Hoi allemaal, Ik weet dat er hier mensen zijn die de reis zweden in notendop via pharos of anwb al gedaan hebben, en heb een paar vragen. Normaliter zoek ik al weken van te voren naar tips , kortingsacties, routes, bezienswaardigheden, en dat soort dingen voordat we op vakantie gaan. Nu is mijn vader pas (plotseling) overleden en merk dat ik totaal geen energie heb om dit uit te zoeken. Ook zie ik er tegen op omdat me vader ook veel van natuur houdt, vaak veel over landen weet, en dit dus echt iets is, wat ik met hem kon delen en we samen konden sparren. Ik hoop dat jullie me tips kunnen geven, zodat ik het zelf niet allemaal hoef uit te zoeken. Iets waar ik normaal energie van krijg en nu dus onwijs tegen op zie. Hebben jullie tips qua wandel of fiets routes die we moeten doen? Ook voor de kinderen?? Must see plaatsjes onderweg? Waar heb je bijvoorbeeld watervallen, rivieren, natuur waar je even kan stoppen, spelen of eten? Stad die we zouden kunnen bezoeken? Evt zwemparadijs, attractiepark of dierentuin (meestal komen we hier niet aan toe en vinden we dit vaak te druk). Hoe met slaap spullen? En dan voornamelijk matrasbeschermer/ molton, 1 of 2 persoons meenemen? Hoop op wat tips van jullie , alvast bedankt!!!
Ooo prachtige reis heb je voor de boeg. Ik heb zoveel toffe tips, te veel om allemaal op te schrijven, maar ik heb een reisblog bijgehouden, ik stuur je de link per pb.Daar staat per dag alles in wat we gedaan hebben.
Wij zijn een paar jaar geleden (zonder kids) in Zweeds Lapland geweest en hebben toen Abisko NP bezocht. Dat vonden we erg mooi! De rest van Zweden (nog) geen ervaring mee, maar als ik de foto's mag geloven is dat ook de moeite waard!
Zou van te voren even bedenken hoe ver je wil gaan rijden. Stockholm is een toffe stad (en ook Abba museum, open lucht museum, pretpark, bootje varen etc) Abisko NP inderdaad erg mooi. Zou een stukje langs de kust gaan en een stuk het binnenland intrekken.
Wij hebben een aantal jaar terug Orsa, Idre en Oslo gedaan. Super leuk en Zweden is gewoon sowieso een heerlijk land. In Orsa zeker naar het berenpark gaan; laatste jaar dat het open is. Als je van Orsa naar Idre gaat via de Njupeskar rijden, dat is de grootste waterval van Zweden en niet ver om. In Orsa en Idre kun je op de parken veel doen. Maar wij zijn nog naar Rattvik gereden om te rodelen en daar was toen ook een amerikaanse autoshow, super grappig, terwijl wij niets met auto's hebben. En in Idre zijn we naar de Njipfjallet geweest. Zo indrukwekkend die leegte daar. In Idre moet je voor het binnenzwembad trouwens betalen; wij hebben dat gedaan en waren de enige daar. Was heerlijk die rust daar. Ga je via Oslo terug? Wij hebben toen onze ferry een paar dagen verschoven en zijn daar nog een paar dagen geweest. Leuke stad, leuke musea, ook voor kinderen en lekker compact. Stockholm is wat groter en ook erg leuk met kinderen, maar dat is wel uit de route. Wij vinden die ANWB/Pharos reizen altijd wel prima in elkaar zitten en hebben er ze al vaak gedaan. Vorig jaar op avontuur met Pippi, ook een aanrader en dit jaar Afwisselend Noorwegen. Wij boeken er vaak nog wel iets extra achter. Zo sluiten we dit jaar af met Legoland en hebben we vorig jaar de scherenkust meegepakt.
De hoge kust vonden wij een prachtig gebied om te wandelen. En in Angra kun je slapen op een hut midden op het meer. 's Avonds kun je vanuit je hutje de beren bekijken die daar op de oever zwerven. Ook als je niet in de hut slaapt kun je daar met je auto de natuur in rijden. We hebben daar talloze elanden gezien en zelfs een beer vlak voor ons op de weg. @tuc zou ik ook een link mogen? Ben dol op reisverslagen en we hebben nog heel wat Zweden te verkennen.