Zwarte puntjes in ontlasting baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door margreet78, 8 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Dag meiden,

Gisteren had mijn dochtertje (ruim 11 weken) ineens tientallen zwarte puntjes/korreltjes in haar ontlasting zitten. Het ziet eruit als van die maanzaadjes (dat is het uiteraard niet ;) ). Vanochtend had ze weer een poepluier, daar zaten ze niet in. Maar zojuist weer wel. Herkent iemand dit?

De huisarts heeft er gisteren naar gekeken maar had ook geen idee.
    Dochterlief krijgt nog 1x per dag bv, verder fv. Ze heeft wel medicatie (losec, motilium, lactulose), maar dat heeft ze al wekenlang en in de bijsluiters lees ik hier niets over.
    Haar gedrag is niet anders dan anders, ze oogt beslist niet ziek. Ik ben erg benieuwd wat dit is, dus ik hoop dat iemand dit herkent!

2. MoonB

MoonB Lid

19 apr 2009
    28
    0
    1
    Mijn zoontje heeft ook Losec gehad. Wij gaven hem dat altijd opgelost met water in een speen maar als er dan zo'n korreltje achterblijft wordt dat ook zwart/donderpaars misschien heeft het daarmee te maken.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik moest ook meteen aan losec denken. Maar Lisa heeft die nog nooit in de ontlasting gehad, maar misschien dat het wel zou kunnen? Misschien dat haar darmen nu anders werken nu ze vooral flesvoeding krijgt?

4. miffy11

miffy11 Niet meer actief

wij hebben dat altijd na banaan of erg donker brood, maar daar is jouw dochter wel jong voor..
    geen idee verder.

5. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    niet toevallig kiwi gegeten?

6. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Ehm... ze is 11 weken oud!!! En voor zover ik weet gaan kiwipitjes niet rechtstreeks over in mijn borstvoeding (sorry hij is flauw... :D).

Moon (en Snoopy) ik denk dat jij ons op het juiste spoor hebt gezet! Ik heb nav jouw reactie zojuist een bevriende apotheker gebeld met de vraag of dat door de Losec kon komen en hij zag daar idd een verband mee. Nu alleen nog zien te achterhalen waarom het nu ineens niet meer goed in de darm opgenomen wordt... Maar kwaad kon het volgens hem gelukkig niet.
    Bedankt voor de reacties meiden.

7. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hier lag het aan losec. Als je kindje losec uitspuugt worden die korreltjes trouwens ook zwart. En losec hoort volgens mij niet 'opgenomen te worden in de darm'. Het spul werkt in de maag, het remt de aanmaak van maagzuur. En als het daar zijn werk gedaan heeft (doet het wat het moet doen? Heeft je dochtertje minder pijn van de reflux?) is het gewoon een afvalstof. De ontlasting van je dochtertje kan sowieso anders worden door de losec, want doordat de aanmaak van maagzuur wordt geremd worden de eiwitten in je dochter's voeding niet goed verteerd. Die komen direct in de darmen terecht. Dat kan buikpijn veroorzaken en moeite met de ontlasting.

8. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Hallo Danabelle,

Bedankt voor je reactie. Oké, jij herkent het dus ook? Dan zal het inderdaad toch echt de Losec zijn. Het gekke is alleen dat ze dat al een week of 6 heeft en tot eergisteren had ze die zwarte korreltjes nooit. Wel is de dosering inmiddels 2x verhoogd (de laatste verhoging was 1 week geleden) dus wel apart dat we het nu pas zo in de ontlasting terug zien.

Overigens "hoort" Losec wel in de dunne darm geresorbeerd te worden. De werking is inderdaad uiteraard in de maag, maar daarna wordt het dus als het goed is wel in de darm opgenomen. En ja, het werkt wel, dus dat is het belangrijkste. Al neemt de onrust van de darmen wel steeds verder toe... :( Maar ja, als je moet kiezen tussen twee kwaden dan lijkt die pijn aan haar slokdarm me toch wel het vervelendst voor haar. Dus we gaan nog maar even zo door, over een paar maanden kunnen we hopelijk gaan afbouwen.

9. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi,
    Ja ik herken het wel, maar mijn dochter heeft van begin af aan problemen gehad met haar darmen en die verergerden door het gebruik van Losec. Ze heeft ook andere medicatie gekregen voor de reflux, maar de refluxklachten werden er niet minder door en haar darmen raakten verder ontregeld, dus voor ons was de keus makkelijk zeg maar.
    Ik hoop dat je dochtertje snel van de reflux en bijbehorende medicijnen af is, dan gaat het vast ook beter met haar darmen.

10. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Heel herkenbaar, hier ook vanaf de geboorte al darmen die overal heel erg op reageren. Dus ik durf het ook niet goed aan om van medicatie te veranderen. Ieder kindje is natuurlijk anders, maar als ik dit dan zo van jou hoor, dan bevestigt dat wel mijn gevoel dat we beter geen medicatie meer om kunnen gaan gooien.
    Ze moet allen wel héél snel beter gaan drinken, want dat gaat echt niet goed zo... :(

11. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Oh ze drinkt ook al zo weinig? Ga je uit van de hoeveelheid zoals die op de pakken staat? Onze kinderarts heeft destijds verteld dat kindjes per kilo lichaamsgewicht 100-150 ml vocht per dag binnen zouden moeten krijgen. De flesvoedingfabrikanten gaan uit van 150 ml, maar dat is dus het door kinderartsen genoemde 'maximum' en dat hoeft je kindje niet te halen. Onze dochter heeft vanwege haar darmen zelfs een tijdje uitsluitend flesvoeding gekregen, maar daarna ben ik weer overgegaan op borstvoeding (het loste nl. niets op). Enfin, ze dronk altijd al heel weinig en nog steeds. Ze is nu ruim 14 maanden en ik ben blij als ze 200 ml per dag drinkt.. (ze krijgt nu natuurlijk ook andere dingen waar ook vocht in zit, zoals joghurt en fruit enzo). Het schijnt dat je vooral de plasluiers in de gaten moet houden, niet zozeer de hoeveelheid drinken :)

12. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Oh nee, ik ga al lang niet meer uit van datgene wat er op de pakken staat. Maar zelfs die 100cc per kg lichaamsgewicht haalt ze momenteel echt niet meer, ze gaat steeds slechter drinken. En van de 5 plasluiers heeft ze er 2 goed nat maar in de andere 3 voel je wel een plasje, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Vanochtend vroeg werd ze schreeuwend van de honger wakker, maar na 2 minuutjes borst en 15 cc fles hield ze het voor gezien :(. Onder dwang heb ik er nog wel meer in gekregen, maar leuk is anders. Vooral niet voor haar, maar voor ons zo ook niet meer.
    Maar goed, heb zojuist maar weer met het zkh gebeld en wordt woensdag door de KA teruggebeld.

Wel bedankt voor het meedenken, vind ik erg fijn!

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Even over het onder dwang er meer in krijgen: probeer dit niet te doen, in ieder geval niet met de borst of fles. Dan maar met een spuitje. Bij Lisa heb ik ook redelijk vaak gedwongen, want ze moest toch drinken, uiteindelijk is ze helemaal gestopt met drinken. Ze had ook een virus hoor en we weten niet precies wat nu de oorzaak is dat ze gestopt is met drinken, maar waarschijnlijk een combinatie van reflux en een virus. Probeer het drinken leuk te houden (voor zover dat kan als ze er pijn van krijgen.... wat een ellende hè....)

Mocht het zo slecht blijven gaan, laat haar dan even opnemen in het ziekenhuis (je mag er zelf bij blijven). Dan kunnen ze haar goed observeren, het is fijn als er een keer iemand goed met je meekijkt, misschien kunnen ze je nog tips geven.

14. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Hoi Snoopy,

Ja, ik heb nu steeds wel jouw "voorbeeld" voor ogen. We halen de dwang er sinds gisteren inderdaad maar af, ze wordt ook sterker dus het lukt ook al bijna niet meer om haar te dwingen. Dus ik voed haar nu maar in etappes, omdat ze nu langer wakker is kan dat ook wat beter. Vanochtend vroeg deed ze nauwelijks iets aan de borst, de fles wou ze toen gelukkig wel (130 cc, wow! :$ da's zeldzaam tegenwoordig). De voeding daarna was niet zo best: krap 40 cc en toen werd ze heel verdrietig toen ik nog wat aandrong. (5 uur na de vorige voeding, ze zou toch wel weer honger moeten hebben denk ik dan!) Dus een uurtje gewacht en toen ze haar handjes heel fanatiek helemaal afsabbelde maar weer geprobeerd, weer met moeite 40 cc. Toen nog 20 per spuit en nog wat water er achteraan (dat wil ze dan weer wel), en pff... ik heb er weer 100 cc ingekregen...

En nu slaapt ze weer als een roosje, ze doet het verder echt prima sinds de Losec naar 3x5mg is. Slaapt meestal goed, is supervrolijk en gezellig, ontwikkelt zich... Nu nog even rustige darmen krijgen en vooral ook gaan drinken en groeien en ik heb een modelbaby ;)
    Ik ben benieuwd of de kinderarts morgen nog ideeën heeft, want oh, wat ben ik bang voor een opname en evt. sonde.

15. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Ik gaf overigens borstvoeding (tenminste, voor en na het flesvoedingdrama..) en dochter dronk soms wel zestien keer op een dag heel weinig. Als ze uit logeren ging (ja, wij 'deden' haar al uit logeren toen ze een paar maanden oud was.. dan konden papa en mama ook eens langer dan drie uur slapen..) dronk ze hoeveelheden van 30-60 ml. En dan een keer of acht per dag.

Deel Deze Pagina