Zwarte Piet

Discussie in 'De lounge' gestart door EdelHertje, 5 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ja zo is het dus in feite wel. Ik ga toch in een land wat van oorsprong moslim is ook niet lopen zeiken over suikerfeest en offerfeest ed. Je hebt het er maar mee te doen.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Je bent toch niet zo naief om te begrijpen dat dit een totaal verschillende situatie is.

Nederland heeft een niet zo'n fijn verleden wat betreft slavernij en er wonen hier heel veel mensen van oa de Nederlandse Antillen die hier bijv moeite mee zouden kunnen hebben en net zo goed Nederlands zijn. Ik snap dat het zo totaal niet bedoeld is, maar het grootste gedeelte van de wereld trekt toch wel even zn wenkbrauw omhoog wanneer ze hier voor het eerst over horen. Het is voor ons gewoon doodnormaal en mensen kunnen zich blijkbaar niet inleven of willen dat niet.

3. VeniVidiVici

VeniVidiVici Actief lid

12 sep 2013
    399
    0
    0
    NULL
    NULL
    als we naar het verleden moeten blijven kijken dan kunnen we nog lang doorgaan..

4. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Mooi gezegd:)

Daarbij vind ik trouwens niet dat Sint afgeschaft moet worden. Het is een leuk kinderfeest.
    Jammer ook dat elk jaar deze discussie weer op gang gebracht wordt.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ja ok dus? Niet zeiken?

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    En verder sluit ik me aan bij Titania

7. Janna

Janna Fanatiek lid

@umm: Ik heb er nog even verder over nagedacht. Ik denk dat het er op neerkomt dat het uiteindelijk een belangenafweging is. Je kunt het in dit geval niet oplossen op een manier die iedereen naar de zin is. Dus:
    - OF miljoenen mensen mogen een feest dat van oudsher in hun cultuur hoort niet meer vieren;
    - OF een minderheid voelt zich gediscrimineerd.
    Ik vind het tweede nadeel vele malen kleiner dan het eerste. Zeker omdat het m.i. zo is dat bijna alle sinterklaas vierende Nederlanders niet op zwarte piet (of mensen met een donkere huid) neerkijken. (Ze zijn juist zeer blij om zwarte piet te zien!) Deze minderheid wordt er ook niet werkelijk minder van: ze hebben er niet minder kansen door, minder financiële middelen door, ze worden er niet door uitgescholden, ze ondervinden er geen praktisch nadeel van. Het is dus meer een gevoel, dan dat ze echt gediscrimineerd worden.

8. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Wat ik altijd grappig vind aan de discussie over zwarte piet is dat als wij dan over het suikerfeest e.d. beginnen dat het dan ineens totaal wat anders is.
    Het zijn beide tradities die aan het land/geloof zijn gebonden, dus ik zeik niet over het suikerfeest en verwacht dat er dan ook niet over zwarte piet gezeikt wordt. Zwarte piet hoort bij Nederland en ben je het daar niet mee eens dan heb je pech.

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Nou van mij mag je hoor, wat vind je precies zo naar aan het suikerfeest? Overigens snap ik niet dat omdat je niet zeikt over het suikerfeest er ook niet gezeikt moet worden over zwarte piet, die redenering snap ik niet zo. Ik denk namelijk dat de mensen die klagen over zwarte piet over het algemeen niet eens het suikerfeest vieren omdat ze niet eens moslim zijn.

10. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Niks zoals je al kon lezen. Ik zeik daar niet over, maar op de 1 of andere manier worden Nederlandse gebruiken door "nieuwe Nederlanders" niet geaccepteerd. Dit terwijl wij wel alles moeten accepteren wat zij meebrengen. Persoonlijk heb ik daar dus niks op tegen, maar kan me voorstellen dat anderen daar wel gek van gaan worden.

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ik vraag me eigenlijk af wie nou precies protesteren tegen Zwarte Piet? Ik zie iemand genaamd Quinsy Gario, geboren op de Antillen. Wat zijn het verder voor mensen?

12. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ieder land, iedere beschaving, iedere religie heeft wel iets in haar verleden waar men nu niet zo trots op is. In het geval van Sinterklaas ligt de oorsprong van Zwarte Piet misschien in de slavernij. Echter is het feest en de betekenis van Zwarte Piet over de jaren heen geëvolueerd in iets totaal anders. Ja, hij heeft zijn kleur behouden, maar waar hij voor staat heeft in geen enkel opzicht meer iets met slavernij te maken. Dus de ophef heeft puur en alleen met kleur te maken (zwarte piet is zwart dus is het discriminatie) persoonlijk vind ik dat kortzichtigheid.

Discriminatie heeft in mijn optiek namelijk geen zak met kleur te maken, maar met onderdrukking en uitbuiting van een minderheid en die kan zwart, blank, geel, rood of pimpelpaars met een goud randje zijn, dik, dun, klein, groot, vrouw, man of welke religie je aanhangt.

En aangezien zwarte piet niet wordt onderdrukt of uitgebuit, snap ik niet waarom dat discriminerend moet zijn. Het woord discriminatie wordt vaak te gemakkelijk gebruikt en ben ik het met Partyrocker eens (eng ... Ik weet het) dat het daardoor heel erg zijn waarde verliest. Ik snap niet dat iemand daardoor beledigd is, voor een figuur in de Nederlandse cultuur die zo mogelijk nog veel meer ontzag afdwingt dan Sinterklaas zelf.

13. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Stoere man hoor!! Superleuk!

Ik vind ook het hoort bij nederland, net als thanksgiving bij amerika, en ieder Land vast zijn speciale dag heeft

Jammer dat de 20 protesten zo'n ophef hebben voor de optocht.. Vorig jaar wat youtube fimpjes gezien van protesten.. Thja relschoppers meer vind ik t niet voor 15 min of fame. Het is een kinderfeest en daar moet je afblijven!!!

14. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Sinterklaas binnenshuis? Sinterklaas is zeer zeker niet alleen een "binnenshuisfeest" de optochten, de pieten die aan de deur komen en pepernoten strooien en ook komen collecteren voor een goed doel.

Echt, ik vind het Sinterklaas feest geweldig, altijd al gevonden !!
    Nu ik een kleintje heb kijk ik er helemaal al naar uit, heerlijk die tijd !

Kinderen zien pieten niet als iets rasistisch... het is een kinderfeest.
    Prima voor degene die het niet vieren maar ga ook niet zitten miepen tegen diegene die het wel (uitbundig) vieren.

Dit feest moet vooral uit kinderogen gezien worden en niet anders.

15. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    een aantal jaar geleden hebben ze het eens geprobeerd, toen zag je allemaal pieten met gekleurde gezichten lopen, het was echt geen gezicht.

waarom altijd dat gezeik over die zwarte piet? ik heb nog nooit een kind horen zeggen dat zwarte piet een discriminerend iets is, het is een kinder feest, waarom moet dat nou weer verpest worden?:x

16. tuc

tuc Niet meer actief

Dan ben ik maar naief..ik vind dat geen totaal verschillende situatie en ik vind iedereen die nu 100en jaren later nog steeds aanstoot nemen aan het figuur zwarte piet echt enorm triest en sneu in hun gedachten...kom op, wordt volwassen. Je kunt toch niet altijd un het verleden blijven kijken...dat zou betekenen dat we hier in europa nog jarenlang een duitser verrot mogen schelden omdat diegene zn (bet bet) overgrootvader ooit fout is geweest met hitler???

Ik stel echt voor dat degenen die zwarte piet nog steeds beledigend vinden gaan verhuizen, ver bij nl en belgie vandaan.

17. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ben het helemaal eens met Marnatman en Tuc.

De "nieuwe nederlanders" verwachten wel dat wij hún feestdagen etc respecteren, geen probleem, maar willen daarnaast ook nog dat de Nederlandse tradities aan hun worden aangepast omdat zij zich gediscrimineerd voelen.

Oplossing lijkt me simpel, laat iedereen die aanstoot neemt aan zwarte piet lekker ergens anders gaan wonen waar ze geen zwarte pieten hebben. Want Nederland mag toch ook nog wel een beetje Nederland blijven, zonder dat de Nederlandse tradities moeten worden aangepast aan alle andere culturen.

18. Diaantje78

Diaantje78 Niet meer actief

Ik sluit me hier volledig bij aan... Hallllooooo het is een kinderfeest, het zijn de volwassenen die er een probleem van maken!!

19. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Mee eens..

20. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348