Zwarte tanden/verrot gebit door calciumtekort?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nescio, 19 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Een peuter in mijn omgeving (3 jaar) heeft verrotte tanden en kiezen, ze zien helemaal zwart. Kan dit door calciumtekort komen? Ze eet sowieso slecht (bijna geen fruit, moeilijk warm eten), maar snoept ook niet veel/drinkt geen zoete dingen. Zulke zwarte tanden kunnen toch niet komen van slecht poetsen? En aangezien alle kinderen wel fases hebben dat ze slecht eten, vraag ik me af wanneer calciumtekort kan opspelen? Het is wel ernstig als je daar een tekort van hebt, heb ik me laten vertellen.

De tandarts heeft gezegd dat ze onder narcose moet en dat ze dan alle tanden en kiezen kunnen behandelen. Zonder narcose zou het zelfs niet gaan:(.

Zou een verwijzing naar de kinderarts nog helpen? Zou hij/zij een calciumsupplement voorschrijven (als dat het is), of moet het eetpatroon aangepast worden?

De ouders zijn niet goed wegwijs gemaakt in het zorgsysteem hier dus hoop ik ze een beetje te kunnen helpen.

2. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Klinkt als 'wolf' in het gebit. Zwarte tanden.
    Hoor je vaak als kinderen bijv 's nachts een flesje limonade in bed hebben liggen. Zou dat het niet kunnen zijn?

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Nee, ze drinkt juist helemaal geen zoet, of heel beperkt. Ook is ze allang van de fles af.

Wel is ze altijd ziekjes, snotterig, hangerig, koorts af en aan...

4. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Heeft ze veel antibiotica gehad?

5. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    vaak is dergelijk probleem bij een klein kind een oorzaak van veel antibiotica.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Volgens de ouders niet vaker dan een kuur. Ik herinner een vriendinnetje van vroeger van wie de voortanden zwart waren, inderdaad door veel antibioticagebruik. Maar dat waren alleen de voortanden en ze waren enigszins zwart verkleurd.
    Bij dit meisje is het veel dieper (weggerot) en het zijn niet alleen de voortanden, maar ook nagenoeg alle kiezen.

Als ik erop google word ik er niet vrolijk van :(

7. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hmmm dan lijkt het mij dat er een dieper probleem is.

Waarom hebben de ouders niet eerder aan de bel getrokken

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ze zijn niet goed wegwijs in het zorgsysteem hier (hebben zelf ook veel onderliggende problemen). CB of school heeft ook nooit aan de bel getrokken (niet dat dat hun taak is, maar bij zwakke gezinnen let je toch eerder op, denk ik dan).

Een dieper probleem lijkt het me ook, dus zou een verwijzing naar een KA een aanrader zijn? Hij/zij kan toch uitmaken of er sprake is van een calciumtekort?

9. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Ik heb het ooit 1 keer gezien bij een klein jongentje. Hij kwam uit een groot gezin (probleemgezin) en liep s'avonds met zijn 3 jr buiten op straat echt laat nog en rookte!!! was echt compleet shocking! pikzwarte tandjes....

maar ik neem aan dat de ka zelf het probleem wel kan traceren en als er een calciumtekort in het bloed gevonden wordt calcium voorschrijven.

10. Floor32

Floor32 Fanatiek lid

18 sep 2012
    2.188
    150
    63
    Dit heb ik ook ooit eens mee gemaakt. Alle vier de kinderen kregen dit.... Maar de cola flessen mee in bed, slecht eten enz enz

11. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Wat zegt de tandarts er van? Ik zou daar als eerste naar toe gaan.

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ze zijn al naar de tandarts geweest. Zij heeft een kies gevuld en gezegd dat ze de rest onder narcose moeten doen. Het zou te ingrijpend zijn om het zo te doen. Maar behalve kiezen vullen heeft ze ook niets gezegd over een dokter of een of andere oorzaak/tekort.

13. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Wat gek dat de tandarts daar niet verder op in gaat. Misschien kan jij het eens aan je eigen tandarts vragen.

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.201
    16.537
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Klinkt toch als zuigflescaries.Misschien durven de ouders het niet toe te geven en geven ze wel een fles mee naar bed of hebben dit in het verleden gedaan.Poetsen ze wel de tanden van het kind?

15. adi

adi Niet meer actief

Ik denk dat er haast een medische oorzaak MOET zijn. Alle kiezen zwart en verrot krijgen is een jarenlang proces. Dat krijg je toch niet in 1-2 jaar voor elkaar.

En dit gaat om een kindje van 3, dus die heeft dan max 1,5 - 2 jaar haar kiezen. Al hadden ze nooit haar tanden gepoetst, zouden die nu nog echt niet allemaal verrot kunnen zijn lijkt me?
    (hooguit verkleurd en met gaatjes)

16. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat ontzettend zielig voor dat kind! Je zou die ouders toch :( Ja zwakke gezinnen, kun je het ze verwijten :( Wel heel lief dat je probeert te helpen! Hopelijk wordt het volwassen gebit wel goed gevormd als het probleem onderliggend is :(.

Spreken ze wel Nederlands? Heeft het zin als jij de tandarts opbelt en vraagt of die mensen nog een voedingsadvies moeten krijgen bijv? Ze mag natuurlijks niet zeggen officieel, maar wie zo wel.

Anders lijkt me dat een gewone ha ook wel op calcium kan prikken?

Zuigflescaries kun je ook van bijv. melk krijgen trouwens, niet alleen van zoete dingen.

17. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik denk dat de ouders niet helemaal de waarheid vertellen hoor. Dit krijgt een kind echt niet zomaar!

18. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    Dat kan je helemaal niet weten.

Ik moest als eerste aan wolf denken. Calcium of vitamine D tekort, slechte weerstand.
    Ken een meisje dat net als haar broertjes ook echt geen overdreven zoetigheid krijgt, alleen zij heeft dus wel ook al haar kiezen verrot.
    Ze gaan bij haar onder narcose de kiezen sealen zodat de tanden die gezond zijn beschermd worden en straks het volwassen gebit niet besmet kan worden.

Wat het ook is, verrotte tanden kunnen gezonden tanden aansteken. Belangrijk dus om voordat het kindje gaat wisselen om de slechte tanden en kiezen te laten trekken of sealen! Dit doen ze als het er heel veel zijn altijd onder narcose. Dat is voor het kindje het minst belastend en gaat dan het snelst.

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Inderdaad, van slecht poetsen of zoete dingen in bed krijg je niet zo'n enorm verrot gebit lijkt me. Het is niet bruin of een paar tanden, met uitzondering van haar ondertanden zijn alle tanden diep en diep zwart, helemaal uitgehold :(

Ik heb geen reden aan het woord van de ouders te twijfelen. Bovendien heb ik het kind nu ook vaak meegemaakt en ze krijgt en eet echt geen zoete dingen. Drinkt alleen water, en eet verder erg slecht/weinig. Zeuren om koek en snoep doet ze niet, ouders hebben dat niet in huis ook. Een paar hapjes aardappel, een stukje vlees, met geluk wat sla, en dat is het wel. Fruit wil ze absoluut niet, vruchtensap ook niet, noten e.d. niet... daarom denk ik aan een ernstig tekort.

Ik vind het ook heel triest, maar de ouders zijn in zo'n positie dat je gewoon geen toegang hebt tot medische zorg hier (of je moet een hartaanval krijgen of een andere reden hebben om 112 te bellen).

Ga maar een afspraak maken bij mijn eigen huisarts voor ze. Hopelijk prikt hij direct bloed en wie weet wijst hij ze nog door naar de kinderarts.

@Mystify, dat zei de tandarts inderdaad ook. Dat de behandeling onder narcose moet gebeuren.

20. Aleida

Aleida Fanatiek lid

9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    Waarschijnlijk eet ze ook slecht, vanwege de pijn in haar mondje?
    Spuugt ze vaak? Zure braaksel kan ook de tanden aantasten?

Deel Deze Pagina