Marktrente hypotheek

Discussie in 'De lounge' gestart door Henkiepenkie, 29 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Henkiepenkie

Henkiepenkie Niet meer actief

In 2008 hebben wij ons huis gekocht. Wij hebben een rente van 5,5 %. Nu is de huidige rente een stuk lager, en is het misschien aantrekkelijk om deze over te sluiten.
    Wij moeten een boete betalen indien de marktrente lager is dan de rente van de hypotheek. Wie weet waar ik kan vinden wat de marktrente is?

Ik ga de hypotheekadviseur benaderen hierover, maar hij is een weekje weg, vandaar mijn vraag!

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    geen idee, maar is het niet zo dat wanneer je oversluit voor het einde van je rentevaste periode dat je dan een boete krijgt? Want eerlijk gezegd heb ik nooit gehoord over boete betalen indien de marktrente lager is.

3. koala28

koala28 Niet meer actief

Marktrente is de adviesrente voor de resterende periode van je rentevastperiode.

Voorbeeld: Je rentevastperiode is 10 jaar. Daar is nu 5 jaar van verstreken en dus loopt deze nog 5 jaar. De hypotheekverstrekker gaat rekenen met de adviesrente van 5 jaar vast. Het verschil tussen jouw rente 5,5% en de marktrente (adviesrente) is de vergelijkingsrente. Met de vergelijkingsrente wordt je boete (rentevergoeding) berekend.

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ah ... okee .. weer wat geleerd.

5. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Wij hebben hem net afgesloten omdat de hypotheek afliep,10 jaar vast voor 4,7.
    We zijn niet overgestapt.

6. truus1980

truus1980 VIP lid

26 sep 2007
    6.259
    2
    36
    Bij Emmen
    En bij welke bank heb je je hypotheek. Wij kregen als advies om over te stappen naar Argenta. 10 jaar vast voor 4.65%

Argenta klinkt mij alleen erg onbekend in de oren....en weet dus niet of het slim zou zijn...

7. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Wij hebben onze hypotheek al bijna 10 jaar bij Argenta. Klonk mij ook onbekend in de oren en twijfelde ook omdat ik er nog nooit van gehoord had. Maar is prima hoor! Bij ons ging er wat mis toen we gingen verhuizen en dubbele lasten hadden maar dat hebben ze heel snel recht gezet.

8. koala28

koala28 Niet meer actief

Dit is NHG tarief.

Argenta is gewoon een Belgische bank die hypotheken in NL verstrekt. Ze zijn alleen wat strenger qua financieringen.
    Laatste wat ik vernomen heb is dat ze voornamelijk NHG financieringen doen en tot 100% executiewaarde financieren.

9. koala28

koala28 Niet meer actief

TS: je kunt het beste je adviseur vragen om een oversluitanalyse te maken. Dit is een analyse die berekent of je er daadwerkelijk op langere termijn iets mee opschiet om over te sluiten of je rentecontract open te breken.

10. mutsie79

mutsie79 Fanatiek lid

6 sep 2007
    2.567
    221
    63
    Wij zitten ook bij argenta. Nooit problemen mee ofzo.

11. Henkiepenkie

Bedankt voor de tips en informatie! We wachten toch maar even af tot de hypotheekadviseur terug is.
    Ik ben benieuwd!

12. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    Wat je ook zo kunnen doen is naar variabele rente toe gaan. Scheelt je enorm veel!!
    Wij betalen nu 1.3 procent.
    En we kwamen van 5.1 af, dat was toen vast en hebben we overgesloten naar variabel.
    Mensen vinden het vaak eng, maar dat is het niet.
    Je moet gewoon goed zicht houden op wat je kan betalen.

Het is echt de moeite waard om je hier eens in te verdiepen en anders weet ik iemand die iemand die je erbij kan helpen.

Succes!!!

13. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    OOk argrenta nu al 6 jaar,zijn er tevreden over.

14. Tuti80

Tuti80 Fanatiek lid

20 dec 2010
    3.855
    24
    38
    Zuid Holland
    Dit inderdaad! Wel goed de rente in de gaten houden en als het omhoog lijkt te gaan kun je besluiten langer vast te zetten...

15. Wallie1978

Wallie1978 Actief lid

27 okt 2009
    292
    0
    0
    Gelderland
    Maar dat moet je dan wel op tijd doen. Want als de variabele rente omhoog is gegaan, dan zijn de vaste rentes dat ook.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.839
    113
    Lees even mee, wij hebben 5.8%, dus lager zou lekker zijn.

17. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.876
    2.876
    113
    Noord-Holland
    Wij gaan waarschijnlijk oversluiten van 4,9 naar 5,3% vast over 25 jaar bij aegon en met nhg. Zonder nhg is het 6,05%. Vind 5,3 ook nog best veel.. maar dan heb ik wel zekerheid voor 25 jaar.
    Voor 10 jaar gaven ze trouwens 4,65.

18. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    Uiteraard moet je bij variabel de rente in de gaten houden, staat bij ons iedere maand gewoon op het afschrift, maar wij hebben familielid die dit regelt, heel fijn!!

En ook is het idd zo dat wanneer je hem vaststaat zetten je een percentage krijgt wat andere zeg maar ook hebben.
    Maar aan de andere kant stel voor je betaald nu 5.8 procent, je gaat naar variabel en krijgt zoals nu 1.3. Dag scheelt honderden euzies per maand, deze kan je eigenlijk gaan sparen ,want je kon ook die 5.8 procent betalen.

Die ruimte moet je dus in de gaten houden, zodra de rente stijgt moet je help tijd vastzetten zodat je niet boven je oude percentage uit komt.
    Dan is er niets aan de hand en heb je wel iedere maand veel voordeel!!
    Wel wordt je belastingteruggave wat minder maar dat is logisch.

Persoonlijk ken ik mensen die het rond de 800 euro per maand scheelde!!

Groet

19. Henkiepenkie

Maar is het dan zo dat je dat zomaar om kunt zetten? Onze rente staat nog 6 jaar vast!

20. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ohhh, als ik deze percentages lees dan sla ik ooit steil achterover. Wat een rentes zeg!

Deel Deze Pagina