Zit een beetje met een dilemma, Ik heb 2 banen. Baan a heb ik met ingang van november opgezegd omdat ik bij baan b meer uren zou krijgen. Op papier heb ik dit laten bevestigen. Sowieso per november 10 vaste uren per week erbij en 1 x 4 weken nog 2.5 uur erbij plus 5 dagen in de week reiskosten. Anders was het voor mij niet interessant mede door de combinatie werkuren plus reisafstand. Nu hebben ze het ineens veranderd, nu zijn er voorlopig alleen die 10 uur erbij tot aan juli 2019 en de reiskosten alleen voor enkele reis. Dit maakt dat het voor mij dus een stuk minder interessant en ik voel mij eigenlik nogal besodemieterd. ( dit komt neer op namelijk gemiddeld 100 euro per 4 weken minder als wat eerst gezegd was ) Nu heb ik dus gwoon echt spijt dat ik baan a heb opgezegd en voel ik me bedrogen door baan b. Ik weet nu al dat als ik ertegenin ga dat de band tussen werkgever baan b en mij dus niet veel meer gaat worden en andere uren zijn er momenteel niet. Weet nu dus gewoon niet wat ik ermee moet en hoe ik dit ga oplossen zonder dat onze arbeidsrelatie dusdanig verstoord word dat ik straks geen werk meer heb
Ben je lid van een bond? Fnv Zij kunnen bij dit soort situaties helpen. Ik vind enkele reis vergoeden ook wel raar?! Wat staat er in je Cao over reiskosten vergoeding? Kan je werkgever dit wel maken
Volgens de cao hoeven ze in principe geen reiskosten te vergoeden. Maar ik heb ze duidelijk gezegd dat het voor mij niet rendabel was als ik 5 dagen daarheen moet en geen reiskosten krijg. Toen reageerden ze gelijk dat ze mij daar erg graag wilden plaatsen en als mijn punt dan was dat ik het op basis van geen reiskosten het niet zou willen ze voor mij wel reiskosten zouden betalen. En dan achteraf terug krabbelen met enkele reis reiskosten. Helaas geen lid van een bond , wel rechtsbijstand maar ik weet als ik die ga inschakelen ik binnenkort niet meer met een fijn gevoel ga werken
Rechtsbijstand kun je ook gewoon vragen voor advies. Komt de werkgever niet achter totdat jij toestemming geeft. Je kan het getekende blad laten zien en dan geven zij jou tips welke stappen je kan nemen. Een steuntje in de rug die er verstand van hebben dus. Ik zou het wel laten nakijken iig
Zou dan toch informeren naar je rechten. Je werkgever houd zich niet aan zijn mondelinge of papieren toezegging ja dan kan je er vanuit gaan dat iemand zijn recht gaat halen als je dat niet waarmaakt. Hij denkt mooi makkelijk bespaar hoop geld door iemand in hoekje te drijven. Soms lost probleem zich heel snel op door je rechten nog eens bekend te maken. Werkgever van mijn man wou hem ook geen vaste uren geven wat hij min of meer haast verplicht is. Nu heeft ie met advies van fnv mailtje gestuurd (met daarin hem te wijzen op bepaalde wet en toch die uren gekregen. Wel met andere werkzaamheden maar prima. Is helemaal niet op conflict uitgelopen, ligt ook niet aan jou als persoon. Er schuilt 9 van de 10x gewoon iemand met rekenmachine achter die zo creatief en goedkoop mogelijk alles regelt.
Ik denk dat je gewoon op je strepen moet gaan. Voor zover ik begrijp hebben ze een toezegging op papier gedaan komen ze daar nu op terug. Vraag een gesprek. Geef aan dat jij de afspraak op papier nog altijd als bindend beschouwd en wat zij gaan doen om het op te lossen. Geen emoties erbij, dat is nu nog niet nodig. Als ze de uren niet hebben moeten ze die maar bij iemand anders weghalen. Reiskosten moet je helemaal niet over onderhandelen, dat staat op papier. Dus samengevat: gesprek, help ze op een nette niet emotionele manier herinneren aan de afspraken en vraag hoor ze denken deze afspraken alsnog na te gaan komen. Als dat niet goed gaat ik pas binnen juridisch loket inschakelen. Juridisch gezien: werkgever en werknemer mogen prima afspraken maken die anders zijn dan de CAO, mits dit niet nadelig is voor de werknemer. Dus meer reiskostenvergoeding mag. Het moet wel schriftelijk bevestigd zijn, en dat zo bij jou.
Hoe hebben ze het veranderd? Hebben ze dit mondeling gedaan of heb je nu je contract gekregen? Als het het laatste is dan zou ik gewoon bellen en aangeven dat er een foutje in het contract staat, dat het niet is wat er is afgesproken en vragen of ze het willen corrigeren en een juist contract willen toesturen.
Dit idd, even bellen en aangeven dat het contract niet overeenkomt met de gemaakte afspraken en of ze de door jou genoemde punten nog even willen aanpassen.
Nee in contract staat niets over extra uren en reiskosten. Ben daar in vaste dienst en ze hebben wel op papier de bevestiging gedaan. Maar niet in contract zelf.