Door lichamelijke klachten zit wandelen in de bergen er even niet in, dus hebben we besloten onze zomervakantieplannen om te gooien. We willen nu graag naar Zweden (eventueel Denemarken) maar zijn nog nooit in Zweden geweest en ik kan natuurlijk gaan googelen, maar ervaringen van mensen hier vind ik ook fijn om te lezen. We hebben nog niets concreets, we gaan 3 weken, en gaan kamperen. We willen niet 3 weken op 1 plek, en dachten deze "plekken" te kiezen rondom leuke uitstapjes. (we gaan kamperen) Dus de vraag eigenlijk; wat is leuk in zweden, met 3 jongens.. iemand tips? mag heel breed (natuur, stad, musea, dierentuin/pretpark/ kasteel...)
Wij zijn een paar jaar geleden met 3 jongens in Zweden geweest met onze camper. Wij gingen vooral voor de natuur. We hadden een opblaasbare boot bij ons met een 5 pk motortje en daarmee hebben we heerlijk over een aantal meren rondgezworven. Verder door bossen gewandeld. Veel gezwommen en gevist in de meren en ook wel in zee. Vanaf een camping (Habo) konden we een elandensafari doen. Je hebt ook verschillende parken waar dat kan. Onderweg zijn we nog langs het openen van de sluizen in Trollhattan geweest. Erg leuk om een keer te zien, zo'n enorme watermassa die door die sluizen dondert, Qua campings: de eerder genoemde in Habo is misschien wel leuk. Wel een beetje een Nederlandse kolonie, met een SVR-sfeertje. Velden waar je staat rondom een speeltuin/trampoline etc. Vlakbij een strandje aan een van de grote meren. Toen wij er waren was het water ijzig koud, echt niet normaal. Maar dat was ook niet normaal, had te maken met een of andere vreemde stroming. Meestal schijn je er wel fatsoenlijk te kunnen zwemmen. Verder hebben wij een paar nachten op Ekna Naturcamping gestaan. Daar zijn niet veel voorzieningen, dus als je afhankelijk bent van sanitair en stroom is het wel even erg behelpen. Maar verder echt zo'n ontzettend gave plek. Wij waren met de camper, dus zelfvoorzienend wat dat betreft. En verder ook niet veel op campings gestaan, dus wat dat betreft heb ik weinig tips voor je. Qua steden vind ik Stockholm zelf echt een prachtige stad. Ook veel te doen voor kinderen bv Djurgarden, Skansen en Gamla Stan is gewoon heel mooi om in rond te lopen. Göteborg vonden wij niet zo'n spectaculaire stad. Je hebt er wel een pretpark, maar daar zijn we niet geweest. We zijn verder nog in Kalmar geweest, daar troffen we het want er was net een groot straatfestival. Verder is het niet zo groot, wel leuk om even naar toe te gaan. Op de terugweg zijn we ook een dagje in Kopenhagen geweest, ook erg leuk. Het was nog pre-corona en je kon er werkelijk over de hoofden lopen, zo druk. Dat waren we niet meer zo gewend na een paar weken Zweden, haha. Aanrader is daar ook wel om een rondvaart te doen, dan zie je lekker veel van de stad zonder al te veel te hoeven lopen. En het wisselen van de wacht bij Amalienborg.
Ooo er is zoveel moois in beide landen. Wij hebben een paar jaar geleden een rondreis in Zweden gemaakt. Ik wil je in pb wel een link sturen naar mijn reisverslag via polarsteps, in het kort wat dingen die ik onvergetelijk vond: - Orsa Björnpark - Fulufjället natuurpark - Nipfjället We hebben ook meermaals gekampeerd in Denemarken. Het strand van Römo is mooi, het gebied rond Esbjerg en Ribe. Legoland natuurlijk.
Die is helaas gesloten sinds vorig jaar. Idre Astrid Lindgren Varld Stockholm is een leuke stad met kinderen. Veel leuke musea en Skansen is ook geweldig. Falu grava Scherenkust, fjallbacka, Vitlycke Kano's/MTB huren in Dalarna Rattvik, kun je rodelen en toen wij er waren hadden een classic car week, was ook wel leuk om te zien. Verder zou ik inderdaad niet te lang op 1 plek blijven, want dan worden de afstanden wel ver om te rijden. Gotland staat bij ons nog op het lijstje om een keer heen te gaan, maar daar zijn we nog niet geweest.
Ja zeker jammer. Ze krijgen het financieel niet meer rond en daarom was het vorig jaar het laatste seizoen.
Ah daar ben ik in 2005 geweest, vonden we ook leuk idd. Jammer om te kezen dat het gesloten is. Maar verder Zweden is een prachtig land, je moet wel van natuur/wandelen houden, want natuur is erg belangrijk daar. Veel campings liggen aan een meer, waardoor je direct vanaf de camping kunt zwemmen en varen. Motorboten mogen niet overal, vaak is het gewoon zelf roeien. Eigenlijk is het overal mooi, nooit hoger geweest dan Orsa en Mora. Kalmar wordt al genoemd, vanaf daar kan je ook naar het eiland Ölland dat er tegenover ligt, is ook leuk om te doen. Kalmar heeft ook een kasteel. Mälmo is ook een leuke stad. Karlskrona heeft een marine museum is ook leuk. We zijn ook in Pippi langkausland geweest, dat was ook leuk om te zien.
Wij zouden deze zomer ook graag eens naar Denemarken en Zuid-Zweden willen gaan. Langzaamaan wil ik gaan lezen over rondreizen en dingen die ons aanspreken. We gaan voor het eerst naar het noorden. En op internet staat heel veel, maar ervaringen vind ik toch meer waard. Voor nu heb ik in gedachten om via Hamburg (hier dan een paar dagen blijven) naar Legoland te gaan. En dan via 1 of 2 tussenstops naar Zuid-Zweden. En overal willen we dan een dag of 4 a 5 blijven. Nu ben ik vooral benieuwd naar tips mbt reizen met een caravan. Wat is handig? Wat zijn no go's? Zijn er gebieden waar je beter niet kunt rijden? En kun je makkelijk naar Zweden komen? (Brug of boot?). Kortom, tips mbt met name de reis zelf zijn welkom. En mocht je echt een topcamping weten of topbezienswaardigheid (Elanden spotten? Leuke dorpjes?) dan zijn die ook welkom. Wie kan ons op weg helpen?
Wij zijn vorig jaar drie weken naar Zweden en Denemarken geweest met de caravan, een hond en drie kinderen. Hieronder mijn tips: * heenreis hebben we overnacht op een doorgangscamping in Duitsland naast de bootterminal. Je wandelt zo naar het “strand” (stelt niets voor maar het is een heerlijk begin van de vakantie). Camping heet “Camping Putgarden”. We hebben hier aangekoppeld overnacht. * boot Putgarden-Rodby in Denemarken is een korte overtocht en heel goed te doen met de caravan. Boek het ticket van tevoren met prioriteit, dan mag je altijd zeker mee. Wij moesten een boot laten gaan. Vertrekt 1x per half uur. * Rit hier naar toe is vlekkeloos verlopen, vroeg vertrokken en daardoor vroeg in Hamburg, dus nauwelijks file * rit door Denemarken is heeeeeel relaxed. Zelfs als je langs Kopenhagen rijdt rond spitsuur is het nog rustig op de weg. * 2e boot van Helsingborg naar Helsingør was al net zo relaxed. Hele korte overtocht, we konden net een hot dog naar binnen schuiven. * Onze eerste camping was echt een parel. Nauwelijks Nederlanders, maar een top plek om te starten: middenin de dennenbossen, mooie grote velden, 2 zwemmeertjes, fijne keuken waar je gebruik van kon maken, zeer schone, fijne douches, rustig. En 10 min van een avonturenpark waar de kinderen hebben gemountainbiked, geziplined, geklommen & hebben gebobsleed. Niet goedkoop maar het geld zeker waard. Camping heet Vaxtorp Camping & Stugby. * Hierna zijn er naar een camping geweest, dat was niks. * Toen hebben we de langste rit gemaakt naar Stöllet. Camping Avanti. Hier hebben we een geweldige tijd gehad. We stonden direct aan de rivier. We hebben gewandeld met husky’s, armbandjes gemaakt, veel gezwommen in de rivier. Je kan er op de camping Elandensafari’s doen. Wij zijn -op aanraden van de vrouw met de husky’s- zelf een ronde gaan rijden. Het is echt speuren in de bossen maar we werden getraceerd op een vrouwtje met kalf. En we hebben een vos van dichtbij gezien. We zijn hier ook naar een Elandenpark geweest. Heel klein maar heel sympathiek. -vanaf Stöllet zijn we naar Göteborg gereden en hebben we de boot naar Frederikshavn in Denemarken genomen. Noord-Jutland vond ik ontzettend mooi. Daarna konden we het in Denemarken niet goed meer vinden. Na 2 weken Zweden waren we erg verwend geraakt qua natuur, campings & mensen. Uiteindelijk zijn we via een doorgangscamping vlakbij Duitsland in één ruk doorgereden naar huis. Er is een Facebook pagina voor Denemarken. Ik wou dat ik dat eerder had ontdekt, want daar worden de beste plekjes gedeeld. Af en toe een wat langere reis dag in Zweden is geen straf. Het is er mooi, maar in het zuiden ook wel saai qua eentonige dennenbossen. Noordelijker wordt het echt nog zoveel mooier (als je van ruigere natuur houdt). De lange tweebaanswegen zijn prima te doen met een caravan. De scherenkust schijnt heel mooi te zijn maar weinig mooie campings vonden wij, maar we zijn er niet geweest dus misschien er overheen gekeken. Wij hadden voor alledrie de kinderen een werptentje mee. Ideaal: opbouwen en afbreken was een fluitje van een cent. Muggen vonden wij erg meevallen. Het wordt wel fris buiten en nauwelijks donker tot diep in de nacht. Dus je leeft wat meer binnen in de avond. Je kunt overal vuurplaatsen aantreffen (ook tijdens wandelingen, kanotochten etc) en dan lekker hout sprokkelen en broodjes/worstjes bakken. Handig om daarvoor dingen mee te nemen. Allemansrecht is mega fijn, zo lang je de natuur respecteert en weer opruimt.
Wij komen regelmatig in Zweden en Denemarken. 1e tip is, neem niet de boot, dat is kanonneduur. Je kan beter de bruggen nemen en dan een kastje regelen via brobizz. Je krijgt dan dikke korting op de tol en je bent veel goedkoper uit. Plus, de bruggen zijn superleuk om overheen te rijden. Wij zijn net terug vanuit Denemarken, regio Blåvand. Leuk om te zien : -Legoland (nu dicht open vanaf april) -Legohouse (dikke aanrader!! En korting met link op dansk.nl) -Esbjerg -Fiskeri museum in Esbjerg -Tirpitz museum in Blavand -Ribe -Vikingmuseum in Ribe -Barnsteen zoeken in Hvide Sande -Rømo, mag je met de auto op het strand! Hou er rekening mee dat Denemarken wel echt aan de prijs is en dat je niet met de euro kan betalen. Elke pintransactie kost geld(ook pinnen in de supermarkt) wij vonden het veeeel duurder dan vorig jaar. Toen we uit eten wilden, en dat was simpel café, betaalde we 219 kronen voor een hamburger bijvoorbeeld, dat is ruim 29 euro en 49 kronen voor een glas cola (6,30 euro) ook kost een komkommer in de supermarkt ruim 1.60, een pak melk 2.00 en 500 gram gehakt 7 euro. Dus hou daar rekening mee. En dat was gewoon de Lidl. Zweden gaan wij altijd met de camper heen. Je mag daar vrij kamperen. Overal in de natuur zijn bbq plaatsen of bbq huisjes, alles is schoon, netjes en de mensen zijn ontzettend aardig en spreken vloeiend Engels. Leuk om te doen in Zweden is bijvoorbeeld de traditionele Fika doen, dat is de traditionele koffiepauze maar dan uitgebreid. Verder is er zoveel moois te zien. Elanden lopen er langa de weg maar mocht je de pech hebben om ze niet te zien dan heb je ook Eland parken. Wij gaan puur voor de natuur en de rust en vooral het 1 zijn met de natuur dus veel meer kan ik je niet vertellen hahaha. Ja dat het goedkoper is dan Denemarken