Hoi meiden, Ik maak mij toch zorgen omdat ik alweer ruim 18 weken zwanger ben en nog steeds maar 1,5 kilo aangekomen ben... Heb ook maar een klein bol buikje (het ene moment voor mijn gevoel dikker dan het andere moment). We hebben maandag weer een controle, maar 4 juli pas weer een echo (de 20 weken echo). Pas met de echo kunnen ze een eventuele groeiachterstand zien, 2 weken duurt echt nog lang! Wie van jullie heeft hier ervaring mee en hoe is jullie zwangerschap verlopen/afgelopen? Alvast bedankt voor de reacties! Groetjes Susanne
Bij mijn eerste zwangerschap was ik bij 18 weken zelfs afgevallen. Een buikje had ik zeker nog niet. Bij 39 weken was ik 11 kilo zwaarder, heel keurig dus. Aan de maat van je buik kun je echt niks aflezen over groeiachterstanden. De gyn dacht bij 32 weken zelfs dat ons mannetje groot werd en hij bleek juist klein. Bij deze zwangerschap was ik zo'n 2 kilo zwaarder bij 18 weken, nou moet je mijn buik nu eens zien ben ondertussen 13 kilo zwaarder en dat is een en al buik. Deze baby lijkt vooralsnog vooral heel lang. Mijn buik is echter precies hetzelfde. Bij 18 weken hoef je echt nog niks te zien of merken, kan wel, maar kan ook nog weken duren
Ik snap wel dat je je zorgen maakt, dat deed ik namelijk ook! Bij mij is het allemaal goed gekomen! Ik was uiteindelijk 13 kilo aangekomen (meting bij 41+0) en de baby was 3620 gram bij de geboorte. Ik heb het even nagekeken, ik was precies 1,5 kilo aangekomen toen ik 20+5 weken zwanger was (dus bijna 21 weken). Maar door de misselijkheid was ik in de tussen week 8 en week 12 wel bijna 1,5 kilo afgevallen... Mijn buikje werd pas een beetje zichtbaar rond de 18 weken. Door opgezette darmen was dit 's avonds boller dan de volgende ochtend. (Ik denk dat jij dit ook hebt?) Kortom: Maak je niet teveel zorgen! De meesten krijgen vooral in de 2e helft van de zwangerschap pas echt de kilo's erbij. Het enige wat ik je nog wil meegeven: bespreek dit met je vk, zij kan je waarschijnlijk wel gerust stellen.
ik heb het even opgezocht: met 18+3 was ik 0,5 kg aangekomen en had ik ook nog maar amper een buikje met 37+3 (afgelopen dinsdag) was ik 13 kg aangekomen, maar nog steeds een bescheiden buik ik ben zelf ook lang, dus de grootte van je buik zegt eigenlijk helemaal niets, mijn buik is pas vanaf 22 weken ofzo echt gaan groeien en toen ben ik ook pas echt in gewicht wat aan gaan komen maak je dus vooral nog geen zorgen, stress is slechter voor de baby dan het feit dat je nog niet veel aangekomen bent
buikgrootte zegt eigenlijk niet veel over de groei van je kindje (gelukkig maar anders waren er wel heeeele kleine en heeeeele grote kindjes) Maar je let heel erg op je voeding, dus aankomen zal ook moeilijk zijn. Zolang je je goed voelt is het goed. Vanaf de 26weken ongeveer maakt je kindje een enorme spurt, dan kun je een halve kilo per week aankomen,,,,ook dat hoeft niet.
Bedankt voor de reacties meiden! Ik heb trouwens nooit overgegeven tijdens de zwangerschap (ben ook niet super misselijk geweest), dus kan het geringe gewicht dat ik aangekomen ben niet wijten aan het overgeven... Maar zal proberen me er geen zorgen over te maken, hopelijk gaan de komende 2 weken snel voorbij!
Ik was toen ook nog maar 2 kilo aangekomen en heb nog steeds geen grote, zichtbare buik. Zegt gelukkig weinig.
Ik begon pas met aankomen vanaf 23 weken. Toen kwam t buikje ook pas. Nu ben ik 37 weken en 7 kg aangekomen. Kindje en buik groeien gewoon goed en ik ben qua postuur gewoon normaal.
Ik had er met 20 weken ook nog maar 2 kilo ofzo bij hoor, dus maak je geen zorgen! En mijn kindje heeft geen groeiachterstand Nu met 29 weken heb ik er ongeveer 4, 4,5 kilo bij dus het komt vanzelf wel!
@Miertje: valt toch nog erg mee wat je tot nu toe aangekomen bent? Wel lekker hoor! Als alles goed blijft gaan met ons kindje, dan hoop ik dat ik ook maar zo weinig aan kom!
@e1ke: ik moet inderdaad ook wel op mijn voeding letten, heb insulineresistentie. Maar ben maar 50 kilo (nu 51,5), is altijd erg moeilijk geweest om wat aan te komen omdat ik zo weinig mag, is me dan ook niet gelukt. Probeer er nu na onze huwelijksreis weer wat meer mee bezig te gaan, maar wil het wel op een gezonde manier natuurlijk.
Hier ook met 18 weken nauwelijks een buikje en maar 0,5 kilo aangekomen en nooit overgegeven etc. Nu inmiddels 6 kilo aangekomen en echt een zichtbare buik Komt goed!
Wees blij dat je al wat bent aangekomen! Ik ben nu 19 weken en van 54 kilo naar 47 gegaan. De kleine groeit wel goed maar wat hij gebruikt gaat er bij mijaf. na de 20 weken moet je echt pas aankomen zei de vk.
Ik ben mijn hele zwangerschap niet aangekomen en op het laatst zelfs afgevallen en mijn baby deed het prima! Komt vast goed😘
Mijn vriendin is net bevallen van haar zoon en die weegt 9.5 pond. Ze was zelf maar 6 kg aangekomen in de zwangerschap. En een heel bescheiden buik. Het zegt dus niets
Hier met 20 weken 700 gr aangekomen. Bij mijn zoontje was dat al zn 5 kilo. Nu denk totaal 2,5 kilo. Maar aangezien ik flink overgewicht heb en bij zoon aan het einde 20+ Kilo eraan had zitten vind ik het alles behalve erg om nu zo weinig aan te komen haha