Geniaal hoe oud deze discussie al is! Bezwaren tegen de vermeende racistische aspecten van Zwarte Piet ontstonden voor het eerst in de jaren zestig van de 20e eeuw.[21] Met de groei van de multiculturele samenleving veranderde dat. In 1981 kwam de eerste actie, "Sinterklaas vieren zonder Zwarte Piet", vanuit de Surinaams-Nederlandse gemeenschap. Halverwege de jaren tachtig sprak Sinterklaas in een televisie-uitzending dat Zwarte Piet de roede niet meer mocht gebruiken, normaal moest gaan praten en vrolijk in plaats van dom moest acteren. Een poging om in 1997 bij de intocht in de Bijlmermeer alleen Bonte Pieten mee te laten lopen leidde echter tot veel negatieve reacties. Er ontstond weer meer steun voor het behoud in plaats van afschaffing van Zwarte Piet en uit een onderzoek in 1998 bleek dat 96% van de bevolking Sinterklaas als een traditie zag, die niets met discriminatie te maken had. Zwarte Piet is (oorspronkelijk) niet zwart van het roet van de schoorstenen maar het was echt een Moorse 'knecht' van Sinterklaas. En het vindt zijn oorsprong mogelijk wel in de slavernij. Maar tegenwoordig wordt Zwarte Piet toch helemaal niet meer als slaaf gezien. Ik vind de discussie zo achterlijk! Als kind vond ik zwarte Piet juist tof en had het bij mij totaal niet een link met donkere mensen. En volgens mij is de discussie ook niet op te lossen. Het enige wat ik kan bedenken is dat je Pieten krijgt met allerlei huidskleuren ofzo. Niet blauw en groen en geel maar blank, licht-getint en donker. Zoiets. Maar ik blijf erbij dat ik het achterlijk vind. Doe normaal en laat die kleintjes lekker genieten van hun feest!
Helemaal mee eens!!!! Ons feest! Dus iedereen die er niet mee eens is, viert het maar lekker niet. Wij vinden het wel leuk!
Inderdaad! Knap hoor als je van de schoorsteen ook al kroeshaar krijgt Waarom konden ze vroeger wel gewoon wit blijven dan: Wat nou traditie? In 1935 was Zwarte Piet nog spierwit - Joop.nl Iemand die de schoorsteen schoonmaakt, lijkt niet echt op zwarte piet vsn nu: http://www.seniorplaza.nl/images/old/copied/fotoalbersschoorsteenveger2b.jpg Echter de slaaf op deze foto ziet er precies uit als 'zwarte piet': Vijf soorten Zwarte Piet-adepten die je als Zeurpiet tegenkomt | Amsterdam
Lekker boeiend waarom ze zwart zijn en rode lippen hebben! Het gaat om het feest en alle gezelligheid er om heen. Waarom zouden we ineens moeilijk gaan doen om zwarte piet? Kom op zeg.... Mijn partner speelt elk jaar zwarte piet... maar hoe moet dat dan als hij ineens als blanke piet moet spelen? Nou dan is de lol er hier zo vanaf!! Einde sinterklaasfeest hier in huis dan.
Het is een echte goedheiligman Weet je wat het is.. Pas je piet nu aan, kan ik iedereen op een blaadje geven dat er dan weer een andere groep komt die weer bezwaar gaat maken op iets anders. Met als uitkomst dat er uiteindelijk niks van het "oorspronkelijke" feest overblijft. En dat zou zo jammer zijn Het zijn maar een paar weken in het jaar, waar maken we ons nu zo druk om Zit ik nu over iets anders na te denken: haal je het kroeshaar en rode lippen weg, volgens mij zullen kinderen dan JUIST sneller een link leggen met donkere mensen. Mijn dochter ziet toch echt wel het verschil tussen piet en mijn zwager, juist door deze kenmerken.
Uit het filmpje van 1935 is het onduidelijk of het überhaupt wel pieten waren. Staat er onder: "Op de filmbeelden wordt Sinterklaas begeleid door een heleboel agenten en mannen in traditionele kledij die doet denken aan de uitdossing van Zwarte Piet. Of het zijn assistenten zijn is onduidelijk, ook of ze helpen bij de pakjesverdeling. Wie goed oplet ziet wel een Zwarte Piet voorbij komen, naast het paard van Sinterklaas. Dat kan kloppen. Want in die tijd kende het Sinterklaasverhaal maar één Zwarte Piet." Dus daar kan ook geen conclusie uit worden getrokken. Misschien tijd voor een referendum?
Oh, Elk jaar weer die discussie door een paar zeurpieten. In plaats dat ze het hele thema eens in een ander licht gaan bekijken... Gister vroeg ik onze net 4 jarige zoon wat hij van zwarte piet vond. "piet is lief"zei hij. "waarom dan?" vroeg ik. "nou omdat hij kado's geeft en lekkere pepernoten" "en Sinterklaas dan vroeg ik?" "Sint is ook lief." "weet je waarom zwarte piet zwart is?" " ja mama, dat komt toch door de schoorsteen?" " zou zwarte piet een slaaf? "wat is dat mama, slaaf?" ik leg uit wat dat is. Zoon kijkt me met grote ogen aan, ik zie z'n hersenen werken.. Dan zegt hij; "zwarte pieten zijn gewoon lief voor alle kindjes hoor, dat is zo" geen woord over slaaf. Beste zeurpieten doe er je voordeel mee. Kinderen leren jong dat donkere mensen met kroeshaar lief zijn. Wat kan daar nu mis mee zijn? Al hoewel lang niet alle donkere mensen zijn lief, witte trouwens ook niet.
En rode dikke lippen En een acrobatenpak En mega grote oorbellen En de onbedwingbare neiging zich te gedragen als een clown En zo denken ze in het buitenland over Zwarte Piet: Black Pete exposes the Netherlands' problem with race | World news | theguardian.com Maar grote probleem is de overeenkomst van Zwarte Piet met een Blackface, de auteur uit bovenstaande artikel ziet Zwarte Piet ook als een Blackface: Blackface - Wikipedia, the free encyclopedia En dat was uiterst racistisch bedoeld. Dus hoewel het grootste gedeelte van de Nederlanders met Zwarte Piet geen racistische bedoelingen heeft, vraag ik me af waarom het zoveel emotie oproept als een kleine groep wel een link met racisme legt. Deze welles-nietes discussie lost de tegenstelling niet op, inzicht proberen te krijgen in elkaars standpunten wel: bijvoorbeeld Nederland kent helemaal geen historie met de Blackfaces, dus vind ik het onterecht dat die Amerikaanse parodie geprojecteerd wordt op Zwarte Piet. Ik ga niet zeggen dat Zwarte Piet racistisch bedoeld is, maar ik zie echt wel waarom sommige mensen dat zouden denken. Maar zoals ik al vaker geschreven heb, ik ga niet bepalen of een ander zich gediscrimineerd mag voelen of niet. Als het feest met een paar kleine aanpassingen ook leuk wordt voor buitenstaanders (zoals Amerikanen en Engelsen), heb ik er geen problemen mee. De roe is bijvoorbeeld ook afgeschaft en de dreiging dat kinderen ontvoerd worden naar Spanje. Ik vind het feest er daarmee alleen maar beter op geworden. Edit: nog een voorbeeld om aan te geven hoe gevoelig een Blackface in de VS ligt: Colorado Springs 2nd Grader Dressed As Martin Luther King, Jr. In Black Face Paint, Gets In Trouble Een blanke jongen is in de problemen gekomen omdat hij bij het verkleden als Martin Luther King, Jr zijn gezicht zwart had gekleurd.
Precies Berte, dat stukje inlevingsvermogen. Wij hebben die historie niet dus stelt iedereen zich aan. Het is van ONS en WIJ bepalen wel hoe een ander zich daaronder mag voelen. Balkenende had het toch verkeerd hoor, de voc mentaliteit zit er nog goed in
Nee, idd ... laten we vooral luisteren naar wat de Amerikanen te mauwen hebben. Die vieren ieder jaar het feit dat ze driekwart van de inheemse bevolking uitmoordde (Indianen) om het land te claimen, zijnde Thanksgiving - for which we thank you . Als er 1 land op deze aardkloot is wat hypocriet is ... zijn zij het wel. In de US kan je nog in de problemen komen als je haar niet goed in de scheiding zit (bij wijze van spreken) ...
En wat voor kleur dan? Blauw? Dan voelen de smurfen zich zo gediscrimineerd. . Ik kan er gewoon niet serieus op in gaan... waar mensen zich druk om maken...
Dan zijn er nog zat andere bevolkingsgroepen over die er ook moeite mee hebben (Engelsen bijvoorbeeld), waar je misschien wel sympathie voor kunt opbrengen
Hahaha nou inderdaad, dat was het eerste waar ik aan dacht. En daarbij, who gives a shit wat een Amerika of Engeland van ons vind? Ik hoef niet door ze 'leuk' te worden gevonden. De Hells Angels hebben al aangeboden de intocht te begeleiden in Amsterdam hahaha. Volgens mij ben je gewoon ontzettend onzeker als je je laat beïnvloeden door het uiterlijk van zwarte piet. Er zijn plenty gelovige feesten waar ik het niet mee eens ben en waar weinig goeds wordt gezegd over de niet gelovige, en wat ik niet vier. Ik voel mij niet beledigd hoor, zo'n tere ziel heb ik niet. Zo moeilijk is dat niet, om het niet te vieren. Ik denk dat er nu bij een heleboel Nederlanders een grens is bereikt. Als er 1 volk tolerant is geweest, dan zijn het de Nederlanders wel. En nu is het hopelijk eindelijk eens genoeg. Dit is een traditie, die nu totaal los staat van discriminatie, en prima als je het er niet mee eens bent. Dan heb je meerdere opties: 1. Je viert het niet. 2. Je emigreert. 3. Je gaat als een grote zeur janken over een kinderfeest terwijl zwarte piet aanbeden wordt door kindjes.
Weet je wat ik niet snap is dat mensen er zo'n ophef over maken. Hoe meer ophef je erover maakt hoe meer aandacht de mensen krijgen die wat tegen zwarte piet hebben krijgen. En wat is het gevolg? Denken jullie nu echt dat zo praten over elkaar goed doet voor het "volk" van Nederland? Want je kunt wel roepen ons en wij, maar iedereen die in Nederland woont en een Nederlands paspoort/nationaliteit heeft ongeacht kleur of geloof is net zo goed ons en wij. En dan roepen over tolerantie? Give me a break tolerantie is er al jaren niet meer en door zo met ons allen op een klein selectief groepje te gaan duiken maakt je het alleen maar erger en erger. Ik durf te wedden dat als men er niet zoveel aandacht aan had besteed het ook nooit zo ver was gekomen dat organisaties serieus eraan denken het anders aan te doen. Met ons allen hebben we ervoor gezorgd dat misschien dat kleine groepje hun zin gaat krijgen ook.