BELANGRIJK voor alle zeurPIETEN!! De geschiedenis van Sint Nicolaas. St. Nicolaas is op latere leeftijd gevlucht naar Spanje, oorspronkelijk is hij een bisschop van Turkse origine en nationaliteit! Uit een Turkse havenplaats van destijds aanzienlijk belang. Hier is hij internationaal beroemd geworden omdat hij destijds zeer onorthodox (zwarte, Afrikaanse) kindslaven bevrijdde van de slavenschepen die de haven aandiende en ze als knecht in dienst nam. De betaalde baan "knecht" gaf deze kindslaven een onafhankelijke, zelfstandige status. Het is hierdoor dat St. Nicolaas als kindervriend door het leven gaat en zijn zwarte knechten zijn van oorspronkelijk bedoeld als symbool TEGEN slavernij en onderdrukking. Een beter symbool tegen racisme dan Sinterklaas is er dus eigenlijk niet. Misschien als meer mensen dit zouden weten, stopt deze discussie eindelijk en kunnen we gewoon met z'n allen genieten van een prachtige traditie.
Jij verwacht respect maar waar is jouw respect gebleven? Wat ben jij voor een uit de kluiten gewassen grot piet... Duik je holletje weer in en laat de grote mensen aan het woord.
Ja idd! Als ze dan toch gaan veranderen dan maar blanke pieten. Weet zeker dat er geen gezeik over komt. Waren we maar allemaal hetzelfde he?!
Volgens mij heb ik één keer een topic gehad over een Jehova die aan de deur kwam toen mijn zoontje lag te slapen? That's it? Trek je daar je conclusie uit. Knap meid! Lekker schreeuwerig doen en je gelijk proberen te halen door op de man af te spelen. Ga je gang maar liefje. Dit bewijst wat ik bedoel te zeggen.
Maar we zijn toch niet hetzelfde? Ook rasistisch zeg.. alleen maar blanken die de sint helpen nou jaaaa
Dus ik ben het soort nederlander wat NIET smijt met 'ga maar lekker naar je eigen land?' Mag ik denk ik best trots op zijn toch?
Ik heb anders wel 'last' soms van collega's die aan de ramadan doen, zich daardoor namelijk niet lekker voelen en zich minder goed kunnen concentreren. Maar goed, ik heb respect voor ieders geloof en gebruiken, dus doe hier niet moeilijk over. En verwacht dat iedereen rekening houdt met elkaar, dus ook met 'ons' Sinterklaasfeest. En in plaats van zeuren kunnen we toch beter profiteren van alle verschillende culturen en er ons voordeel mee doen? (Ik hou van turkse pizza en het suikerfeest )
'Het gaat om oude koeien uit de sloot' Lets face it: Zwarte Piet ís een slaaf. Zijn typische klederdracht is die van de achttiende-eeuwse Moorse page (een huisslaaf, met andere woorden). En ja: Zwarte Piet ziet er ook uit als een Moor. Al klim je duizend keer door een schoorsteen, een grote bos kroeshaar en dikke, rode lippen zal je er niet van krijgen. Overigens, tot ver in de jaren tachtig sprak Zwarte Piet op de Nederlandse televisie met een zwaar Surinaams accent. Ook dat zal hij niet uit Spanje hebben meegenomen.
Ik heb geen idee waar dit op gebaseerd is, maar de herkomst van zwarte piet is onbekend, dus degene die dit schrijft liegt dat ie barst. Over de herkomst van Zwarte Piet wordt veel geschreven, maar weinig onderzoek gedaan. Vaststaat dat de knecht die later de naam Zwarte Piet kreeg, pas in 1850 is geïntroduceerd. Voor die tijd had de folkloristische Sinterklaas in Nederland voor zover bekend geen helper. Desondanks circuleren er voor die helper van Sinterklaas diverse volkswetenschappelijke verklaringen: hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden; hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht; hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten; hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint; hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool); hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden;[7] hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen. Voor geen van deze verklaringen zijn, behalve schrijvers die schrijvers naschrijven, betrouwbare directe bronnen te vinden. Een recente suggestie (2012), dat Zwarte Piet werd gemodelleerd op een Saraceen, werd door John Helsloot van het Meertens Instituut ontkracht.[8] Zwarte Piet - Wikipedia
Nee, dit mag je niet zeggen hoor, want wat in de 2e wereld oorlog is gebeurt is heel erg. En ach de slavernij is al meer dan 100 jaar geleden. Ik ben het helemaal met je eens.
Het wordt hier steeds triester....ik zou heel wat dingen op willen schrijven hier, maar doe het maar niet. Toedeloe.
Misschien hadden de mensen die dit alles discriminerend vinden, eerst zelf even op moeten zoeken wat het hele sinterklaasfeest inhoud!! Maar ze moeten gewoon iets te zeuren hebben en weigeren verder te kijken dan hun neus lang is schijnbaar!!