Het is een voorbeeld. Als andere geloven (om het te nuanceren) vrij zijn om hun gebruiken e.d. in Nederland uit te oefenen. Dan mag het ook as shure as hell zijn dat Nederlanders hun eigen gebruiken en tradities in stand kunnen houden. Mogen wij anders nu met zijn alle ook protesteren tegen het suikerfeest? (om een voorbeeld te noemen). Want ik krijg dat namelijk wel onder mijn neus gedrukt tijdens het boodschappen doen.
Maar er zou iemand een gesprek of topic openen over het feit dat het suikerfeest wat minder mag aangezien ik en velen met mij dit feest niet vieren en mijn kinderen wel naar school moeten en zij die het vieren niet. Maar dan kan ik er zo een paar opnoemen die in de hoogste boom zitten hoor. Maar het zou niet eens in mij opkomen om hierover te gaan mierenneuken! Nee, tradities ongeacht welke cultuur interesseren me geen kont, maar om dat te gaan bekritiseren??
Welk feest dwingt je dan wel om mee te doen? Ik ben zelf niet donker, maar ik vind het vreemd om het als onzin te bestempelen dat iemand zich beledigd voelt door het feest alleen maar omdat de meerderheid die overigens ook niet donker is vind dat t niet racistisch is.
En wat dacht je van de Pathe hier die zo goed als reserveerd is door moslims tijdens het suikerfeest? Geen probleem hoor, maar er is geen plek meer voor andere mensen. Daar gaat je avondje bioscoop. Wat ik trouwens wel eens gehad heb. En buiten dat was het door je grote hoeveelheden aan puberende knulletjes alleen maar gezeik daar. Leuk hoor.
Mensen protesteren niet omdat ze de pepernoten niet lekker vinden maar omdat ze zich beledigd voelen. Ik protesteer niet want IK voel me niet beledigd als 'blanke'. Dus de vergelijking met t suikerfeest vind ik nergens op slaan. Baklava bij de bakker zien of je beledigd voelen door een zwarte piet zijn twee totaal verschillende dingen m.i
Gezeik met puberende knulletjes heb ik ook met konningendag op t museumplein. Heeft weinig met t feest te maken, maar.met t type mensen die je in elk ras hebt
Ik vind het onzin omdat iedereen bij elk feest dan wel beledigd kan zijn. Wat ik al zei: iemand met lange voortanden met pasen, een klein persoin met kerst....mensen moeten eens stoppen met zo snel beledigd te zijn.
"Ze" is iedereen die protesteert tegen het sinterklaasfeest en met name de zwarte pieten. Ik denk dat Islamitische feesten worden genoemd in dit topic als voorbeeld voor feesten die hier in Nederland niet zo groots worden gevierd, wat sommige mensen misschien jammer vinden. Er zouden ook Joodse feesten etc genoemd kunnen worden, maar Islamitische feesten hebben misschien wat meer naamsbekendheid.
Het is een feest voor kinderen, maar als het even kan moet dat een heel eind om zeep geholpen worden om dat Klaas zijn bet bet bet bet bet overgroot vader ooit in katoenplantage heeft gestaan.
Daarom zeg ik ook puberende knulletjes. Maar als je die in grote groepen op één plek neerzet. Dan krijg je gezeik ja. Dus, als je deze tijdens het suikerfeest met zijn alle in de Pathe plaatst. Krijg je gezeik. Ze zijn er voor het suikerfeest. Anders hadden ze er ook niet gezeten. Dus ja, dat heeft in mijn ogen dan wel met het publieke van het feest te maken. Het kan namelijk (zoals Eylem zegt) toch ook prima binnenshuis?
En het eeuwige ge-"discriminatie". Check die tv programmas als blik op de weg eens.. doet een "Nederlander" iets dan is het alleen een hoop gescheld. Doet een "buitenlander" iets gooien ze het meteen op discriminatie...
Ik heb nergens geschreven dat ik het onzin vindt dat iemand het als beledigend ervaart. Ik vind het belangrijk dat ieder mens en cultuur in hun waarde wordt gelaten. Dat we in die zin ons niet zo druk moeten maken over zulke onzinnige kwesties, maar dat we ons eens bezig moeten houden met dingen die er toe doen. Geen feest dwingt je om mee te doen. Als je geen kerst wil vieren, prima. Het hoeft niet. Maar elk jaar die discussie over die pieten.....pfff
Zo een onzin dit. Sinterklaas EN zwarte piet horen nu eenmaal bij Nederland. Degene die er niet mee eens zijn doen er toch lekker niks aan. Wij Nederlanders hebben ook respect voor andermans en buitenlanders gewoontes dus mag dat andersom ook zo zijn. Idd elk jaar weer dat gedoe over zwarte piet is discriminerend, gaat echt nergens over...
Als iemand het woord discriminatie gebruikt kan ik het niet helpen om hardop "aaaaaah gossie" te zeggen. Ik neem het al niet eens serieus meer. Dat krijg je ervan als je een 'krachtige' term gebruikt voor elke poep of scheet. Dan is het ineens niet zo krachtig meer.
Ik vind het discriminatie dit topic voor de Nederlandse cultuur. Voel me ernstig gediscrimineerd als ze aan mijn cultuur komen!
En laat het toch gewoon dat onschuldige kinderfeest zijn...die ukkies die letterlijk vol verwachting hun schoentje zetten en op pakjesavond stijf op de bank zitten ik ken geen 1 gelovig kind die de link legt tussen onderdrukking van onze donkere medemens en het sinterklaasfeest en laten we dat aub zo houden.
Tuurlijk kan dat prima binnenshuis. Dat kan straks met koningendag dan toch ook? Dan zijn het nl de 'blanke' jongeren die voor overlast zorgen.
Nah zit wel verschil in vind ik... In sommige delen van de stad moet je met suikerfeest hier echt weg blijven (kan een ander lid hier beamen omdat zij in die wijk woont) maar met koninginnedag zijn het gewoon een stel opgeschoten pubers met wat drank die alleen maar lopen te lallen.
Ik hou er hierna mee op. Heb helemaal geen zin in deze discussie omdat t echt een ver van mijn bed show is. Ik vier geen sinterklaas en voel me ook niet beledigd door t feest. Voor anderen is dit blijkbaar geen onzinnige kwestie en doet dit er wel toe.