Hoi allemaal, Mijn dochter heeft "tijdens het slapen" een voorkeurshouding naar links. Als we op de camera kijken is het bijna altijd dat we haar op links zien liggen. Overdag draaien we haar hoofdje als ze slaapt naar rechts. Als ze wakker is draait ze prima haar hoofdje alle kanten op dat is dus niet het probleem. Ook haar hoofdje ziet er nog mooi uit zeiden ze op het CB. Hooguit aan de achterkant een minimale afplatting wat volgens hen vanzelf bijtrekt als ze meer gaan omrollen etc. Hoe aannemelijk is het dan een baby van 4 maanden de hele nacht op één kant licht? Ik ben benieuwd of ze s'nachts wel haar hoofdje wisselend draait, maar dat wij dat niet zien omdat wij slapen? Wat denken jullie? Misschien rare vraag, maar vraag het me gewoon af. Maak me er toch een beetje zorgen om. Hoofd is dan wel niet plat maar dat kan nu toch ook nog worden? Thanks alvast. gr vruchtje
ik heb het vermoeden dat mijn dochter de hele nacht met haar hoofd in het midden ligt, maar dat kan ik niet 'bewijzen'. Als ik jou was, dan zou ik wel haar hoofd blijven draaien wanneer je het ziet. bijv. wanneer jullie gaan slapen, wanneer je 's nachts gaat plassen of zo.
Heb je al een zijligkussen geprobeerd? Zo lang ze nog niet zelf draait kan dit goed werken. Als je een afplatting van de schedel ziet, adviseer ik je met drang om een afspraak te maken bij een kinderfysio. Dit is geheel gratis (wordt vergoed vanuit de basisverzekering) en hij/zij kan je goede tips geven. Ga niet af op het CB. Helaas zien zij vaak niet de ernst van de situatie in. Succes!
Hangt wel van je cb af. De afplatting bij mijn dochtertje was 9% waar bij 8 door zou worden gestuurd naar fysio. Vond dit zelf onzin. Trekt inmiddels weer mooi bij.
Uiteraard hangt het van de mensen af die je treft op het CB. Maar helaas heb ik in het afgelopen jaar moeten constateren dat ze veel ouders te lang laten aanmodderen, met alle gevolgen van dien. Het redressiehelmpje komt tegenwoordig voor rekening van de ouders.
Wij zijn al bij de osteopaat geweest die heeft e.e.a. losser gemaakt. Ook één keer kinderfysio bezocht. Ze zag dat ze wel haar hoofdje goed beide kanten op kon draaien. Wat tips meegekregen en over 4 weken weer terugkomen dat is 14 augustus. Draaien als we naar bed gaan doen we zeker wel, maar geen idee hoelang ze dan zo ligt. Misschien draait ze zich wel na 10 minuten om, maar het zou ook kunnen dat ze 3 uur zo ligt. Lastig hoor. We blijven hoofdje gewoon goed in de gaten houden meer kunnen we niet doen.
Maar dat is toch ondat het puur cosmetisch is, niet schadelijk? En je hebt gelijk, hangt helemaal van de mensen af. Ik heb geboft en ben erg blij met het cb hier, maar helaas is dat zeker niet overal.
Super dat je al zoveel ondernomen hebt! Je omschrijft het heel goed; meer dan dit kun je niet doen. Tja, misschien nog het zijligkussen... (kun je ook een opgerolde handdoek voor gebruiken). Heeft de fysio het hoofdje ook al opgemeten?
Maar hoe weet ik dan of mijn CB het onderschat of niet? Ik ben een leek op dat gebied. Ik wacht ook de afspraak bij de fysio wel af. Maar wanneer spreek je van voorkeurshouding. Ons dochtertje kijkt overdag gewoon alle kant op en kan haar hoofdje heel goed naar rechts draaien, maar met slapen vindt ze links gewoon prettiger.....wij als volwassenen liggen toch ook liever in een bepaalde slaapposisite? Dus ik bedoel is het een favoriete slaappositie of voorkeurshouding? Als ze de hele nacht altijd op links zou liggen zou er toch ook al lang een afplatting te zien moeten zijn?
Hier hielp buikslapen. Maar dat moet je wel aan durven. Inmiddels ligt ze in elke mogelijke houding in haar bed en zij had sinds dag 1 ook een duidelijke voorkeurshouding, maar nu bijna niet meer te zien.
Guusje B: lief dat je zo reageert. Nee ze hebben het hoofdje niet opgemeten ik denk ook omdat de afplatting (nog) zo minimaal is dat ze dat (nog) niet nodig vond. Geen idee tot wanneer de afplatting erger kan worden? Ik merk gewoon dat het mijn leven beheerst ik kan het bijna niet loslaten. Het lijkt me gewoon niet leuk als je kindje zo een helmpje op moet al hoor ik dat de kindjes er zelf gelukkig geen last van hebben.
In principe is een afplatting niet schadelijk. Helaas hier ervaring met een afplatting van meer dan 16%. Oren gaan scheef op het hoofd staan (wat tot gehoorverlies kan leiden), kaken groeien scheef.... tja en mallepietje die het dan nog cosmetisch kan noemen! Wij hebben 7 maanden (uitzonderlijk lang) het redressiehelmpje gedragen en zijn uitgekomen op een nog goed zichtbare afplatting. Gelukkig is de scheefstand van de oren bijgetrokken en zit het met de kaken ook goed. Bij ons heeft het CB zeer laks gereageerd. En omdat je tegenwoordig zelf voor de kosten opdraait, adviseer ik iedereen met een kindje met een afplatting een kinderfysio te raadplegen.
Hoi, ik draai de heupen en t hoofd van mijn zoon regelmatig, ook als ik s nachts bijv even naar de toilet moet ( ik zet er niet de wekker voor hoor) David is klaar met fysio , maar gaat toch steeds op t kleine platte stukje op z'n hoofd liggen. Ik denk dat dat gewoon lekker ligt. Helaas.
Peet: waarom de heupen draaien en welke kant op dan zelfde kant als hoofd? Misschien tip om ook te doen namelijk?
Zoals je in de vorige post kan lezen, hebben wij een heel traject achter de rug. Kijk anders eens in mijn topic wat ik destijds geopend heb: http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/302365-wie-start-binnenkort-redressiehelm.html Ik wil je niet bang maken hoor, want heel vaak trekt het vanzelf nog mooi bij. Zeker in de eerste 6 maanden. Maar wat ons zoontje en ons is overkomen wil ik gewoon ieder kindje besparen.
Guusje B: misschien een brutale vraag, maar wisten jullie zelf toen iets ervan af dat je bijvoorbeeld het hoofdje regelmatig moet omdraaien etc? Mijn CB-arts zei namelijk (best erg wat ze zei) dat het vaak voorkomt bij lakse ouders.....dus dat de ouders het 9 van de 10 keer kan voorkomen. Ben je het daarmee eens?
Onze dochter had in het begin voorkeurshouding voor rechts, na 8 weken kwam de kinderfysio en moesten we alles links aanbieden. Inmiddels ligt ze alleen nog maar naar links dus zijn we weer bezig met alles rechts aanbieden haha zo blijf je bezig!!
Zo hee, ja, je hebt gelijk, dan is het inderdaad wel echt heel extreem en niet meer alleen cosmetisch te noemen! Ja, ik maak me zorgen als het om mijn dochter haar hoofdje gaat, heb zelf een waterhoofd, maar de afplatting zag ik al minder worden, vandaar geen fysio.
Ohw, ja idd dezelfde kant op als waar ik z'n hoofd naar toe wil hebben, een klein beetje op z'n zij als t ware. Als ik z'n lichaam eerst wat in die richting draai, blijft z'n hoofd wat langer goed liggen. Ook een beetje uitproberen denk wat voor jouw kleine t beste werkt. Sterkte, ik probeer maar niet te arelaxt te zijn alhoewel ik mezelf er soms op betrap zijn schedel van alle kanten te bekijken. Ongerust dat t nog schever wordt. Nu is het acceptabel, niet perfect.... Dat zal t ook idd niet meer worden..