+100 Helemaal mee eens! Ik ben dat gezeur over die lippen en dat kroeshaar ook wel moe. Die zijn rood door de LIPPENSTIFT. Ik moet de eerste 'neger' (vind het eigenlijk een rotwoord) met knalrode lippen nog tegenkomen. Gouden oorringen zijn ook al zo lang als ik (dus zeker al 25 jaar) een mode-dingetje bij zowel blank als getint. Als ik aan slaven denk, dan denk ik niet aan gekleurde en vrolijke outfits. Maar dan zie ik oude, stoffige kleding voor mij of een 1 of ander lendendoekje ofzo. Maar goed, op deze manier kan je natuurlijk echt wel ALLES bestempelen met het label 'racisme'. Als je diep genoeg graaft kom je bij elke traditie wel zoiets tegen.
Jahoor tuurlijk. De halve wereld ziet de gelijkenis behalve de mensen hier. Ik weet niet onder welke steen de meeste gelegen hebben maar je hoeft niet diep te graven om een bijna gelijke kopie te vinden. Laten we dan gewoon zeggen, inderdaad, zwarte piet is een kopie van de zwarte slaven en we vinden dat prima. We verzinnen er gewoon een ander verhaaltje bij. Dan ben je eerlijk.
Maar even zonder gekheid. Overal lees je wat anders over de oorsprong van Zwarte Piet. Kortom NIEMAND weet waar zwarte piet vandaan komt anders zijn er niet tig duizend verhalen over. Daarbij hebben "wij" dat verhaaltje nooit verzonnen maar is er ooit 1 iemand geweest die dat verhaal verzonnen heeft ( en ja misschien is dat geweest ivm slavernij en leuk verhaaltje) Maar dat word nu toch ALLANG niet meer gevierd? Wij bashen toch ook geen Duitsers meer omdat ze 68 jaar geleden half NL plat gebombardeerd hebben?
Het is maar net hoe je het bekijkt. Als we nu eens uitgaan van de kinderlijke onschuld die erbij komt kijken (waar dit feest ook voor is). Die zien de link met de slaven niet eens. Eigenlijk heeft het bij mij ook tot op 4 jaar geleden? Geduurd dat ik die 'gelijkenis' door begon te krijgen en niet eens door mijn eigen denkwijze, maar door de demonstraties. In mijn ogen was zwarte piet zwart DOOR roet en niet zwart ALS roet. Maar is het probleem niet opgelost dan door zwarte piet sluik haar te geven ( of kaal te maken ), roze lippenstift op te doen, of gewoon geheel zwart te maken. Dan klopt het riedeltje van de schoorsteen tenminste. Skip de oorringen en klaar. Probleem opgelost en zwarte piet kan lekker zwart blijven toch? Minus de zogenaamde overeenkomsten met slaven. Ja, de kleur. Maar goed, je hoeft ook geen 'neger' te wezen om zwart te zijn.
Ik ben een hollandse blonde dus ik kan me er niet helemaal inleven maar als dat de oplossing zou zijn zou ik daar prima mee kunnen leven. Het gaat uiteindelijk om de gezelligheid die je zelf maakt. Kan er niet mee zitten als ze er iets aan zouden bijschaven. In elk geval vieren wij sowieso Sinterklaas (mijn vriend voor het eerst haha).
Dat wel ja, maar gekleurde pieten zijn gewoon lelijk en zelfs een beetje eng in mijn ogen. En wat dacht je van alle merchandise. Je afbeeldingen op pepernootzakken, de boeken, de liedjes. Er komt meer bij kijken dan een beetje schmink anders of extra. Maar op deze manier veranderd er weinig. Ja, piet krijgt een hippe make-over. Meisjespieten een beetje make-up erbij. Ipv rode lippenstift een leuk glosje en twee vlechten. Al die meiden zijn dan door het dolle heen hoor.
Hier ben ik het dus 100% mee eens! Eerst de Indianen uitmoorden en er dan een feest van maken,hoe gestoord Wat die daar uitgevreten hebben toenertijd is gewoon te zot voor woorden. En dan ook nog in een oneerlijk spel door dekens besmet met mazelen etc aan de Indianen te geven en ze telkens stukken land afnemen etc etc. Iedereen weet het wel.
Echt huilen moet ik niet maar. Door al die commotie luisteren er nu al veel kleine kinderen mee over deze discussie. Zo als mijn dochter. Zwaar in de sint heb ik mijn kinderen nog nooit laten geloven. Ect ect. Maar BLIJFALSJEBLIEFT VAN ONS SINTERKLAAS FEEST AF! De opwinding van de kinderen. De herinneringen van mij zelf als kind hoe opgewonden je zat te wachten op je cadeautjes!! Daarna een bom laten ontploffen in je moeder haar woonkamer met rode KONEN naar je bed en dol gelukkig zijn. Laat ons ( cultuur feest bestaan zo als het is AUB) Dat onze kinderen kleinkinderen in de toekomst nog gewoon sinterklaas en zwarte piet mogen bewonderen dat we geloven in de stoomboot. Dat je kind vol bewondering zich af vraagt hoe komen dan die pakjes in mijn schoen. Blijf van ons sinterklaasfeest af. Er zijn al zo weinig sprookjes waar in je tegenwoordig kunt geloven het leven is al zwaar zat. Laat kinderen zich speciaal voelen laat de sint en piet in onze levensblijven. Snik. ( rot discussie)
Maar veronderstel er komen gekleurde pieten bij ( en zwarte piet dus ook ) Dan weet ik nu al zeker dat die zeikerds toch nog blijven miepen over zwarte piet. Geven ze hem stijl haar en geen rode lippen dan nog is het niet goed.
Nou ik ben ook niet voor gekleurde pieten, maar wanneer hij daadwerkelijk uit de schoorsteen zou komen (volgens dus de liedjes), laat hem er dan ook zo uit zien. Dus zonder krulhaar, dikke rode lippen, creolen (en dan bedoel ik dus de oorbellen ). Hij hoeft dan ook niet volledig dekkend geschminkt te zijn met donkerbruine/zwarte schmink.
Volgens mij zijn het meer de mensen die zelf blank zijn die er problemen van maken omdat zij denken dat het discriminerend is voor donkere mensen!!!! Het is zwarte piet en niet gekleurde piet of wat dan ook!! Dan mag de kerstman toch ook geen dwergen meer als hulpje, dat is dan toch ook onderdrukking! Jeetje zeg!!!! Laat het gewoon bij het oude en mensen die er problemen mee hebben moeten gewoon oprotten! Ik dacht vroeger nooit dat zwarte pieten hetzelfde waren als gewoon donkere mensen, dacht altijd dat het door de roet uit de schoorstenen kwam dat zwarte piet zo zwart was!
Dat zou ik indd een geschikte aanpassing vinden. Maar dan gaan mensen die Piet heten wel weer klagen hahahaha. Er zullen altijd mensen zijn die gaan zeuren jammer genoeg.
Ik dacht dat het een volk/ras op zich was. Zoals de kabouters, smurfen zeemeerminnen.. Dus nooit de link met gewone donkere mensen gelegd.
En ik blijf erbij: juist door de rode lippen e.d zien kinderen beter het verschil tussen donkere mensen en pieten. Want daar gaat het toch om?
NOS Journaal 18.00: za 19 okt 2013, 18:00 - Uitzending Gemist Vanaf 12:30 zie je de mensen tegen Zwarte Piet op de publieke tribune in de raadsvergadering van Amsterdam, die zijn duidelijk niet allemaal blank. Maar volgens de nieuwslezer waren er eigenlijk alleen maar tegenstanders naar de raadsvergadering gekomen. Voor iedereen die vindt dat de tegenstanders maar moeten oprotten, misschien een idee om voortaan ook naar dit soort vergaderingen te gaan om dit die tegenstanders rechtstreeks te melden.