Zwarte Pieten zijn zwart van het roet!

Discussie in 'De lounge' gestart door SushiLover123, 14 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Was dat een marketingstunt? :$ Ik dacht dat het echt niet meer mocht. :) Weer wat geleerd! :D

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Zie mijn opmerking over opa's fiets ;)

3. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Da's de zeikcultuur van tegenwoordig;) Mensen lopen alleen nog maar te zeiken om het zeiken (en dan vooral door mensen die volwassen heten te zijn;)). Vroeger hoorde je volgens mij nooit iemand over die zwarte pieten, is echt iets van de laatste 10 jaar ofzo..De betutteling viert hoogtij vandaag de dag....

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Overigens liep ik gister hier op het winkelcentrum en kwam Sinterklaas aan, denk dat 50% van de aanwezigen Antiliaanse wijkbewonders waren die er stonden met hun kinderen. Als het echt zo'n big deal was waren die ook niet zo enthousiast lijkt me.

5. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Beetje krom om te zeggen dat iemand die wel die link legt niet goed bij zijn hoofd is ;)...sommige mensen kunnen het verleden niet zomaar loslaten en het verleden van de slavernij is ook wel heel wat.

Ik snap eerlijk gezegd niet wat je met dit topic wil bereiken...niemand die toch zegt dat het discriminerend is? Vind het eigenlijk een beetje een probleem maken van iets wat er niet is.

6. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Dit soort dingen màg zelfs nooit vergeten worden. Zijn dikke zwarte bladzijden uit de geschiedenis.

Het is alleen jammer dat de slavernij vergeleken wordt met het feest van Sint. Als ik zo naar die pieten kijk, hebben ze veel plezier in het werk dat ze doen en wie weet is Sinterklaas zo'n kwaaie baas nog niet en betaald hij hartstikke goed. Heeft het gelijk helemaal nìets meer met slavernij te maken:p

7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Dan vraag ik me af wie dit hier asocieert met slavernij...volgens mij niemand.
    Of dat jullie mensen kennen die dat doen?

Mijn man is donker en ik ken echt niemand uit de gehele gemeenschap en geloof me dat zijn er veel...die bij zwarte piet denken aan slavernij ;).

8. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

Mensen die de hele dag niets te doen hebben en dan maar dingen gaan lopen verzinnen om te zeiken zodat ze heisa kunnen trappen en zielig te kunnen doen.

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik snap wel dat er mensen zijn die het asocieren met slavernij, maar om erover te gaan zeuren is natuurlijk ook weer een stap verder.

10. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    als ik aan zwarte piet denk, denk ik aan knechtjes die door de schoorsteen naar binnen komen voor kadootjes te brengen, en zekere niet aan slaverij...Ze lopen toch niet voor niks op daken?....Jammer dat m'n meisje er nog te klein voor is...Ik heb al zin in volgend jaar! sinterklaas en de pieten kijken..:D

11. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    en zwarte piet is zo zwart ALS roet,anders hadden ze wel zo zwart door roet gezongen op al die cd`tjes...

behalve dat het gewoon een leuke traditie is waar je vanaf moet blijven begrijp ik wel waarom sommigen het niet zo leuk vinden. het is natuurlijk wel gebaseerd op iets wat minder leuk is.

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #72 Devilschase, 14 nov 2010
    Laatst bewerkt: 14 nov 2010
    ja maar hij loopt wel met een roe ( schoorsteenvegers instrument) en hij klimt op daken. Wanneer wordt er nou eens niet zo gezeken over een kinderfeestje.

Die mensen zijn er om kinderen een leuke dag te bezorgen, niet om de slavernij aan te gaan kaarten, sodemieter toch op zeg. Het komt altijd allemaal tegelijk, vroeger was dit gezeik er allemaal niet. Maar nu kwamen ze met de negerzoenen, en hoppa inene was zwarte piet ook not done. Patatje Oorlog mocht inene ook niet meer, komop zeg...

Wanneer komt er gezeur over de jodenkoeken, blanke vla, zigeunerschnitzel, Afrikaantjes(planten), moorkoppen, Turks Fruit, Zeeuwse Bolussen, bokkepootjes,boerenkaas, etc

Frappante is dat een negerzoen een negerzoen heet omdat de bedenker (een surinamer) de smaak zo lekker vond, dat het alleen te vergelijken was met de zoen van een negerin.

13. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    dan is het een negroide schoorsteenveger;)

lekker boeiend:D

14. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Kinderen kijken niet met kleur, die zien dat niet. Die zien iemand in een leuk gekleurd pak die met strooigoed en kado's komt.

En dat zwarte pieten zwart zijn van het roet weet volgens mij iedereen ondertussen wel, publiek geheim als je het mij vraagt...

15. Aszz

Aszz Niet meer actief

Woehahaha, ja verschrikkelijk. Vooral al die vervelende cadeaus die ze dan krijgen.
    Bel de kinderbescherming !!!

16. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Hahhaahah ja of het AMK:D

17. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    De tandenfee is dan zeker ook een vreselijk leugen. Net als de paashaas.

En alle sprookjes zoals Sneeuwwitje mag dan ook niet meer.

18. tulip

tulip Niet meer actief

volgens mij is er al gezeik over de blanke vla, ik heb er al eens iets over gehoord. Ik meen zelfs dat er een super was die het niet meer verkocht.:$
    Het wordt steeds gekker allemaal.

19. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #79 Devilschase, 14 nov 2010
    Laatst bewerkt: 14 nov 2010
    Ik word eigenlijk een beetje moe van die uitspraak over "je liegt tegen je kinderen" als het over Sinterklaas gaat. Ik noem het liever een geheim waarmee je kinderen een mooi feest gunt dat bij de NL traditie hoort en dat gezellig en spannend is en waar ze naar uitkijken en lol aan beleven.

Net als de tandenfee, kaboutertjes en de paashaas. Moeten we dan als een kind 4 is gaan zeggen dat Sinterklaas niet bestaat, de tandenfee ook bullshit is net als dat kabouters, elfjes, de kerstman en het zandmannetje niet bestaan.

Ik weet nog wel hoeveel lol ik had toen ik met mn broertje kabouters gingen zoeken, zag het pasgeleden nog op de video. Mn broertje was 3/4 en ik 8 (ik wist dat ze niet bestonden) en mn moeder en ik zaten waren samen met mn broertje kabouters aan het zoeken etc, en hij vind het helemaal geweldig en legde een stukje brood neer voor ze enzo.

Dat is dan ook gelijk een leugen tegen je kind? Dan ben je ook gelijk een slechte ouder?

Wat nou als een kind vraagt : "waar kom ik vandaan?" Hoeveel ouders noemen wel niet de ooievaar? Dat is dat ook gelijk een vette leugen?

Als een kind vraagt:
    "Mama, als ik me tandje onder het kussen neerleg gaat de Tandenfee mij centjes geven he?" Ga je dan zeggen: "Nee die bestaat niet maar mama wil best een euro onder je kussen leggen hoor."

Als je een liedje zingt over Klaas Vaak voor het slapen gaan, over het zandmannetje.

"mama, wie is het zandmannetje?"
    "O die bestaat niet dat is een grapje"
    "maar waarom is er dan een liedje over?"
    "Ja omdat de mensen dat leuk vonden"
    Ja maar mama waarom dan?
    "Ja geen idee"

Denk je dan echt dat je een kind daar een plezier mee doet? Denk je nou écht dat een kind je voor de rest van zijn leven veracht als je verteld/hij erachter komt dat Sinterklaas niet bestaat? Denk je nou echt dat je kind je dan nooit meer vertrouwt? Denk het niet echt eerlijk gezegd.

Natuurlijk hoef je niet verplicht mee te doen aan Sinterklaas, en natuurlijk mag je het je kinderen vertellen. Mensen die het vertellen uit cultuuroverwegingen etc, prima toch? Valt niets over te zeggen verder.

Maar als mensen gaan zeggen dat het simpelweg liegen tegen je kinderen is, vind ik dat eigenlijk nergens op slaan. Mensen die roepen dat je je kinderen bedonderd als je ze in Sinterklaas laat geloven? Beetje vreemd. Ieder zn eigen mening hoor maar alle zeg, das toch best jammer he.

20. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    pfoe,dat je je daar zo over op kan winden...;)

Deel Deze Pagina