Alweer klagen over schoonmoeder

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door amalia1, 10 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amalia1

amalia1 Actief lid

17 jun 2007
    129
    0
    0
    Brabant
    Dames,

Even mijn ei kwijt... Gisteren voor de zoveelste keer weer eens 'leuk' commentaar van schoonmoeder. :( Ik begin langzamerhand mijn geduld te verliezen, ik denk dat ik binnenkort echt ontploft als ze weer eens wat zegt. Over het algemeen is ze best wel aardig, helpt hier in de huishouding etc. maar...ik word zo schijtziek van haar opmerkingen.
    Gisteren heb ik onze dochter leuk (dat dacht ik, heb mijn best voor gedaan) gekleed voor een fotoshoot. Het eerste wat ik krijg te horen, maar....wat een grote jurk heeft Q. aan. Goh, ze neemt niet eens de tijd om te zeggen wat zie jij er mooi uit! Och ik erger me dan groen en geel. Ik moet steeds in de verdediging wanneer ze weer zo'n fijne opmerking maakt. Terwijl het reuze meevalt met de jurk. Onze dochter is niet klein, draagt al maat 74 of 80, de jurk is maat 80 (dat net een beetje over haar knietjes valt). Ook het bloesje wat ze onder de jurk aan had, viel niet in goede smaak. Het was volgens schoonmoeder te klein, terwijl het een maat 86 was. Natuurlijk weet schoonmoe dat ik nieuwe kleren altijd was, voor ik ze gebruik. Dus volgens haar kon het wel een 86 zijn, maar door het wassen was ie dan gekrompen. Tja, misschien voortaan dan geen kleren wassen, ook niet na gebruik dan krimpt ie niet, dacht ik. Maar hield braaf mijn mond. Want ik had geen zin om mezelf weer te verdedigen. En zo kan ik nog even doorgaan. Ik had laatst onze dochter gekleed in zo een leuke jeans overall (was geen merk spul), kwam ze later op de dag onze dochter brengen (ze doet de oppas 1x week), en vertelde lachend Q. kon bijna niet lopen omdat de overall zo stijf was, die moest ik uitdoen, zodat ze meer bewegingsvrijheid had. OOOOOOOOOO, en zo zijn er talloze van die opmerkingen, waardoor ik me kapot erger. Ik heb mijn man al gezegd, dat ik haar echt kan schieten en genoeg heb van al die opmerkingen, maar die vind dat ik overdrijf. Want ze bedoelt het niet slecht, Yeh right! Het is nooit goed, als dat nog niet leuk is dan moet ik altijd haar dochter (mijn schoonzus) om raad vragen, want die weet het natuurlijk altijd nog ietsje beter.
    Een andere opmerking; heb ik van die leuke kiddy pads slofjes gekocht voor onze dochter, mevrouwtje komt binnen, ziet ze liggen, begint aan ze te voelen, en zegt misschien kun je je schoonzus vragen waar ze die leren slofjes gekocht heeft van haar zoontjes. Goh, dan denk ik bij mezelf...is die er op tafel ligt niet goed dan voor ons kindje en zo ja of zo niet moet ik gaan vragen aan je dochter om vervolgens weer dure sloffen aan te schaffen.
    Dames, ik word er echt zo moe van, misschien hebben jullie nog tips hoe het haar duidelijk te maken, dat ik er echt schoongenoeg van heb. Enne...hoe breng ik die op een vooral rustige manier naar voren.
    Het is misschien een lang verhaal geworden, sorry daarvoor! Maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Dank voor het lezen.

2. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Duidelijke grenzen stellen, het is mijn kind, dus ik bepaal .. Tips zijn welkom.. zeg dan ook bedankt voor de tip maar ik doe het op mijn manier! :)

Verder, ze doet niets wat verkeerd is ten aanzien van je dochter, ik denk dat elke oma wel een beetje zo is. Mijn schoonmoeder zei altijd een hele aan roze te hebben en laten we nou een meisje hebben. Laat haar lekker kletsen en strooien met goed bedoelde adviezen. Ik wordt er ook kriebelig van maar 10 keer goed ademen en doorgaan!

Succes

3. janette

janette VIP lid

26 feb 2007
    5.113
    0
    0
    Ben op zoek naar de droombaan
    Heiloo
    Hoi,
    ik heb je hele verhaal gelezen en kan me voorstellen dat je van dit comentaar heel moe gaat worden vooral omdat je van je man geen steun krijgt.
    en een jurk tot net over de knie is toch niet lang?
    en als ze in jou ogen mooi is aangekleed dan is ze dat ook hoor!

maar goed nu over hoe kan je je het je schoonmoeder het beste vertellen.

Wat ik doe als me iets niet zind, om in de reden vallen en in 1e instantie geschreeuw te voorkomen, alles op papier zetten in een brief vorm ( dus ook dat je niet altijd merkleding wilt wij kopen ook bij zeeman hoor :) , nodig haar uit voor een bakkie en zorg dat jullie alleen zijn, ( dus geen kind/man in huis) geef haar dan rustig de brief en vraag haar of ze deze nu wilt lezen en ga zelf even de kamer uit... je weet denk wel dan voor hoe lang en kom dan weer rustig binnen, of mss heeft ze je al geroepen....en dan hoop ik voor jou op een positieve reactie....is die er niet...ja dan zou ik het ook niet meer weten maar dan heb jij je best gedaan en leg dan al haar commentaar naast je neer

ik hoop dta je hier wat aan hebt...

heel veel sterkte, mij helpt het als ik het opschrif...ten eerste ik heb het van me afgeschreven en ten tweede de ander weet nu hoe ik er over denk...

liefs

Janette

4. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Poe ik zou haar ook kunnen schieten hoor!
    Jeetje wat een opmerkingen!

Ik zou haar er gewoon direct op aanspreken de eerst volgende keer dat ze weer zoiets zegt.
    Misschien dat ze dan eerlijk zegt wat haar probleem is en dat ze niet steeds van die steekjes onder water blijft geven.

5. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    p.s. volgens mij doet ze dit opzettelijk, zodat je een keer ontploft en dat zij dan kan zeggen "moet je is kijken hoe ze tegen MIJ doet".
    (tenminste zo is mijn schoonmoeder wel)

6. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ene oor in, andere oor uit laten gaan en je niet op laten naaien...Je ergeren aan haar kost energie, jammer dat je dat jezelf toelaat. Lekker tutten met je kind, doen wat je zelf wilt en je schoonmoeder lekker laten lullen...

7. Britt16

Britt16 Actief lid

18 mei 2007
    285
    0
    0
    thuiszorgmedewerker
    Groningen
    Wat een vervelend gedoe op deze manier.Ik herken mijzelf erg in jouw verhaal. Als mij wordt gevraagt hoe het gaat met onze dochter, en ik zeg goed, ze kwijlt zo verschrikkelijk veel de laatste tijd. Dan zegt ze: Ja dat zijn de tandjes die komen, dan gaan ze kwijlen.. Duh..alsof ik dat niet weet. Maar wanneer ik alleen zeg dat het goed gaat, denk ze dat er iets is, want ik praat best veel.
    Als wij zeggen dat ze rustig moest doen met haar, want ze heeft net gegeten, en zal dan gaan spugen, zegt ze± Geeft niks, daar is de wasmachine voor. Duh....voor onze dochter is dat toch vervelend!
    Die ectra kleren vind ik heus niet erg. Dan kan ze mij niet kwaaier krijgen!
    Ben erg benieuwd naar je antwoorden, want ik weet ook geen raad.
    Vervelend is dit dan he== En niet leuk ook niet voor je kinderen.

liefs Britt

8. JinxieWeasel

JinxieWeasel Actief lid

16 okt 2008
    414
    0
    0
    Om dit eens van een andere hoek te bekijken!

Het valt me op dat heel veel dames hier over schoonmoeder/schoonouders klagen, maar nooit over eigen moeder/ouders (of ik heb een paar mails gemist ;))

Is dat niet omdat je van je "eigen" veel meer kan hebben :D .

En dat het misschien daarom zonde van je tijd en energie is om je druk temaken over acties en opmerkingen van je schoonouders.

ene oor in, andere oor uit.......

maak je niet druk :D

9. janette

janette VIP lid

26 feb 2007
    5.113
    0
    0
    Ben op zoek naar de droombaan
    Heiloo
    ik klaag ook tegen me moeder hoor dat ze er niet zo veel mee moet bemoeien als ze bij mij is... Als Teun daar is en ik ben er niet mag ze doen wat ze goed vind maar bij mij thuis gelden onze regels.
    en dat zeg ik haar ook net zoveel als tegen me schoonmoeder.

10. Heey,

Toevallig lees ik jou berichtje over schoonmoeders en besef dat we dat ook gemeen hebben.
    Meid laat je niet op naaien en ene oor in en andere oor uit.Hoe moeilijk dit ook is.

Liefs Vlindertje

11. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Wat vervelend zeg! Tja helaas heb ik geen tips. Zo'n goede band met mijn schoonmoeder heb ik niet. Ik erger me ook groen en geel, maar omdat ik haar maar zelden zie gaat het het ene oor in en het andere oor uit. Zo heeft ze ooit de opmerking gemaakt: "jullie weten dat allemaal nog niet, jullie moeten alles nog leren, ik heb mijn kinderen al groot gebracht". Heel irritant is dat betweterig gedoe! Maar ja jij ziet haar dus wekelijks (als het niet meer is) dus dan zou ik het uiteindelijk als ze zo'n opmerkingen plaats direct ites zeggen. Zoals dat de schoentje die je gekocht hebt goed genoeg zijn. Veel succes, hopelijk dat ze er iets van opsteekt!

12. amalia1

amalia1 Actief lid

17 jun 2007
    129
    0
    0
    Brabant
    Dames, bedankt voor jullie reacties.
    Eigenlijk wel een opluchting om dit even kwijt te zijn en fijn dat jullie kunnen lezen, dat ik niet overdrijf. Gelukkig ook dat sommige dit ook herkennen. Zo irritant! Ik wil er soms echt geen energie aan verspillen, maar je kunt er niet omheen.
    Maar goed, ik denk nog steeds over na hoe ik dat ga aanpakken:
    ik vind het ook een goed idee om misschien op papier te zetten en haar te laten lezen. Hmmm...maar daar ben ik eigenlijk weer niet zo goed in.
    :oops: of misschien toch het ene oor in en het andere uit. Tja, maar dan ben ik bang dat het echt niet gaat ophouden.

13. joyce

joyce Bekend lid

ik ken je gevoel heel goed
    ik heb het namelijk ook
    mijn schoonmoeder wwet het ook altijd beter en commadeerd gigantische :evil:
    mijn moeder zei als ze dat nog eens doet moet je zeggen:'' dat is mijn ding dat bepaal ik wel''
    dat ga ik denk ik voortaan maar zeggen

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ooh, ik begrijp je helemaal. Allemaal steken onder water, ik heb zo'n hekel aan dat soort types, zeg gewoon wat je dwars zit of houd je mond.
    Weet niet hoe vaak je haar ziet, is het eens in de zoveel tijd dan zou ik het mijn ene oor in en andere oor uit laten gaan. Zie je haar dagelijks, dan zou ik er wat van zeggen.

15. treintje1

treintje1 Fanatiek lid

10 dec 2007
    1.362
    0
    0
    Alkmaar
    Hoi Hoi

Wat ik zou doen:
    Altijd heel rustig dezelfde opmerking maken:
    "Bedankt voor je tip/opmerking ik zal eens kijken of ik er iets mee ga doen"

En het daar dan lekker bij laten.

Dan is het aan haar of ze de boel wil laten escaleren door daar weer iets van te zeggen, ligt de bal weer lekker in haar doel waar hij hoort.

Ik gebruik deze tip (trouwens van mijn eigen moeder gekregen!) bij iedereen. Ik werd nl zo onzeker van al die goedbedoelde opmerkingen.

Liefs v Treintje

16. Xociquetzal

Xociquetzal Actief lid

15 jul 2007
    438
    0
    0
    Huisvrouw
    uithoorn
    Ik heb het ook met mn schoonmoeder, maar ben gewoon heel eerlijk en duidelijk...dat het mijn kind is..en dat advies altijd mag en een mening ook maar dat ik niet altijd het advies volg of de zelfde mening over iets heb...en dat gaat eigenlijk wel heel goed nu...

en over niet klagen over moeders...ik denk dat het makkelijker is om tegen je eiegen moeder te zeggen van ma bemoei je er niet mee..of nee het is mijn kind dan dat het is omdat tegen je schoonmmoeder te zeggen...

17. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Zal ik even over mijn moeder beginnen dan? Doe mij mijn schoonmoeder maar! :confused:

18. mieka

mieka Lid

26 okt 2006
    37
    0
    0
    HI

Heel herkenbaar, ik erger met ook aan de vele 'subtiele' opmerkingen die gezegd worden. Ik merk nu (na 1 jaar) dat ik er wat beter tegen kan, in het begin moest ze echt niets zeggen want ik ontplofte al bij voorbaat.
    Wat mijn schoonmoeder doet is met mij communiceren via mijn kind. Dus opmerkingen als M. denk jij dat mama het goed vind als ik met jou ga wandelen? Of Nou M. wij wisten niet dat mama jou al om 11 uur op zou komen halen (heb toen 45 min voor de deur staan wachten/koken!)
    Ik negeer die opmerkingen nu, ze zegt tenslotte niets tegen mij maar tegen mijn kindje M. En als ze iets zegt wat mij/ons niet aanstaat geef ik heel netjes terug wat wij ervan vinden. Dit is best moeilijk maar wel netjes en duidelijk, en dan begrijpt ze de hint heus wel.
    Maar volgens mij vinden schoonmoeders de omgang met schoondochters ook moeilijk, ze moeten concureren met de moeder van de schoondochter en ja dat winnen ze niet. Mijn dochter krijgt dus regelematig te horen dat haar andere oma haar vast veel vaker ziet dan deze oma. Negeren negeren en mijn contact met mijn moeder is iets van mij en het contact met haar is iets van mijn vriend.
    Maar goed het blijft allemaal lastig want ja de meeste opa's en oma's verliezen af en toe de realiteit als het om kleinkinderen gaat.
    Ben benieuwd, binnenkort een week met de schoonfamilie op vakantie, ws kom ik dan met een topic haha

Succes allemaal

liefs miek

19. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hmm wij lossen het meestal op door te praten met de eigen ouders...

als mijn ouders iets doen wat niet gewaardeerd word zeg ik er wat van.. en job doet dat bij zijn ouders

om zegmaar bovenstaande problemen met schoonouders te voorkomen omdat ze van de eigen kinderen toch vaak meer kunnen hebben.

niet dat het niet vervelend is om te zeggen tegen je eigen ouders dat je iets niet wil... maar het komt bij de andere partij vaak toch net even beter aan lijkt het :)

20. knorretje78

10 nov 2007
    68
    0
    0
    Ik herken het ook... jammergenoeg...
    Altijd kussen en overdreven knuffelen. Zelf met de tong in zijn nekje zitten... AAAAAGGGHHHHH. Altijd net zacht genoeg tegen ons ventje praten zodat ik het hoor. En dan van die lullige dingen, dat de kleertjes te volwassen zijn voor zijn leeftijd. Dat hij geen stekeltjes mag omdat het dan geen baby meer is. Dat zij haar wel stil kan krijgen als hij huilt... DEUH... net alsof we een stelletje onnozelen zijn... Kan er ook niet tegen en helaas woont mijn schoonmoeder praktisch om de hoek en komt ze om de haverklap met een rotsmoes langs terwijl ze eerder nooit kwam.
    We hebben haar er inmiddels op aangesproken maar dan zegt ze: "nee dat heb ik echt niet gezegd", " ik weet het echt niet meer, heb ik dat gezegd?" en ondertussen maar gewoon doorgaan met die steken onder water. BAH... Maar goed... ik kan er al wel een boek over schrijven... zou een bestseller worden denk ik! haha
    Schoonmoeders... zucht....

Deel Deze Pagina