Van iemand die in de WAO ZW oid zit kan je als outsider nooit 100% weten wat daarvan de reden is! Misschien heeft iemand wel een burn-out van de werkdruk maar kan diegene best wel een dagje ergens klussen. Je wordt op dat moment immers afgekeurd voor je eigen werk! Dat wilde ik nog even zeggen want er worden weer veel aannames de lucht in geslingerd. Ik geef naast mijn werk volleybaltrainingen. Per jaar mag je zonder opgave tot een bedrag van 670 euro (ongeveer) hieraan verdienen. Weet niet meer exact hoe dat zit, maar het komt omdat het een (vrijwilligers) vergoeding is. Daarnaast ben ik vrijwilliger en krijg daar ook een vergoeding voor van de gemeente. (dat bedrag zit ik lang niet aan trouwens). Als mijn zwager hier iets komt opknappen dan krijgt hij van ons ook iets toegestopt, tsja is dat zwart werken? ik vind dat een familiedienst, waarvoor je iemand bedankt, dat kan met een krat bier maar ook met een centje.
oh edit: zie net dat als je bijstand krijgt, je daarnaast max 764 per jaar vrijwilligersvergoeding mag ontvangen. als je werkt is dit max 1500 (kan je toch mooi van op vakantie...)
ja hallo, dat is toch TOTAAL wat anders dan zwart bijverdienen. Sorry hoor maar je rukt de totale context weg.
Wij hebben een uitkering. Mijn vriend werkt daarnaast geeft 1 dag wit op en 1 dag niet. Ook wanneer collega's ziek zijn neemt hij deze dag over en geeft deze niet op. Ik ga straks schoonmaken en geef dit ook niet op. Al het geld dat wij naast de uitkering verdienen gaat rechtstreeks naar onze schulden we zitten er dus niet van op Bora Bora. Zonder bij te verdienen zouden wij de schuldsanering in moeten. Drie jaar lang zakgeld en daarna ben je ervan af! ( klinkt makkelijk maar zo is het uiteindelijk wel).
Daar krijg ik dus eerlijk gezegd wel een nare smaak van. Waarom ga je niet gewoon ergens werken dan? En vervelend dat je schulden hebt hoor, maar 9 van de 10 keer komen die niet aangewaaid en ligt de oorzaak bij jezelf
Dat het verdiende geld naar de schulden gaat, maakt het niet minder erg hoor... Je bent nog steeds bezig met aan de ene kant ontduiken van de belasting en het andere kant meer geld ontvangen dan waar je recht op hebt... En dan gaat het niet alleen om de uitkering, want waarschijnlijk krijg je nog tal van toeslagen etc die allemaal op je te lage inkomen berekend zijn. Waarom ga je niet met iemand om de tafel zitten om op een normale/legale manier uit de problemen te komen? Probeer een andere baan te vinden, reken straks iets meer voor het schoonmaken etc.
Je hoort mij ook niet zeggen dat ze zijn komen aanwaaien. Diverse zij n zakelijk, andere prive en weer een aantal zijn van derde. Allebei werken op papier,kdv betalen ( nee geen fam de op kan passen en bij schoonmaak zijn het kleine uurjes geen hele dagen) en de schulden af lossen en dan nog leven. Helaas vallen dan een groot deel van onze toevoegingen weg. Waaronder de toevoeging van onze advocaat die wij wekelijks nodig hebben voor de kinderen van mijn vriend. Tevens moet er allimentatie betaald worden aan de (h) ex terwijl wij hier een rekening hebben liggen van rond de 110000 euro waar zij ivm een vof ook voor aansprakelijk is en deze zijn wij aan het aflossen. Helaas wij houden dit zo nog even vol totdt wij van een gewoon maand salaris de laaste schulden kunnen aflossen.
Maar ben je dan niet veel te bang dat je er bijgenaaid wordt en je nog dieper in de shit komt te zitten? waar daar loop je wel enorme risico op natuurlijk
Wij hebben allang rond de tafel gezeten en bekeken hoe wij diverse kunnen oplossen. Alle opties bekeken uitgemeten en berekend. Wat betreft tal van toeslagen helaas meer dan de helft valt dan weg ook ivm het feit wij een eigen zaak gehad hebben. Vooral het verlieze. Van de advocaat is niet iets waar wij ol zitten wachten. En dit is de beste optie. Naast een uitkering werken wij geen 40 uur maar gewoon een dag of 2 pp erbij. Dus ik vind het wel meevallen.
Nee hoor het gaat om 1 volledige dag die wij niet opgeven. En af en toe wat extra's.En het schoonmaken is nog niet aan de orde.
1500 euro is de max per jaar wat je aan (onbelaste) vrijwilligersvergoeding kunt krijgen. (en voor mensen in de bijstand dus minder)
Ik snap niet dat je het een optie vindt... dit is nou eenmaal het systeem waar je in te werken hebt. Het geldt voor heel veel mensen dat ze toeslagen verliezen als ze meer gaan werken, dat komt omdat toeslagen bedoelt zijn voor mensen die een laag inkomen hebben... En je hebt het over 'maar gewoon een dag of 2 pp erbij' per week neem ik dan aan. Dat is dus 16 uur pp per week extra per persoon... da's echt niet weinig hoor!
Voor ons is het geen optie maar een must. Nogmaals vooral omdat wij onze toevoeging voor de advocaat verliezen. Niet alleen haar uurloon is onbetaalbaar maar ook de diverse uitreksels, proces en hoger beroep kosten zijn niet te betalen. Als wij beide op papier werken krijgen wij weliswaar een gekorte toevoegig echter zijn de overgebleven kosten nog niet te bekostigen.
Al wel eens bedacht dat sommige mensen echt niet anders kunnen en dan het risico maar nemen? Als je moet kiezen tussen een dak boven je hoofd met zwart werken of dakloos zonder zwart werken dan weet ik het wel.
Ze gaf zelf al aan dat er wel een legitieme oplossing is, namelijk schuldsanering... Verder neem ik aan dat dit geen unieke situatie is en er (helaas) vele mensen in dezelfde situatie zitten die het wel redden zonder dit soort dingen te hoeven doen.
Oja is schuldhulp altijd de oplossing dan? Als je een duur huurt zegt de schuldhulp zoek maar een goedkopere woning zonder urgentie. Terwijl je daarvoor makkelijk die huur kon betalen maar door omstandigheden in de schulden bent geraakt. Dit is namelijk ik mijn omgeving gebeurd. En dan ja zou ik het ook zo doen. Ik zelf verdien net 120 euro zwart in het jaar, als ik t op zou geven zou ik ook bonnetjes gaan inleveren en dan kost t de bd alleen maar meer geld.
Ook dat is geen oplossing dat zou het gevolg zijn van stoppen met hoe wij het nu doen. Nog maar een keer wij hebben een advocaat nodig. Mijn vriend wil zijn kinderen graag blijven zien
ik ben het wel met rosao eens dat er ook legitieme manieren zijn om uit de shit te komen. Dan is het maar even niet leuk, als we zo allemaal de problemen op gaan lossen, dan is denk ik het hek van de dam.