak.
    Tegenwoordig nemen werkgevers je niet meer vast in dienst met als gevolg dat ik regelmatig een verplichte vrije dag/week heb.
    Ik kan dan natuurlijk WW aanvragen, maar dat kost de belastingbetalers meer geld als dat ik zwart werk om die dagen door te komen.

De werkgevers sollen met mij door me niet aan te nemen, dus sol ik met de werkgevers door hun wat werk uit handen te nemen. Die hele uitzendbureau toestand hadden ze moeten verbieden.
    Dus ik vind dat het kan, mits je natuurlijk niet een uitkering trekt.

9. Gelijk heb je Marnatman

10. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Als je geen uitkering ontvangt en het is incidenteel dan kan ik er mij er niet echt druk om maken. Maar als het vaak gebeurt of structureel is (elke week bvb)....dan vind ik het ronduit asociaal. :(

11. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik heb een vaste witte baan en daarnaast help ik mijn ouders 1x in de week zwart in hun eigen bedrijf. Vind het weleens moeilijk als mensen er om vragen, maar het gaat ze niks aan wat ik ermee verdien. Zeg gewoon dat ik ze help!!

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Onze schoonmaakster werkt ook zwart. MAAR zij doet daarnaast heel veel vrijwilligerswerk. Ze is begeleidster van minder validen en geestelijk gehandicapten op uitstapjes en zo. Dat is heel zwaar werk.

Het is een hele harde werker. Maar vanwege haar leeftijd (50+) kan ze gewoon niet meer aan de bak komen, ook omdat ze alleen huishoudschool heeft gedaan.

Ze krijgt volgens mij wel een uitkering, maar dus ook geen pensioen of zo. Een er moet ook gezegd worden dat ze op deze manier ook geen pensioen opbouwt.

En wij zijn er ook blij mee, want het is goedkoper. Is nu eenmaal zo...

13. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL

Jullie kunnen haar toch gewoon wit betalen? Heeft ze eindelijk een werkgever die eens.niet naar leeftijd kijkt.

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dan betalen wij meer of zij houdt er minder aan over.

15. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ondanks dat ik het zelf ook doe, vind ik dat er wel verschil in zit. Ik ken ook iemand die afgekeurd is maar wel 100% bijbeunt. Ja aan dat soort mensen heb ik echt een hekel. Maar ikzelf betaal al een hele hoop belasting met mijn witte baan, dus vind dat ik mijn ouders wel zwart mag helpen.

16. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    #56 luckybird, 11 jan 2012
    Laatst bewerkt: 11 jan 2012
    Ja dat is wel de essentie van belasting betalen en het sociale stelsel. Niemand wil natuurlijk dokken,maar ja. Zo zijn wel de regels en die zijn er juist om alles in stand te houden. Als je ons allemaal vraagt waar we willen wil natuurlijk niemand betalen...daarom is het ook geen vrijwilligheid maar verplicht.

Je post lijkt een win win situatie,maar de premiebetalers betalen onnodig een stuk uitkering voor iemand die meer inkomen wil dan ze recht op heeft en de belastingdienst krijgt ook niet gewoon wat we.met elkaar hebben afgesproken in nederland...(afdrachten loonheffing ww,aow, zvw etc.)

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Maar... ehhh... blijkbaar kan ze dus wel aan werk komen... Ze werkt toch bij jullie? Waarom zou ze dan niet een paar adresjes erbij kunnen doen en dat kunnen opgeven?

Ik vind zwart werken echt niet kunnen (bleek al uit het andere topic). Ook niet als je al een baan hebt.

Misschien moet je het eens op een andere manier bekijken: vind je het kunnen om de belasting te ontduiken?

Tuurlijk betaal je (sommige dan) al een deel belasting over je eerste baan, maar wie ben jij om te bepalen dat je dat niet over ander werk hoeft te doen? En waar stopt dat dan? Een keer een klusje, prima, maar er zijn ook mensen die zowat een halve baan zwart er bij werken... Ja, je houdt meer over als je geen belasting betaald (nogal logisch ;)), maar ik zou ook meer overhouden als ik geen belasting betaal over mijn baan. Je kunt ook je prijzen iets hoger maken om zo de belasting te kunnen betalen (ex en inclusief btw).

Ik vind zwart werken echt van hetzelfde caliber als bijvoorbeeld een tv kopen die "van een vrachtwagen af is gevallen".

@marnatman: waarom zou je die klussen niet gewoon kunnen opgeven? Schrijf je in bij de kvk en je kunt het freelance doen. Als het voor een baas is, besef dan wel dat je het systeem nu zelf in stand houdt... ze hoeven je niet in dienst te nemen want je werkt dan zwart voor ze. Hoeven ze ook geen verzekeringen voor je af te sluiten, geen bedragen af te dragen... lekker makkelijk...

18. pink99

pink99 Actief lid

2 jul 2011
    451
    0
    0
    NULL
    brabant
    Ik heb zelf 2 witte baantjes 1 bij de thuiszorg voor 4 ochtenden in de week en 1 bij een computerbedrijf alle ochtenden van 05.30 tm 07.30 en ik werk 1 ochtend in de week bij 1 van mn bazen van het computerbrijf en dat is zwart, ik verdien dan 37,50 euro op een ochtend, mooi mee genomen. kan ik wit niet verdiend krijgen op een ochtend

19. Leonike

Leonike Bekend lid

21 nov 2011
    521
    2
    18
    Zo denk ik er ook over.

20. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.663
    1.426
    113
    Wendelaa, omschrijft het geweldig, ik heb er dus geen moeite mee, mits iemand ook gewoon werkt alleen als mensen een uitkering hebben en dan vooral bij een wia en wajong heb ik er echt problemen mee als erwel zwart gewerkt kan worden.

Deel Deze Pagina