jamie oliver

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Daantje85, 23 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantje85

Daantje85 VIP lid

10 nov 2007
    24.059
    0
    36
    limburg
    Ben nu toevallig op rtl4 een programma van jamie oliver aant kijken. Daar wordt het hele proces van kip tot 'eetbare' kip getoont live!
    Heb de tranen in mijn ogen staan zeg! Als ik dat zo zie dan eet ik dus echt geen vlees meer :(.

2. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik kijk ook, bah :(

3. Ik ook.. Verschrikkelijk!

4. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Ik kijk het ook! Ben echt dol op kip, maar nu ik dit heb gezien niet meer.. Bah! :(

5. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Je wéét toch dat dat stuk vlees op je bord afkomstig is van een kip, koe, varken, schaap,...? Ik begrijp het nooit dat mensen ineens geen vlees meer willen eten als ze dat op TV zien. Is het een soort ontkenning die je dagelijks hanteert tijdens het eten ofzo?

(ik ben zelf vegetariër trouwens...)

6. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Tuurlijk weet ik dat mijn stukje vlees van een dier afkomt, maar nu ik heb gezien hoe die dieren hebben geleeft, jeetje mina!!!
    Ik weet ook heel goed dat niet elk dier zo'n leven heeft gehad die op mijn bordje beland, maar daarom vind ik dit nog wel erg om te zien!
    Heeft niks te maken met het feit of ik wel of niet weet waar mn vlees vandaan komt!

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik ben persoonlijk niet tegen het doden van dieren om ze te eten, maar wil wel dat de dieren die ik eet, een zo goed mogelijk leven hebben gehad.
    Niet in legbatterijen dus en ook niet met tig op een vierkante meter.
    Ik wist al wel dat kippen gruwelijk behandeld worden, maar het zien maakt het nog wel even een paar graadjes concreter...

Hopelijk helpt dit weer om de regelgeving aan te scherpen en het bijvoorbeeld ook verplicht te krijgen voor fabrikanten die ei of kip in hun producten gebruiken, om te vermelden om wat voor soort ei of kip het gaat...

8. Wokkel

Wokkel Bekend lid

18 aug 2009
    659
    1
    0
    Miljoenen dieren leven in benarde leefomstandigheden, waarna ze worden geslacht om zo goedkoop mogelijk op je bordje terecht te komen. Gruwelijk!
    Jammer dat weinig mensen de moeite nemen na te denken bij wat ze kopen; hoe goedkoper het vlees, hoe slechter het leven geweest is.
    Mijn tip: kies voor biologisch of vegetarisch, bovendien een stuk gezonder!

9. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Voor de meeste mensen denk ik wel ja.... Ben zelf geen vegetariër, maar sta toch altijd even stil bij het stukje vlees dat ik eet. Kip eet ik helemaal niet, ook vanwege de troep die ze erin stoppen. Ik woon vlakbij een varkensboerderij, en hoewel deze best ver weg staat hoor ik toch altijd hoe die dieren het uitgieren/uitjanken wanneer ze in een te kleine vrachtwagen worden gepropt op weg naar de slacht. Het is afschuwelijk :(

10. danip

danip Niet meer actief

Bij mij is het in ieder geval niet ontkenning. Ik heb het ook gezien en vind de levensomstandigheden van deze kippen echt vreselijk. Dat het dier gedood wordt zodat wij het kunnen eten vind ik niet verkeerd. Alleen dan wel een dier wat een goed leven heeft gehad.

Ik koop ons vlees per halve koe (soms ook varken) van een slager die bij hobbyboeren, en melkvee bedrijven de oudere, kreupele of zwakkere dieren ophaalt en slacht. Ik heb dan gehak, biefstukjes runderlappen enz. Mijn eieren haal ik bij de buren, die hebben een weilandje met kippen. Ik ben er dus heel erg bewust mee bezig, en als deze mogelijkheid er niet was zou ik zeker vegetarier worden.

Maar ondanks dat ik weet hoe het gaat bij dit soort intensieve (pluim) veehouderijen, is het best heel erg heftig om het zo op tv te zien. En ik schrik er ook elke keer weer van. En dit was dan ook wel heel erg heftig om zo live in de studio kippen geslacht te zien worden, en kuikentjes (haantjes) te zien stikken! Vind het trouwens wel heel goed dat Jamie dit doet. Mensen worden gedwongen bewuster te gaan nadenken over dit onderwerp.

11. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mijn opa en oma hadden een legbatterij. En volgens mij werden deze kippen uiteindelijk ook geslacht. Zo vreselijk vond ik het niet hoor.

Ik heb dit bewuste programma niet gezien, dus ik weet niet wat ze precies hebben laten zien. Maar ik ben dus door mijn ervaring niet minder vlees gaan eten. En biologisch eten doe ik ook niet. Sorry, maar een kip is een kip.

12. raspberry

@Yukl: en dieren hoef je niet goed te behandelen? Die mag je in veel te kleine hokken proppen waar ze elkaar gaan lopen pikken en hun veren verliezen? Dat bedoel je?

13. Yukl

Yukl Niet meer actief

Je hoeft ze van mij in ieder geval niet met fluwelen handschoentjes aan te pakken. Ik vond dus die bij elkaar gepropte kippen bij mijn opa en oma niet zo shockerend, al is het lang geleden dat ze ze hadden. En ja, ik ben niet de grootste dierenvriend op de wereld. :) al hoeven ze van mij ook niet doelbewust mishandeld te worden, maar zo zag ik dat dus niet zoals de kippen bij mijn opa en oma werden behandeld. En ja, duur zullen de meningen vast over verschillen.

14. raspberry

@Yukl: Tja, wat is doelbewust mishandelen? Als je daarmee bedoelt dat dieren geschopt en actief pijn gedaan wordt, dan zijn er weinig veehouderijen die onder die noemer vallen.
    Maar het lijkt mij dat als kippen elkaar helemaal kapot en kaal pikken, dat toch wel laat zien dat hun leefomgeving geen gezonde is en daar dus iets aan moet veranderen....
    En wat er in de documentaire al werd laten zien: iets minder kippen per vierkante meter, daglicht en wat bewegingsvrijheid en mogelijkheden om zich te vermaken, en de kippen liepen er totaal anders bij.
    Nou moet ik zeggen dat ik verwacht dat in de tijd van jouw opa en oma de kippen meer ruimte hadden dan ze nu meestal hebben. Dus misschien is het ook handig om niet zomaar aan te nemen dat het bij de intensieve veehouderijen allemaal zo gaat zoals bij ouw opa en oma, (bij iemand die een objectieve en feitelijke benadering zo voorstaat...).

15. Yukl

Yukl Niet meer actief

Als je dan toch bijdehand gaat doen ;) hoef jij er natuurlijk ook niet vanuit te gaan dat het er standaard aan toe gaat zoals ze het zo graag op TV willen doen laten geloven.
    Overigens zaten de kippen bij mijn opa en oma vrij dicht op elkaar. Ze hadden in ieder geval weinig daglicht omdat ze binnen zaten. Ik kan me alleen niet herinneren dat ze elkaar kapot en kaal pikten.

Overigens heb ik al gezegd dat ik deze documentaire niet heb gezien. Dus ja, misschien vind ik de beelden ook wel heftig. Maar ik ben sowieso niet iemand die daar snel wakker van zal liggen. En ik ga er dus ook niet vanuit dat het een objectieve kijk is op zaken. Ik geloof namelijk wel dat de biologische industrie het 1 en ander best wel kan overdrijven, in ieder geval wel in mijn ogen. Al zal ik daarnaast ook zeker niet alles goedkeuren wat in de niet-biologische industrie gebeurt.

16. danip

danip Niet meer actief

Wow ik vind het zelfs best wel eng om te lezen dat er echt mensen bestaan die helemaal niks om dierenwelzijn geven. No offense verder, maar ook als je verder niks met dieren hebt, kan ik me niet voorstellen dat iemand er echt geen problemen mee heeft hoe deze dieren in traliekooien, opgestapeld in elkaar pikkend, misvormd en kreupel door de veel te snelle groei d.m.v. veel te veel en veel te vet eten, moeten leven tot aan hun dood na 38 afschuwelijke dagen geleefd te hebben.

Ben wel benieuwd of je er na het zien van de docu nog zo over denkt. Ga je hem kijken?

17. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik geef niet helemaal niks om dierenwelzijn. Dat dacht ik ook wel duidelijk te hebben gezegd, en lijkt mij een onredelijke aanname van jou. Ik heb zoals je zelf al aangeeft ook gezegd dat ik de documentaire niet heb gekeken, en dat ik deze misschien ook wel heftig zal vinden. Maar ik weet wel dat er mensen zijn die veel softer zijn wat betreft dierenleed.

Ik wil die documentaire best kijken, maar ik vind het dan denk ik nog steeds moeilijk in te schatten of het daadwerkelijk meestal zo gaat. Iemand die daar misschien cijfers over heeft of iets dergelijks? Als het dan echt een realistisch beeld blijkt, dan wil ik hem wel kijken. ;)

18. Yukl

Yukl Niet meer actief

Hm ik lees dat de meeste supermarkten in Nederland geen eieren verkopen van kippen in legbatterijen en dat dit sowieso per 2012 in de EU verboden wordt. Vraag ik me af of er wel veel vlees wordt verkocht van kippen uit legbatterijen?

19. Yukl

Yukl Niet meer actief

20. raspberry

Klopt, maar het welzijn van scharrelkippen is niet heel erg veel beter, die zitten ook met erg veel op weinig ruimte en kunnen niet naar buiten.

Wat betreft de uitbraak van ziekten: daarvan is ook bekend dat als beesten met veel op een hoop zitten, ziektes eerder uitbreken. Ook wel logisch: veel mensen op elkaar lokt ook epidemieen uit natuurlijk.
    Dus daarvoor zal iig gelden dat de gulden middenweg de beste is.

En kippen in legbatterijen net zo gelukkig? Dat maak je mij met geen enkel wetenschappelijk onderzoek wijs. Enkel kijken naar de hoeveelheid stress-hormoon lijkt mij een beetje een al te simpel onderzoekje...

Deel Deze Pagina