Sinterklaasorganisaties zijn bereid het uiterlijk van Zwarte Piet aan te passen. In NRC Handelsblad zeggen vertegenwoordigers van de oganisaties dat de felheid van het debat door voor- en tegenstanders van Zwarte Piet het feest bedreigt. Presentatrice Dieuwertje Blok van het Sinterklaasjournaal wordt verrast door een Zwarte Piet. © anp. In januari wil dominee Henk Leegte, voorzitter van het comité dat de Sinterklaasintocht in Amsterdam organiseert, gaan praten met andere organiserende partijen. In NRC zegt Leegte: 'Ik kan me voorstellen dat we om te beginnen honderd van de vijfhonderd Pieten een ander uiterlijk geven.' Concrete voorbeelden van hoe dat uiterlijk zou kunnen veranderen geeft hij niet, maar hij ziet dat de tegenstanders van de huidige gedaante van Zwarte Piet zich ergeren aan de optelsom: donkere schmink, dikke, rode lippen en gouden oorringen. Ineke Strouken, directeur van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed, stelt in de krant voor om een aanbeveling te maken voor alle Sinterklaasorganisaties om Zwarte Piet 'in stapjes' te transformeren. Voorzitter Jan van Wijk van het Sint Nicolaasgenootschap: 'Als het Amsterdamse comité ons uitnodigt, schuiven we meteen aan tafel. Het maakt mij niet uit of hij sluik haar of kroeshaar heeft. Maar Zwarte Piet is wel zwart.' De NTR, de omroep die het Sinterklaasjournaal maakt en de intocht van Sinterklaas uitzendt, laat weten dat het niet aan de omroep is om 'zonder maatschappelijke consensus de traditie eenzijdig te wijzigen'. Maar: 'als de traditie verandert, veranderen wij mee.' 'Lokale aangelegenheid' Minister Jet Bussemaker (Cultuur) wil zich niet mengen in de discussie over de intocht van Sinterklaas en Zwarte Piet in Amsterdam. 'De intocht van Sinterklaas is een lokale aangelegenheid. Het Rijk heeft daar geen bemoeienis mee', schrijft ze vrijdag in antwoord op Kamervragen van de PVV. Volgens Bussemaker is 'het sinterklaasfeest onderdeel van de Nederlandse cultuur en wordt dit op verschillende manieren gevierd'. Ze schrijft zich ervan bewust te zijn dat de opvattingen over het feest verschillen. Maar 'tot de Nederlandse cultuur behoort ook dat verschillende opvattingen naast elkaar kunnen bestaan.' In Amsterdam is bezwaar ingediend tegen de intocht met zwarte pieten, omdat dit racistisch zou zijn. wat vinden jullie er van?
Tja en als er straks alleen maar witte pieten zijn is het ook weer discriminatie omdat er alleen blanke pieten zijn....het is nooit goed...
Het staat eenieder vrij het Sinterklaasfeest niet te vieren, zich niet te vergezellen met feestgangers of in het uiterste geval te emigreren. Het is de cultuur. Dat weet je als je hier komt wonen, ben je het er niet mee eens, dan moet je hier niet wonen. Ben je hier geboren? Dan zal je het feest waarschijnlijk herinneren als een geweldig leuk feestje waar iedereen door de Sint en zijn Pieten gelijk wordt behandeld. Vind je het nog steeds niets, dan vier je het niet. Ben er zo klaar mee
Iemand dit filmpje gezien? Zwarte mannen boos op Tom Staal - YouTube Wat zetten die tegenstanders zichzelf gigantisch voor l*l zeg. Vroeger nooit geen cadeaus gekregen zeker, booeeee f*cking hoe.
Elke keer die duffe discussie, geen zwarte piet, jodenkoeken, negerzoenen, zwarte schapen weet ik veel nog ef en laten we kerst afschaffen want jaaahaaa de beukenbomen willen ook ballen en het suikerfeest ook stoppen veel mensen hebben suikerziekte en pasen want dat willen de kippen niet..... ZUCHT...
hahaha ik moet hier wel erg om lachen. dat gezeur er elke keer over... pfff. laat mensen wat nuttigs gaan doen.
Kunnen we hier gewoon over ophouden en alles laten hoe het was? Laten ze eerst die crisis maar eens op gaan lossen.
Gewoon en gevalletje KANSLOOS! En hoe belangrijk dat er serieus over nagedacht wordt om het uiterlijk van zwarte piet te verander!! Laat die zeurpieten maar die paar weken naar hun eigen land gaan als ze zich zo gediscrimineerd voelen....
Ik ben zo klaar met de discussie die ieder jaar weer gevoerd moet worden. Het is een typisch hollandse traditie, een kinderfeest, en daar blijf je met je ***** van af! Wat een geneuzel zeg...net als met die negerzoenen....
echt he ik vind het ook echt belachelijk het is een nederlandse feest en daar blijf je van af je hoort ons nederlanders toch ook niet klagen over hun feesten
Ik vind het indd heeel triest dat volwassen mensen zich zo druk maken over een kinderfeest. Geen een kind discrimineert...als ze dat doen krijgen ze het van huis uit mee. Verder vind ik dat als je het niet wilt dan vier je het niet. Net zoals wij nederlanders ons aanpassen aan alle feesten van onze buitenlandse nederlanders. Ramadan, suikerfeest, slachtfeest en ga zo maar door. Wij blijven ons aan passen...wat is het volgende...dat wij blanken geen bruin brood mogen eten...bruine eieren geverft moeten worden voor ze in de winkel mogen liggen... Te belachelijk voor woorden waar volwassen zich zo druk om maken....en nog erger dat ze nu ook nog echt zwarte pieten een andere kleur willen geven...ff serieus... Laat die klagers zich eerst eens verdiepen in het verhaal van sinterklaas...en de zwarte piet...want sinterklaas had geen slaven...
tja elke keer hetzelfde gezeik, er zijn zoveel feesten die je om wat voor reden dan ook af kan schaffen zoals een voorgangster ook al typte.. het is werkelijk waar gewoon belachelijk.. Laat sinterklaasfeest lekker sinterklaasfeest zijn en kerst kerst.. En zo ook offerfeest,suikerfeest, ramadam en weet ik veel wat nog meer voor feesten..
Eerst dacht ik nog: nou oké, als 100 van de 500 pieten anders worden dan dan ik daar mee leven. Een hulpje van Sinterklaas hoeft anno 2013 niet per definitie zwart te zijn natuurlijk. Maar "om te beginnen" en "in stapjes transformeren"? Kappen met die onzin, stelletje ondankbare kleuters. Een keer is het genoeg.
Zit met open mond journaal te kijken, waar verteld wordt dat er vandaag een zitting is geweest over zwarte piet! Ze gaan dit jaar al 100 van de 500 zwarte Pieter een andere kleur geven! Wat een totale onzin! Zwarte piet is gewoon zwarte piet, klaar! Het is die kinderen echt niet te doen om eens lekker discrimineren, kom op zeg! Sinterklaas is gewoon een feest wat al god weet hoelang gevierd wordt met.....Juist ja zwarte piet, en geen gele, oranje, witte pieten! Ik vind dit zo ongelofelijk simpel, zo kunnen we dan nog wel even doorgaan met verzinnen waardoor een bepaald, iemand of een bepaalde groep zich gediscrimineerd zou voelen, hou op schei uit!!
Sinds wanneer krijgt zo´n kleine groep zo´n grote stem? Tot nu toe negeer ik het gezeur van deze mensen maar het begint mij nu echt te storen. Als er serieus iets gaat veranderen aan zwarte piet zijn uiterlijk ga ik misschien zelf wel in protest. BLIJF AF VAN ZWARTE PIET!!!!
En het wordt er niet beter op, want ik heb nu al verschillende berichten gelezen van 'tegenstanders' dat ( ik quote ze even ) 'Wij hebben gewonnen' . Nou, dan weet je het al. Waar gaat het nu nog over? Over een kinderfeest, of 'volwassen' mensen met een identiteitscrisis, die geen zelfvertrouwen hebben en vroeger een chronisch tekort aan cadeaus hadden. BAH.