Volgens mij is het gewoon de pest van die flauwe figuren die niks met het sinterklaasfeest hebben om dit elk jaar weer proberen te verpesten. Niks gediscrimineerd want zelf weten ze vast ook wel dat dat de grootste onzin is. Gewoon ff lekker rellen rond de sinttijd
Weet even zo gauw niet waar, maar ergens wil de SGP de halloween optocht verbieden idd vanwege de duivel.
Weet je wat ik niet begrijp? Er is 1 iemand die er elk jaar op tegen is een zekere meneer uit Suriname. Waarom word het suikerfeest en moslims erbij gehaald? Zijn die in protest? Juist, niet dus .
Dat heb ik nu ook al een paar keer aangegeven.. Ja want Nederland is zo tolerant vanwege de halal frikandellen en Hemaproducten bij het suikerfeest (denk je echt dat ze dat doen om moslims zich thuis te laten voelen oid? Dat is puur commercie maar dat terzijde). Maar omdat men het Suikerfeest van de moslims toestaat en accepteert moeten de Surinamers en Antillianen die moeite hebben met zwarte piet maar niet zeuren? haha.
Nee maar dat zeg ik toch ook helemaal niet.. maar waarom allerlei bevolkingsgroepen erbij betrekken die er totaal niks mee te maken hebben en hier maar steeds aan vast blijven houder onder het mom van 'kijk dit doen we allemaal wel'. Dat is net alsof ik een frikandel bestel in de snackbar die niet goed smaakt maar dan krijg te horen dat hun kroketten wel allemaal heerlijk zijn, ja dat is fijn maar ik wil helemaal geen kroket. Idem voor de mensen met problemen met zwarte piet, wat hebben die eraan dat het Suikerfeest wel geaccepteerd is?
Ik ben niet tegen afschaffing van sinterklaas, maar een beetje inlevingsvermogen en common sense siert menig mens. Als zwarte piet inderdaad niks te maken heeft met slavernij en zwarte, waarom is zijn haar dan kroes rode lippen e slavenbanden als oorbellen? Naar mijn weten gaat je haar niet kroezen van schoorsteen. Dus ipv helemaal zwart sminken een paar zwarte vegen prima iedereen blij. Daarnaast hoor ik rond de sint periode als jong meisje en volwassen vrouw van kindjes en debielen maar al te vaak he kijk zwarte piet. Ruziend in de kleuterklas jaar of 6 als ik me goed kan herinneren hoorde ik dat vaak als eerste als scheldwoord of dat je de kleur van poep hebt. Kinderen kunnen dus wel degelijk een link leggen.
Wat heeft de kleur van poep er nou mee te maken? Dat is eerlijkheid van het kind. Die zien dat zo. En misschien moet je je erin verdiepen. Het kroes haar is krullend geworden en de oorbellen uit.. inlezen voordat je roept
Er hoeft niks afgeschaft worden en dat gaat ook niet gebeuren, denkt iedereen nu echt dat dit gaat gebeuren omdat er 1 iemand ieder jaar keer op keer weer in protest gaat? Maar de link die nu word gelegd tussen sinterklaas en moslims en hun suikerfeest vind ik ronduit belachelijk, het gaat namelijk om een Surinamer die wat roept. Maar ach het is altijd makkelijk om het maar in die hoek te zoeken .
Ik heb de eerste pagina's even teruggelezen, jij bent de eerste die het woord offerfeest noemt in deze discussie dus ik zou verder maar niet te veel zeggen als ik jou was
Misschien een domme vraag maar met een paar zwarte roetvegen gaan er toch een heleboel kinderen zijn die de zwarte pieten gaan herkennen? Op school waren de pieten namelijk altijd de meesters en juffen en thuis waren het familie leden. Ik zou het oprecht jammer vinden als dit het eind van het sinterklaas feest zou betekenen. Ik heb als kind nooit de link gelegd met de slavernij. In mijn ogen waren pieten juist een soort helden.
Het ging over het aantal topics hier over Sinterklaas ruim 2 maanden van tevoren en dat er niet eens een offerfeest topic geopend kan worden. Geen praatjes zoals sommige dames hier doen dat ze niet moeten zeiken omdat het suikerfeest toch ook wel toegestaan i.
Het gaat toch om de tolerantie? Iedereen mag hier zijn of haar geloof uitoefenen. Zijn vrije mening geven zijn eigen gebedshuis bouwen enz. Sinterklaas heeft niets met slavernij discriminatie of wat dan ook te maken en zeker niet in kinderogen. Het topic over offerfeest werd denk ik over gestruikeld omdat er andere talen gesproken werden af toe die geen nl waren.
Eh ... ja, kinderen zien in zwarte mensen vaak gewoon zwarte piet. Dat is niets verontrustends of vreselijks. Zij leggen de link tussen kleur en Zwarte Piet. Niet tussen kleur en slavernij. En kinderen die dat soort teksten uitten, zijn vaak het product van hun ouders. Dus kinderen leggen de link niet, die hebben een klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt. Okee - maar ik snap dan nog steeds niet wat belediging of discriminatie ermee te maken heeft. We kunnen met zijn allen idd roepen "ja, jeeeetje, je hebt helemaal gelijk. Zwarte Piet staat gelijk aan slavernij" ... en dan??? Voelen zij zich opeens veel beter dan? Ik kan ook zeggen "weet je, het heeft helemaal niets met slavernij te maken, het is een kinderfeest, en Zwarte Piet heeft zo nodig nog een veel grotere rol dan Sinterklaas" en dat kunnen anderen dan ook eens een keertje accepteren. Niet alles wat met kleur te maken heeft, staat gelijk aan racisme.
Ik weet niet wat dan Strijkkraal, maar ik denk dat het al een hoop zal schelen wanneer ze niet compleet belachelijk worden gemaakt.
Je hoeft niemand gelijk te geven, zoals ik eerder heb gepost mijn man is donker en heeft geen probleem met zwarte piet oid. Maar wel kunnen wij begrijpen dat iemand het wel als kwetsend ervaart. Dat is iemand zijn gevoel, wie zijn wij om te zeggen dat dit gevoel van iemand belachelijk is oid?