Baby 5 maand matig in zijn lengtegroei

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Saffira, 5 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saffira

Saffira Lid

21 okt 2009
    44
    0
    0
    Hoi,

Ik geef mijn zoontje van 5 maanden nog volledig borstvoeding zonder bijvoeding. Naar mijn mening gaat het erg goed met de voeding, want sinds 4 dagen slaapt hij zelfs de nacht door!

Mijn zoontje was best groot bij de geboorte (3960 gram met 54 cm). Zijn gewicht volgt ook een prachtig mooie curve als hem invul op borstvoeding.com (hij is nu ongeveer 8 kilo).

Het enige wat mij een beetje zorgen baart is zijn lengtegroei. Sinds de geboorte groeit hij eigenlijk maar matig. Hij volgt zijn lijntje niet waarop hij begonnen is (de stijging gaat veel vlakker) en terwijl hij op de bovenste lijn zat bij de geboorte, zit hij nu op de middenlijn (ongeveer 66cm).

Op internet lees ik heel veel verhalen van kindjes die matig in gewicht groeien en dan nog normaal in lengte groeien, of de lengtegroei uiteindelijk ook minder wordt. Maar andersom kan ik totaal niet vinden.

Wij wonen in Italie en met mijn matige italiaans heb ik de vorige keer even kort aan onze kinderarts gevraagd of dit goed was (toen was hij namelijk zelfs in een maand tijd helemaal niet gegroeid, maar ik neem aan dat die keer daarvoor misschien verkeerd is gemeten), maar zij zei dat het prima was en dat hij de volgende keer zeker wel weer gegroeid zou zijn.

Ik zie alleen dat hij deze "dalende" lijn door blijft zetten.

Mijn zoontje heeft in de eerste 3 maanden erg veel krampjes gehad en heeft nog steeds regelmatig last van zijn darmpjes. Hij poepte vanaf 3 weken maar eens in de 2/3 dagen, terwijl hij wel 2 dagen lang zijn best doet het eruit te krijgen, daar erg veel last van heeft/had en er uiteindelijk zo'n hoeveelheid komt dat het tot in zijn nek zat.

Tot 2 maanden geleden. Na een situatie waarin hij 5 dagen achtereen niet poepte en daar zo ontzettend last van had poepte hij ineens 1 a 2 keer per dag (eindelijk ook gewoon een normale hoeveelheid, zijn luiers konden het eindelijk aan..;))!!! Het ging dus een stuk beter eigenlijk tot aan nu, want hij had nu weer 3 dagen niet gepoept en heeft 3 dagen lang lopen huilen/persen/overstrekken tot een uurtje geleden waarbij zijn luier weer ontplofte!

Ik weet dat borstvoeding kindjes heel weinig kunnen poepen (vanwege weinig afvalstoffen), maar de hoeveelheid poep is na 3 dagen ook gewoon 3 maal zo veel (sorry voor het frisse verhaal), hij krijgt het er gewoon niet eerder uit.

De samenstelling is wel perfect. Goed slap, geen harde stukjes, netjes geel.

Terugkomend op mijn "probleem" van zijn lengtegroei vraag ik me soms af of hij misschien:

1. Niet genoeg (goede) voeding krijgt (al geloof ik niet zo dat dat kan. Ik heb een zeer hoog vertrouwen in borstvoeding)
    2. In zijn eerste weken veeeeeeel te weinig slaap heeft gehad door zijn vele krampjes en dat daardoor zijn groei zo matig is (door slaap groeien kindjes toch?). Al moet ik zeggen dat hij sinds 2 maanden echt ontzettend goed slaapt (overdag EN 's nachts), dus je zou zeggen dat hij dat dan al wel weer in gehaald heeft!
    3. Nog veel last van zijn darmen heeft waardoor daar heel veel energie naar toe gaat (ik zeg ook maar iets...:(). Ze zeggen toch dat bij kindjes die een tijd lang veel pijn hebben/ziek zijn geweest hun groei een tijdje kan stagneren.
    4. Het zo goed heeft gehad in mijn buik, dat hij daardoor gewoon op een grotere lengte is begonnen dan dat de bedoeling was... (ik had geen zwangerschapsdiabetes ofzo)
    5. Besloten heeft na de bevalling toch de lengtegenen van zijn moeder aan te houden. Mijn man is namelijk erg lang: 1,90 en ik ben erg klein: 1,62.

Sorry voor dit ongelooooooflijk lange verhaal, maar ik moest het nu gewoon echt even kwijt en wil heel graag weten wat anderen van dit verhaal vinden.

Logischerwijs ziet mijn kindje er wel erg gezond uit aangezien zijn gewicht netjes doorgaat.... Lekkere spekrolletjes dus! :)
    Hij is ook erg alert, zijn ontwikkeling gaat super en zit prima in zijn vel als hij geen krampjes heeft!

Wie kan hier iets mee?

Alvast bedankt!

Saffira

2. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Mijn zoontje is ook niet erg lang. Nu ben in ook 1,62 en mijn man is 1,95. Dus mogelijk heeft hij mijn lengtegenen. Bij het cb zeiden dat ze vanaf 2 jaar pas goed wat over de lengte later kunnen zeggen, verder doen ze er ook niet echt moeilijk over.
    Zijn gewicht zit wel op de normale curve. Van 4 tot 5 maanden was hij bijna een kilo gegroeid en maar 1 cm.
    Ik maak me er zelf ook niet echt zorgen over, ik ben zelf niet zo lang en hij ontwikkelt zich verder prima.
    Kleertjes gaan ook lekker lang mee zo. Hij zit nu net in 74, maar past ook nog bepaalde dingen van 68.

Dit is zijn curve nu: (ik weet niet hoe lang hij nu is, moet pas in januari naar het cb)
    http://www.borstvoeding.com/groeicurve/growthcurve/curve_length/23319

Oh ja, mijn zoontje krijgt ook BV. Maar ik neem niet aan dat het daar aan ligt. Hij was altijd tevreden na de voedingen en groeide verder goed (gewicht dan ;))

3. Saffira

Saffira Lid

21 okt 2009
    44
    0
    0
    Hoi,

Bedankt voor het reageren!

Helaas kan ik die link niet openen, volgens mij kan ik alleen die curve zien als je de curvefoto hier naar kopierd. Ik heb dat op een andere website ook gedaan!

Ik kan wel even kijken zo of ik mijn zoontjes curve hier kan plaatsen.

Ik krijg wel de indruk dat jou situatie een beetje te vergelijken is inderdaad. Al was jouw zoontje bij geboorte "maar" 51 cm en die van mij 54 cm. Maar ik zie dat jouw zoontje met 6,5 maand 66.5 cm is en die van mij is nu met 5 maand 66 cm. Dat gaat wel een beetje gelijk op dus! Blij om te horen..

4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Nog een poging voor de curve.
    (mijn zoontje is trouwens geboren met 40+3). Is jou zoontje wat later geboren dat hij al 54 cm was?

5. Saffira

Saffira Lid

21 okt 2009
    44
    0
    0
    Oh bedankt, dat is inderdaad te vergelijken!

Hier is mijn zoontjes lengtecurve.

Als die het doet, want in het voorbeeld zag ik niks! :(

6. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Hoe het precies komt weet ik niet maar ik zou me inderdaad niet zoveel zorgen maken. Met BV krijgen kindjes vaak rond de 4 a 5 maanden een groeidip, dan gaan ze gewoon minder hard en dit is normaal.
    Mijn dochter is geboren met 4500 gram en 52 cm. Ze zat met alles op de bovenste lijnen. De maand erna was ze behoorlijk gegroeid 58 cm en de maand erop amper. Daar maakte ze zich bij het cb ook geen zorgen over. Vorige maand was ze niet zoveel aangekomen en is een lijn naar ondere gegaan (zelfs daar iets onder) en was haar hoofdomtrek net iets onder gemiddeld. Ze volgt dus geen mooi lijntje, maar volgens het CB hoefde ik me geen zorgen te maken, en dat deed ik eigenlijk ook niet. Ze is alert en ziet er lekker gezond uit.
    Poepen was/is hier ook dramatisch. Wekenlang maar 1 keer in de 14 dagen al zag je dat ze vanaf dag 9 er wel meer last van kreeg en erop zat te werken. Als ze dan had gepoept zat het ook tot aan haar nek. Langzaam aan ging het naar 1 keer in de 10 dagen en sinds twee weken zo'n 2 a 3 keer per week. Ze zit daar dan ook minstens een hele dag op te "oefenen" zeg maar. De hoeveelheden worden wel wat minder nu.
    Als het lekker met je voedingen loopt en je hebt een tevreden en gezond uitziend kindje, zal ik me niet druk maken!

7. Saffira

Saffira Lid

21 okt 2009
    44
    0
    0
    Nou het is me duidelijk niet gelukt om de curve hierop te krijgen...:(

Nelta; Ja, mijn zoontje was met 40+9 geboren, dus dat kan de reden zijn dat hij zo groot was, maar aan de andere kant groeien ze de laatste dagen/weken toch niet zoveel meer? En dan nog volgt hij geen enkel lijntje...

Leonizzie: Maar bij het cb gebruiken ze toch de verkeerde grafieken voor bv babietjes?? Want bij borstvoeding.com zit die 4/5 maanden dip duidelijk erin.
    Het klinkt inderdaad wel heel herkenbaar wat betreft het poepen, dus dan zal het wel normaal zijn. Ik vind het altijd zo zielig en wil hem zo graag helpen het eruit te krijgen. Bovendien vraag ik me vaak af; als hij nu al zoveel last heeft met poepen, laat staan als hij straks vast voedsel krijgt!

8. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Ja klopt dat ze daar andere grafieken gebruiken , zal eens kijken of ik straks die van bv hier op kan zetten, want die vul ik ook in, maar zie dat jullie moeite hebben met de links.

Ik heb van de kinderarts lactulose gekregen die ik kan geven als ze een week niet heeft gepoept, dit heb ik maar 1 x hoeven gebruiken.
    Mijn ervaring is dat nu ze een papje krijgt het ineens beter gaat met haar ontlasting. Terwijl rijstebloem bij sommige verstopping zou veroorzaken. Die van mij krijgt het er nu dus makkelijker uit. Dus dat komt wel goed hoor.
    Verder hoef jij geen papje te geven hoor, ik ben hier alleen mee begonnen om 1 voeding te vervangen daarmee omdat binnekort weer moet gaan werken en een flesweigeraar heb en wil dat ze wel wat binnenkrijgt straks op de creche. (even ter info voordat ik straks te horen krijg van iedereen dat papje bij BV niet de bedoeling is)

9. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
  10. Saffira

Saffira Lid

21 okt 2009
    44
    0
    0
    Haha, ja dat was verstandig van je...;)

Nee ben inderdaad zelf (nog) niet van plan pap te geven, omdat ik inderdaad gelezen had dat rijstebloem stoppend kan werken en het hier gewoon (nog) niet hoeft.

Ik zou ook niet zo snel een laxerend middeltje willen geven, want ik wil toch dat zijn darmpjes blijven oefenen om het op gegeven moment goed zelf te kunnen....:D

Ik zou het fijn vinden om je curve nog te zien.

Mooie naam heeft je meisje trouwens!

11. Saffira

Saffira Lid

21 okt 2009
    44
    0
    0
    Oh dat was tegelijkertijd. Nee ik kan je curve niet zien, omdat het niet mijn kind is (staat er!).

Kon je mijn link openen?

12. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Dank je wel, wij zijn ook erg blij met de naam!
    Misschien dat Nelta kan vertellen hoe ik dat moet doen. Heb al geprobeerd de afbeelding op mijn computer op te slaan en dan zo te kopieeren, maar dat werkt niet.

Ik heb jouw curve gezien en ik zou me echt geen zorgen maken, ik vind het meevallen hoor.
    Vergelijking:
    29-07 52 cm 4500 gr
    01-09 58 cm (!) 5350
    29-09 59 cm 6005
    10-11 63 cm 6550

Dus ook een x in 4 weken tijd maar 1 cm gegroeid.
    En over de groei van babys die overtijd zijn hoor je ook verschillende dingen. De 1 zegt dat ze amper nog groeien de ander zegt dat ze dan nog best hard doorgroeien, daarom worden sommige vrouwen op tijd ingeleid omdat anders het kindje te groot zal worden. (ik heb een kleine vriendin en die baart grote kinderen en daar doen ze dat bij om die reden)

13. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik heb een printscreen gemaakt van die curve en toen met paint opgeslagen en geupload hiernaartoe.
    En wat betreft poepen dat heeft mijn zoontje ook een poos lang maar 1 keer in de week gedaan. Rond 4-5 maanden werd het wat vaker. Toen ik met groente en fruit begon, heeft hij de eerste weken wel weer krampjes gehad, maar nu kan ik hem alles geven zonder problemen.

14. Saffira

Saffira Lid

21 okt 2009
    44
    0
    0
    Ok, nou ik ben blij om te horen dat het toch allemaal wel redelijk "normaal" is.

Halverwege volgende week moet hij weer naar de dokter, ik hoop dat hij dan weer een beetje extra gegroeid is..

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!

Deel Deze Pagina