Zwart werken & oppas vinden

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Mamasita93, 16 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamasita93

28 feb 2014
    70
    0
    0
    Hoi Mama's ,

Ik werk zwart als schoonmaker en kan hierdoor geen opvangtoeslag aanvragen , dus een kinderopvang of gastouder wordt mij al gauw te duur.
    Mijn vriend werkt ook weer fulltime straks & we hebben geen familie of kennissen die kunnen oppassen.
    Wegens prive omstandigheden wil ik wel graag mn werk behouden omdat het financieel nodig is , maar dan moet er wel oppas zijn.
    iemand tips?

2. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    heel cru...wit gaan werken...of een zwarte oppas, zonder garantie dat ze goed is....

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik denk dat dat lastig gaat worden. Ik vrees dat je dan jou loon zwart mag gaan doorbetalen aan een oppas. Veel hou je dan ook niet over..

Als je wit werk kunt krijgen, krijg je de toeslagen gewoon en kun je gewoon maken van een gastouders/kinderopvang..

4. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.173
    113
    dit. als je er wat aan over wil houden en je verdient zelf 10 euro per uur kan je een scholier voor 2.50 per uur inhuren

5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Helaas, je zal alle opvangkosten zelf moeten gaan betalen. Ik vrees zelfs dat die kosten gelijk zullen zijn met het geld wat je zwart verdient.

Ik zou dus zsm wit gaan werken, schoonmaakbanen zijn er zat. Dan kun je ook kinderopvangtoeslag aanvragen en is het allemaal een stuk makkelijker en veiliger, ook voor jezelf.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wit werken. Wel handig anders, van twee walletjes willen eten...

7. Zouzograag

Zouzograag Fanatiek lid

1 mei 2013
    1.346
    1
    36
    Enige optie die je hebt als je "van twee walletjes"wil eten, is dat je op een kind van een ander past op tijden dat je niet aan het werk bent, en dat de moeder van oppaskind dan jouw kind verzorgt als jij aan het werk bent. Oppas vind je via oppassites, via google, via marktplaats, noem maar op. Garanties heb je dan overigens niet als je dit in het zwarte circuit regelt.

Ideaal lijkt het me niet. Wit werken geeft op langere termijn meer stabiliteit en rust in je leven.

8. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Mee eens!
    Zwart werken is niet handig als je kinderen hebt en geen familie lid hebt die (gratis) oppast.

9. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik heb mijn gastouder wit maar ook zwart betaald. Toen ik werkte wit. Als ik niet werk zwart. Ik heb namelijk geen recht op teruggaaf (en dat is ook logisch, ik kies ervoor niet te werken). Overigens scheelt dit "maar" 40 euro per maand, namelijk de kosten van het gastouderbureau.
    Overigens kreeg ik geen drol terug toen ik werkte.. Maar dat terzijde.

Ik had het geluk dat ik mijn gastouder privé goed ken en dat ze zelf hiermee kwam. En dat het ons 40 euro per maand scheelde.

In jou geval zou ik op zoek gaan naar een scholier die voor een paar euro per uur wil en kan oppassen aan huis. Maar ik ben bang dat het al gauw niet uit kan.

Misschien toch handig om in de tussentijd op zoek te gaan naar wit werk als je zo afhankelijk bent van het inkomen en opvang?

10. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0

Werkt je vriend dan ook zwart? Want als hij gewoon wit werkt (wat ik toch mag hopen als je fulltime werkt!!!!) dan kan hij toch de toeslag aanvragen?

Zoniet ja dat wordt het lastig he. Wel lekker geld verdienen, niks afdragen en dan ook nog een toeslag willen ontvangen. Sorry maar zo werkt het niet.

Dus of wit gaan werken, of een zwarte of goedkope oppas vinden. Alhoewel ik het laatste moreel gezien zelf niet zo'n voorstander van ben.

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Je moet allebei werken om de toeslag te krijgen, dus dat gaat helaas niet op..

Ik ben voor wit ;)

12. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0

Oja ;) dat klinkt ook wel weer logisch, waarom zou je in hun ogen dan kinderopvang nodig hebben haha .. Dom van me.

13. Mamasita93

28 feb 2014
    70
    0
    0
    Mijn vriend werkt fulltime wit , wij hebben inmiddels een oppas. een vriendin wou oppassen.
    Ik snap dat de meningen erover verdeeld zijn over wit en zwart werken.
    Maar dat staat los van mijn vraag , ik vroeg namelijk niet om een mening maar om antwoorden. Bij deze toch bedankt voor sommige reacties!

14. eltigra

eltigra Actief lid

22 jun 2012
    263
    0
    0
    Wachten tot meneertje besluit om geboren te worden
    s Hertogenbosch
    Ik vind t ook niet zo verwerpelijk, toen er nog voldoende zwart geld in omloop was gaf dat de economie een boost en werd er nog geleefd. Tegenwoordig betaal je belasting als je geld verdient, spaart, uitgeeft, leent, schenkt, doneert en investeert dus je betaalt je belasting al 6x. Laat staan dat we het over btw en dergelijke onzin hebben...tis toch schandalig wat we betalen aan belasting?

15. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Tja als je van twee walletjes wilt eten kun je dit soort reacties verwachten.... ;)

Hoop in ieder geval niet dat ik ook nog aan een uitkering mee betaal

16. maantje85

maantje85 Fanatiek lid

9 feb 2010
    1.321
    3
    36
    NULL
    NULL
    :) een zwarte oppas?:D het staat zo wel erg "zwarte pieten discussie";)

17. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Tja, als je dan toch persé zwart wil blijven werken zou ik zoveel mogelijk opvang proberen te vinden met mensen in je omgeving die bijvoorbeeld deeltijds werken.

Scholieren kan je misschien wel een klein deeltje inzetten tegen een minimumtarief in 't zwart ... Maar ik vrees dat die meestal niet lang blijven (als ze iets beters vinden - dat meer betaald - zijn ze weg). En ze moeten ook naar school.

Deel Deze Pagina