Zwarte piet verbannen uit Den Haag

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Freddel, 17 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.222
    35.998
    113
    Tja, genoeg "zwarte" mensen anders ook die er helemaal geen aanstoot aan nemen hoor.

2. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ik sluit me helemaal aan bij abri, tuc, niekepiek, en iedereen die ik nu vergeet! Serieus, stop de hele moeite van die discussie in het aanpakken van daadwerkelijke problemen!

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja dus? Dat vind ik altijd zo'n vreemde opmerking.

4. susy26

susy26 Niet meer actief

Nee dat bedoel ik. Volwassenen verpesten t traditionele kinderfeest. Ik weet niet beter toen ik klein was dat de pieten zwart zijn van t roet in de schoorsteen.

net al wat er eerder stond, hoe leg je een gele, groene blauwe piet uit aan je kind? kom op zeg. Vind het gewoon heel erg jammer. Blijf ervan af! Het is ons Nederlands feest!

5. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Goh, echt?
    Dat is toch het hele punt?
    Dat al die figuren 'gewoon' zwart zijn, en dat die f*cking roet er niks mee te maken heeft?

Ik begrijp niet waarom men niet gewoon eerlijk uitkomt voor datgene waar die voor staat.
    Ja, zwarte Piet hoort bij het kinderfeest, ja die moet pikzwart zijn, waarom, omdat wij dat graag willen en het volgens ons zo hoort.
    Waarom vertellen we het schoonsteenverhaal? Geen idee, zo zien die mensen er iig absoluut niet uit, sterker nog we willen helemaal niet dat ze er zo uitzien! Maar we willen wel vasthouden aan het verhaal :(
    Zwarte Piet moet dus wel een negroïde voorstellen, we willen alleen doen alsof dat niet zo is, waarom weten we niet. Negroïde mensen mogen er echter geen mening over hebben, want dat is zeuren.

Gewoon open voor uitkomen.. ik snap al dat eromheen gedraai niet..

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.222
    35.998
    113
    Waarom? Het geeft aan dat lang niet iedereen er zo moeilijk over doet. Op de antillen wordt het ook gevierd met zwarte pieten.

7. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Eerlijk gezegd snap ik niets van dit verhaal. Als ik aan zwarte piet denk, dan denk ik aan een kindervriend, niets meer niets minder.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.222
    35.998
    113
    Weet je, het boeit mij eigenlijk niet eens waar het vandaan komt. Dat verhaal is jaren en jaren oud, slavernij is jaren geleden afgeschaft, ga dan niet nu aankomen met dat het racistisch is, het is gewoon een kinderfeestje.

Blanke vla mag, jodenkoeken mogen, maar negerzoenen en zwarte piet moet weg, dat slaat nergens op.

9. Ja, maar dat is wat volwassenen zien. Voor kinderen is zwarte piet een mythologisch figuur. Als kind had ik niet eens door dat Sinterklaas en zwarte piet echt mensen waren, voor mij waren het haast goden zo keek ik tegen ze op :p

10. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Precies. Het is gewoon super kinderachtig en diep triest wanneer een paar volwassen mensen dit feest voor een grote groep kinderen Weten te verpesten.
    Zelf heb ik Pieten nooit als slaven gezien, zoals geen enkel kind! Kinderen kijken op naar zwarte piet en wilde zelf ook graag zwart zijn/worden om 'later' zwarte piet te kunnen zijn:D Blauwe of rode pieten zal ik nooit aan meedoen.

Maar ik vraag mij sowieso af hoe leuk ik dit feest nog vind met dat gezeur er omheen. Wellicht dat wij meer aan kerst gaan doen en sinterklaas wat op de achtergrond houden. Wel bijzonder, aangezien mijn donkere vriendin dit feest wel uitbundig viert op Aruba...;)

11. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Als Nederlander in het buitenland zeg ik: Ik schaam me op dit gebied voor Nederland. We walzen gewoon over iedereen heen. Trots en blind voor de pijnen van anderen.

Het is een feestdag en dat moet voor iedereen leuk zijn. Ik snap niet hoe iemand kan genieten van een parade wetende dat iemand anders daar aanstoot aan neemt?
    Als ik een zwart geverfde man met gouden oorbellen en rode lippen voorbij zie huppelen in een apenpakkie dan schaam ik mij. Het beeld is scheef en wij Nederlanders zijn er blind voor. .. luister naar andere invalshoeken. Probeer in te zien wat hun probleem is en kom samen tot een oplossing.

12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Vorig jaar kregen de kinderen pas iets van mee als hun ouders erover gingen zeuren.
    Dus echt voor de kinderen verpesten kunnen alleen mensen die heel dicht bij ze staan, misschien iets om over na te denken.

Zoals hierboven gezegd (eigenlijk ook het antwoord waar ik hoopte) zijn dit voor kinderen mythologische figuren, ze hebben een doel, en daar draait alles om.
    Als Sint volgend jaar op een olifant komt ipv op een paard, zal geen kind wakker van liggen. Die nemen de verandering aan als een feit en stappen daar overheen.

Volwassenen maken er een groot issue van en verpesten dit voor hun eigen kinderen.

13. Niekepiek

Dus als ik jou aanspreek over jouw lievelingstrui omdat deze mij "kwetst", dan trek jij 'm nooit meer aan?

14. ShampooL

Daar kan ik geen antwoord op geven. Want jij bent slechts 1 persoon. Het Sinterklaasfeest gaat om miljoenen mensen. Het gaat dieper dan enkel een trui.

15. Keke91

Keke91 Bekend lid

3 jul 2014
    644
    336
    63
    Vrouw
    Gelderland
    Helemaal eens met Amdaa, je verwoord het goed. Duidelijk.

Alsjeblieft mensen hou op met dit vergelijken met negerzoenen.
    Negerzoenen is nooit over geklaagd door donkere mensen. Buys (de negerzoenen fabrikant) heeft dat verhaal de wereld in geholpen in de hóóp dat mensen erover zouden praten (en ja, dat deden ze) en meer mensen dus weer (neger)zoenen zouden kopen.

Een bronnetje zodat je het zelf ook even lezen kan;
    Een klap(zoen) voor Buys! | Marketing online

16. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik ben juist trots op Nederland om dit mooie, leuke en vooral gezellige kinderfeest. En niet toegeven aan een kleine minderheid. Ik ben er trots op dat je kan kiezen om het wel of niet te vieren. Er is geen Sinterklaaspolitie die langs de deuren gaat om iemand te dwingen het te vieren.

Als de discussie nooit zo was opgestart door bepaalde figuren, was er nooit een issue geweest en was er nooit iets verpest voor sommige kinderen.
    Daarnaast, er zijn wel meer traditionele feesten in culturen/rassen/volkeren/geloven waar IK niet achter sta. Die IK vervelend, triest en onnodig vind. Maar wie ben IK om daar iets van te vinden? Als iemand op een bepaalde manier wil vieren; be my guest. Zolang er geen kinderen vermoord worden kan het mij niets schelen.

Er zijn gewoon heel veel mensen die eens wat eelt op hun tere zieltje moeten kweken en zich niet zo snel aangesproken moeten voelen. Gekwetst worden om zwarte piet, please.

17. ShampooL

Trouwens, er zijn wel degelijk truien, thsirts en andere producten terug geroepen omdat het aanstootgevend was voor bepaalde groepen. Vrouwen, Moslims, Homo's, Getinte mensen. Het Sinterklaasfeest is niet het eerste 'ding' waar een halt op wordt gezet.

18. Niekepiek

De vergelijking die ik maak is hetzelfde, jij hebt het over mensen heen walsen maar doe je dat dan altijd als iemand iets niet aanstaat? Of kun je soms ook concluderen dat iemand zich gruwelijk aanstelt en dat het nergens over gaat? Hoelang blijven we nog doorzeiken over een slavernij die zich langgeleden heeft afgespeeld? En bij wie ligt dan het probleem, want volgens mij is er hier in Nederland niemand die slavenhouder of slaaf is, dus waar hebben we het over, over wiens ervaring? Over de ervaring dat Jantjes grootgrootvader een slaaf was en dat Jantje zich daarom gekwetst voelt door zwarte piet en dat wij als Nederlanders over Jantje heen walsen omdat hij zich gekwets voelt, of ligt het probleem gewoon bij Jantje...?

19. ShampooL

De discussie was opgezet omdat 'bepaalde figuren' zich beledigd voelden. Dat is hun goed recht. Wij vrouwen staan al 10tallen jaren op tegen bepaalde tradities en doorbreken deze keer op keer. Maar daar sta jij wel achter. Waarom? Precies, omdat jij een vrouw ben en jij voelt je aangesproken.

De reden waarom deze feesten niet worden afgeschaft of aangepast zijn is omdat OF mensen daar nog niet aan toe zijn OF omdat deze feesten geen bepaalde groepen belachelijk maken.

Een tere zieltje? .. ik denk niet dat jij mag bepalen waar/hoe en in welke mate mensen zich beledigd mogen voelen.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.222
    35.998
    113
    Helemaal mee eens.

En weet je wat ik ook zo frappant vind, mijn oom werkte voor de VN, waar hij ook zat in het buitenland, overal werd Sinterklaas gevierd met zwarte pieten..

Deel Deze Pagina