Ons huis staat al ruim 1,5 jaar te koop. Lange tijd kwam er geen mensen op af maar de laatste tijd opeens toch bezichtigingen en het lijkt erop dat we nu een potentiële koper hebben met wie we wel eens tot overeenstemming zouden kunnen komen. Maar nu heb ik totaal tegen mijn eigen verwachtingen in waarschijnlijk ook een nieuwe baan. Ik had gesolliciteerd omdat het m'n droombaan is, maar dacht eigenlijk niet echt in aanmerking te komen. Maar wel dus.. Ik moet nog wel even het arbeidsvoorwaardengesprek afwachten maar ik verwacht niet echt problemen. Nu begin ik me alleen wel een beetje druk te maken, hoe zal het nu gaan als we een ander huis willen kopen en ik nog niet of net wel begonnen ben bij m'n nieuwe job? Er zijn nog niet echt data afgesproken voor zowel baan als huis en wij moeten ook nog een volgend huis zoeken (wellicht gaan we wel huren tussendoor) maar stel nu dat we een leuk koophuis vinden wat we willen en kunnen kopen, hoe gaan hypotheekverstrekkers dan doorgaans om met een nieuwe baan? (Het is overigens een baan in de decentrale overheid dus onder het ambtenarenrecht, dus qua proeftijd enzo ook weer net anders dan een gewone baan) Iemand ervaring met zo'n situatie?
Ik heb na 3 maanden in dienst bij een nieuwe werkgever een ander huis gekocht. Financiering op arbeidsverleden. Gefeliciteerd met je nieuwe baan!
Als bij ons (overheidsorganisatie) een werkgeversverklaring aangevraagd wordt, staat daar de standaardvraag op of medewerker een vaste of tijdelijke aanstelling heeft. Het antwoord dat dan in jouw geval aangekruist wordt is dan wss tijdelijk. Een vervolgvraag is dan op t formulier bij dit antwoord of er een intentie is om de medewerker vast aan te stellen. Als hier ja wordt aangekruist is mijn ervaring dat dit voldoende basis is voor de hypotheekverstrekker. Dan moet je dus wel een aanstelling hebben tijdelijk met uitzicht op vast. Succes!!
Klopt, behalve bij een intentieverklaring. Mijn man heeft ook een tijdelijk contract en wij hebben recent een huis gekocht op zijn huídige salaris met een intentieverklaring.
Ik maak op m'n huidige baan nu ook wel eens een werkgeversverklaring dus dat van die intentieverklaring wist ik inderdaad Ik vraag me vooral af of mn huidige baan nog een werkgeversverklaring kan schrijven als ik m'n baan al per een bepaalde datum heb opgezegd? (en of de bank dan wel akkoord zou gaan met de wetenschap dat ik een baan in het verschiet heb die veel beter gaat betalen). Of, wanneer ik al begonnen zou zijn in m'n nieuwe baan en ik een werkgeversverklaring nodig heb, want ik lees qua ambtenarenrecht allemaal verhalen over hele lange proeftijden. En normaal is een werkgeversverklaring niet zo veel waard als je nog in je proeftijd zit. Ik ben gewoon een beetje bang dat de timing misschien net heel fout uit kan gaan pakken want m'n nieuwe baan gaat heel waarschijnlijk per 1 oktober in en ons huis moeten we uiterlijk 1 december uit zoals het er nu voor staat in de onderhandelingen.
Dat van de NHG had ik gelezen, maar de prijsklasse waar we in zoeken valt niet meer binnen de NHG Garantie en ik weet niet of het ook voor hypotheken zonder NHG Garantie zo werkt?
Ja! Want wij hebben ook geen nhg! En onze hypotheek is 1 dag oud (gister overdracht gehad ) dus dat is actueel
Wij hebben laatst een werkgeversverklaring gemaakt voor iemand die later dit jaar bij ons in dienst komt ( met intentieverklaring na een jaar overgaan naar vaste aanstelling). Dus een toekomstig salaris en dat accepteerde de bank. Ging ook om t eerder kopen ve huis dan de indienstdatum.
Oké, dat is echt fijn om te horen We hebben maandag een bezichtiging gepland staan voor een huis waar we erg enthousiast over zijn dus wie weet