+1, en je moet je vooral niet anders voelen want dan ben je een zeikerd. Wat een vreselijk kortzichtige discussie hier zeg, bah. Tuurlijk hoeft er niks afgeschaft te worden, dat zijn we hier allemaal eens denk ik. Maar als mensen zich misschien wat apart erbij voelen of opgelaten oid...dan wordt je volledig afgebrand!! Wat een mentaliteit..chapeau mensen. En nee...het gaat niet om wat kindjes erbij zien. Iedereen lijkt perfect te weten waar het om gaat en hoe iemand zich 'moet' voelen.
Nederland gaat gewoon helemaal naar de knoppen, klein landje, veel mensen en veel culturen....is gewoon een kwestie van wachten tot de bom barst. Nu is het weer rellen om zwarte piet en over een tijdje vindt iemand wel weer iets om over te rellen.
Nou inderdaad zeg, vooral met dat lage geboortecijfer. Maar goed, het gaat hier om een handjevol mensen die anti zwarte piet zijn, hoeveel mensen wonen er ook alweer in NL?
Direcetie en bestuur doen deze dingen gewoon om gezeik te voorkomen van onze multiculturele samenleving. Behalve dan die negerzoenen dat was commercieel.
Dat was te idioot voor woorden. Ik vraag me serieus af waar die gedachtes vandaan kwamen, waarom iemand op dat onzalige idee is gekomen ...
Maar als je uitlegt waar het dan WEL voorstaat, dan wordt je ook volledig afgebrand, want je mag iemand zijn gevoel niet bekritiseren. Dat is toch ook geen mentaliteit. Je kunt dan toch ook inzien dat het misschien niet zo beledigend is dan dat je had gedacht??
Inderdaad. We maken het zelf ook groter dan het is. Een paar trekken hun mond open en de rest staat meteen op de achterste poten.
Ik denk dat er tussen beide kampen gewoon een enorm verschil bestaat wat betreft de oorsprong van Zwarte Piet, en aangezien die niet eens te herleiden is lijkt me niet dat dit makkelijk op te lossen is.
Door wie wordt je dan afgebrand??? Ik niet hoor. Daarnaast is het gewoon een stereotype he? De mond ringen etc...exact als de moren vroeger. Je kan wel een verhaaltje ophangen over roet, op straat zie je toch de hele tijd een stel karikaturen van je eigen ras. Wat voor vele al generaties erg gevoelig ligt. Iets wat wij niet echt kunnen begrijpen ook. Het is ook lastig. Overigens maakt mijn vriend er geen probleem van hoor en vieren wij gewoon sint Maar hij blijft het een heel vreemd feest vinden . Wij zijn het ook zo gewent zonder erbij na te denken hoe dat voor een ander overkomt.
Valt wel mee Maar de lontjes worden steeds korter, Alles schuiven we maar af op 'die buitenlanders' , nee dat komt het sfeertje in nederland niet echt ten goede dacht ik zo.
Nou, je mag om te beginnen niets zeggen over dat het niet discriminerends is, want daarmee erken je de ander niet. En wat is mis met Moren dan? Dat is een beschaving. Heeft een Arabische oorsprong. En die hadden een bepaald voorkomen, net zoals de Saksen, Germanen en andere beschavingen.
Daar heb je een punt, want dat is wel wat er daadwerkelijk gebeurd. Ipv commentaar hebben op elkaars cultuur zouden we eens wat meer moeten delen van elkaars cultuur. Ik als moeder met een multi culti gezin kan beamen dat dit prima kan. Wij vieren pasen tot het slachtfeest, onze kids gaan naar de moskee maar dochter staat tijdens kerstavond ook keihard mee te zingen over jezus in de kerk op de kerkbanken.Het is een kwestie van jezelf open stellen voor elkaar en respect. Mijn man en ik hebben dat beide naar elkaars tradities.
Volgens mij gaat de discussie onderhand alweer ergens anders over. Maar op zich vallen we best mee met onze zwarte piet en de tegenstanders ervan. In Engeland heette een schoolbord een 'whiteboard' of 'blackboard'. Dat mag nu niet meer; discriminerend... Ik viel van mijn stoel. Het is toch gewoon de kleur van het bord? Of ben ik nou gek?
oja...dat is wel heel erg inderdaad Staat echt helemaal los van een persoon. Of mag ik nu ook geen zwarte verf meer gebruiken. Of vragen om een zwarte koffie...of.... Bekijk bijlage 353611
Voortaan niet meer om wit of bruin brood vragen maar gewoon brood..en blanke vla ook maar ff uit de schappen halen
Ik vind heel de discussie zinloos. Er zijn voors en tegens en die zullen er altijd zijn. Ik ga me er niet eens meer in mengen...