Ik was net het nieuws aan het kijken en zag dat ze nu weer klagen over het woord zwarte piet en zijn uiterlijk. Wat vinden jullie? Kan zwarte piet niet meer zwarte piet heette in deze tijd? Of is het allemaal opgeblazen? Ik vind het zelf nogal overdreven, even als de jode koeken en de negerzoenen. Het heet nou eenmaal zo en racistisch vind ik het echt niet.
Ik zit momenteel met een scheldende man naast me! Ik vind het ook allemaal overdreven! Geen kind of volwassene die zwarte piet als neger/slaaf ziet! Het is volgens mij al bij iedereen zo dat het komt door de roet van de schoorstenen!
Jemig is het geen discriminatir is het de naam wel. Hebben die volwassenen azijnzeikerds niks beters te doen ofzo. Wat ik in een eerder topic ook ak zei: En kind denkt niet zwarte piet ohh sinterklaas heeft slaven of ohh het woordje zwarte (in zwarte piet) is discriminerend. Die zien een zwarte piet niets meer en niets minder. Laten wij volwassenen dat dan ook lekker doen. En laat het voor de kinderen gewoon zo zijn en laten wij ons er niet mee bemoeien. Bah word het zo zat dat gezeik elk jaar weer van volwassen mensen die ws vroeger als kind ook gewoon sinterklaas MET zwarte piet gevierd hebben.
Het is in de traditie niet racistisch bedoelt, maar ik kan me voorstellen dat dat wel zo voelt. Ik heb er niets op tegen hoe het nu is, maar als er Nederlanders zijn (al dan niet uit bepaalde bevolkingsgroepen) voor wie het kwetsend is, waarom dan niet overstappen op Pieten die letterlijk zwart zijn van roet, dus vol met zwarte vegen. In plaats van volledig geschminkt met dikke rode lippen? Ik weet zeker dat het feest daardoor niet minder leuk wordt. Ik weet niet of jullie DWDD hebben gezien, maar zoals Prem voel ik het niet, die draait een beetje door op dit onderwerp .
Helemaal mee eens! Naar deze woorden zocht ik dus ook! Als kinderen al discriminerend gaan denken over zwarte piet komt het door die azijnzeikers die er elk jaar weer over beginnen! Zint het je niet vier je het toch lekker niet? Tenslotte is dit een Nederlands feest met Nederlandse tradities! Dat gejank elk jaar... als t afgelopen is hoor je niemand er meer over.
Ze zoeken steeds maar weer iets anders om over te kunnen klagen, zelfs Rutte had al gereageerd.. dat wordt er dus besproken in de tweede kamer.. Dan weet je ook wel wat het niveau daar is haha. Echt allemaal weer zo opgeblazen. Kinderen weten niet beter dan dat het inderdaad van de schoorsteen komt en zullen echt niet meteen zo'n reden erachter zoeken. Maar ze moeten toch iets hebben om over te klagen he!
Ik zag het ook. Ben uiteraard fel tegen discriminatie en racisme maar tegelijkertijd vind ik dit grote onzin! Het is gewoon een traditie en is (in mijn ogen) ook niet vervelend bedoelt. Intentie is bij zo'n kwestie belangrijk. Ik hoorde vroeger ook altijd dat zwarte piet zwart is omdat hij door de schoorsteen komt. Hoezo paarse piet???
Sinterklaasorganisaties bereid tot aangepast uiterlijk Zwarte Piet - nrc.nl Zwarte piet gaat dus wel veranderen.. Echt belachelijk! Ik ben helemaal niet racistisch, maar wordt hier wel flink chagerijnig van!
Dan kunnen op scholen geen leraren meer als zwarte pieten acteren, en bij familiefeesten de familie niet meer.. Kost een hoop geregel en geld om vreemden in te huren, en waarvoor? Denk dat de kinderen zich ook afvragen waarom ze er opeens anders uit zien.. Ook acteurs uit de tv-serie haal je er dan zo uit, en wat doet bijvoorbeeld de wegwijspiet in Nederland terwijl het maart is? De rode lippen mogen van mij best weg, evenals verschillende soorten pruiken als daar over gevallen wordt, maar verder..
Elk jaar weer dat gezeik erover. Ik vind het ronduit belachelijk dat een handjevol mensen iets kunnen verpesten voor de overige miljoenen die er geen problemen mee hebben....grow up and get a life!
Als ze dit gaan doen dan heb je de poppen aan het dansen denk ik zo. Ik vrees dat er dan ook veel andere culturen gaan vallen over bepaalde woorden. Denk aan blanke vla, jodenkoeken enz zo valt er nog heel veel te vinden in onze benamingen van producten. Jammer zoals het gaat. Ben volledig tegen discriminatie maar ik vind dat ze nu een beetje doordraven. Heb diverse donkere mensen in mijn vriendengroep zitten die zelfs gillen dat ze het belachelijk vinden allemaal!
Hoe meer woorden hier vuil aan worden gemaakt, hoe meer platform voor dit onderwerp bestaat.. Gewoon negeren.. dan gaat dit wel weer voorbij.
Er loopt ook een topic bij nieuws en entertainment. Ik vind het een onnozele discussie... ze moeten van onze traditie afblijven!! Stel zeurpieten zijn het!
Het is echt belachelijk dat er zoveel ophef over wordt gemaakt... Er is toch niets discriminerends aan komt inderdaad toch gewoon door de schoorstenen. Ene trouwens heb je wel eens een donker gekleurde man gezien die Piet heet?! Nou in mijn vriendenkring heeeel veel donker gekleurde lieve schatten maar geen 1 die er Piet heet hoor
Wat een flauwekul en gezeur om niks over Zwarte Piet. Hij is zwart van het roet, niks discriminerends aan. En ook al zou het een neger zijn, wat dan nog? Hier blijft het gewoon een zwarte piet. Anders teken ik protest aan tegen de rode biet, de rode kool, het zwarte schaap, etc etc etc
Ben wel benieuwd naar de reden hier achter? Persoonlijk vind ik het allemaal een beetje overdreven.... Het begint nu met zwarte piet, wat volgt erna? Kan ik straks geen "bruin" brood meer kopen bij de bakker?