Hoi, 7 weken geleden heeft mijn dochter gaatjes laten prikken. De eerste 2 weken elke dag gedraaid en met dat spul wat je van de juwelier erbij kreeg, schoongemaakt. En na zwemmen ook meteen schoongemaakt. Geen klachten of problemen mee gehad. Net haal ik ze er even uit en ze gaat meteen huilen. Aan één kant kwam een heel klein beetje wit vocht achter uit het gaatje. Ik heb ze met dat spul weer schoon gemaakt. Maar toen de oorbellen er weer in moesten was het drama. Ze huilde erover. En ik snap het, de oorbellen gingen er ook niet makkelijk weer in. Waar ik ze bij mezelf in 1 keer er met gemak door prik, was dat bij haar niet het geval. Net alsof ik weer ergens 'door' moest prikken. Hoe kan dat, als ze er nog geen 5 minuten uit zijn geweest? En omdat dat bij de eerste al pijn deed, werd het bij de tweede nog veel lastiger. En toen kwam er zelfs wat bloed bij. Is dit wel normaal? De binnenkant zou nu toch juist dicht gegroeid moeten zijn? Ik ben van plan de komende dagen maar weer goed schoon te maken met dat spul en weer 's ochtends en 's avonds te draaien. Is dat voldoende? Of moet ik er mee heen? Zodra ze er weer in zaten, had ze er geen last meer van. Het lijkt puur om het er weer in doen te gaan...
Je moet absoluut niet draaien! Gewoon vanaf blijven. Verder kan het wel even duren voordat de oorbellen er echt makkelijk in en uit gaan, het is best normaal dat het na 7 weken nog pijn kan doen. En wat voor spul heb je om schoon te maken?
Drama oorbellen bij mijn dochters. Draaien is juist het advies van de juwelier. Anders groeien ze vast. Hier zijn ze ook steeds snel dicht. Zelfs na een half jaar nog. Met moeite toch nog de oorbellen in gekregen. .
Juist niet draaien, zei de juwelier hier, want dan blijf je het wondje open houden. Ook nergens mee druppelen, er gewoon helemaal afblijven, behalve als het gaat ontsteken. Bij dochter ging het vreselijk ontsteken al na een paar dagen, zij kon niet tegen zweerknopjes. Later titanium geschoten, er de eerste paar maanden gewoon niet aangekomen, en zij kon daarna zonder problemen oorbellen wisselen, ook gewoon zilver.
Het heet inverness (ear care solution) en is er speciaal voor. De gaatjes zijn geschoten. En toen las ik op Internet al zo veel verschillende meningen over wel/niet draaien en wel/niet schoonmaken dat ik gewoon niet meer weet wat goed is.
En waren dat dan nog steeds de sfeerknopjes of inmiddels vervangen voor andere? Na een half jaar nog, jeetje... Bij mensen die ik ken die het veel jonger hebben gedaan heb ik zulke problemen nooit gehoord (mijn dochter is 6.5)
Niet draaien, dat wordt juist afgeraden ivm mogelijke ontsteking (bijv. als je een haar meedraait) en sowieso genezen de gaatjes dan minder snel. Als je ze toch wat wil bewegen, kun je ze beter naar voren en naar achteren schuiven. 7 Weken is nog best pril, waarschijnlijk zijn de gaatjes nog niet helemaal genezen.
Bij mijn jongste dochter pas na 5 maanden ofzo de zweerknopjes eruit gehaald. Toen kreeg ze namelijk nieuwe oorbellen van sinterklaas. Nooit klachten of pijn gehad. Bij de oudste na een week of zeven al gewisseld. Bij haar deed het wel pijn en is 1 oor later ook gaan ontsteken. We zijn denk ik ruim een half jaar verder en nu gaat het goed met de oorbellen. Ik zou de zweerknopjes er dus een aantal maanden inhouden eigenlijk.
Vooral er niet uithalen! Ik denk dat het zo pijnlijk is, omdat het puntje van de oorbel tegen het wondje aankomt. Het open vlees zeg maar aan de binnenkant.
Wat voor materiaal zijn de knopjes? Kan ook wellicht sprake zijn van een reactie op t materiaal. Ik heb zelf vroeger werden ze eerst met goud geschoten: ging fout, bleef ontstoken Toen zilver: ging wederom fout Toen titanium: dat ging goed Sindsdien laat ik als t kan alles met titanium zetten/schieten. Maar 2 jaar geleden 3e gaatje in oren geprobeerd, eerst rvs en later gewisseld voor wederom titanium. Maar t bleef erg lang steeds irriteren en ontsteken. Heb t maar opgegeven en ze er toen uitgehaald. ik ontsmet wel altijd als ik oorbellen wissel even met sterilon, ook bij dochter. Ik zou nu even een week wel weer druppelen en af en toe bewegen (niet dat ze vast gaan zitten door bloed/wondvocht) En daarna met rust laten lange tijd. T knopje zit er niet te strak op??of heet dat, kroontje
Bij mijn dochters elke dag gedraaid. Soms spulletje erop. Prima, niets aan t handje. Ik heb wel de geschoten knopjes een jaar laten zitten. Vond het niet nodig om eerder te wisselen. Nu wisselt de oudste van 7 zelf. Alleen als het ringetjes zijn niet.
Ja! Echt niet draaien! En zo lang mogelijk de zweer knopjes laten zitten. Mijn dochter heeft ze nu twee jaar en nergens meer last van. Dat heeft echt 1 tot 1.5 jaar geduurd voor het echt goed is zeg maar. Ze kan ze nu ook een dagje uit doen zonder problemen. En ik heb ook zeker het eerste jaar elke dag onder de douche goed de oorbellen schoongespoeld. Omdat ze nogal veel met zand speelde zat dar overal en ze zat ook nog regelmatig met dr handen eraan.
Ok... Bedankt voor al jullie reacties maar kijk hier eerlijk gezegd best wel van op. Ze verheugd zich zo op andere oorbellen uitzoeken en had niet verwacht dat dat pas na een half jaar of een jaar zou kunnen. Maar als dat zo is dan is dat zo....
Ja ik weet dat ze dat vaak adviseren, maar oorbellen zijn gewoon piercings en juweliers weten daar weinig vanaf. Als je het aan een piercer vraagt zal die niet aanraden om te draaien. En ook niet om oorbellen te laten schieten trouwens.
Ja, ik zou het nu echt even laten rusten en zeker niet de oorbellen eruit halen. Je kunt de knopjes eventueel wat naar voren en naar achteren bewegen (voorzichtig en niet te vaak), maar zeker niet draaien. Hopelijk gaat het goed zo en kan ze over een tijdje alsnog nieuwe oorbellen uitzoeken.
Bij mijn dochters wilde het niet genezen (met druppelen en draaien) en uiteindelijk na zo'n half jaar hadden ze beide al geen oorbellen meer (ook iverness). Nu net bij mezelf 2e gaatje laten schieten en op aanraden van schoonzusje niet druppelen en niet te veel aan zitten. Af en toe naar voor en naar achter drukken maar niet draaien....niks aan de hand. Mijn gaatjes zijn bijna genezen. Ik heb ze nu bijna 3 maand.
Ok bedankt voor advies. Maar hoe weet je dat ze bijna genezen zijn? En hoe kan ik het weten voor mijn dochter zonder ze eruit te halen wanneer dat moment er is?
Als ze net gaatjes hebben groeien ze in mega tempo dicht. Bij onze dochter toen binnen paar minuten al. Week later opnieuw laten schieten en die zweerknopjes heeft ze heel lang in gehad. Inmiddels heel veel andere leuke oorbelletjes!