Trouwen voor je kindje

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door 894hi, 24 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 894hi

894hi Niet meer actief

wie zijn er allemaal getrouwd voor hun kindje?
    waarom?
    of waarom niet ?

wat is er nou "beter"geregeld, dan dat je niet getrouwd ben?
    en je kindje wel erkent is door de papa als ongeboren vrucht?

2. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Wij gaan trouwen.
    Maar ook puur nadat ik zwanger bleek. Als ik niet zwanger zou zijn, dan was het nog niet in de planning.

Ik heb sinds kort wel mijn twijfels, hoor.
    Oh oh...klinkt echt afschuwelijk, maarja...het is wel zo.

Ik twijfel zelf best erg of ik dit nu wel zo graag wil........alleen weet hij dat niet.

3. 894hi

894hi Niet meer actief

wij waren eerst vanplan om geregistreerd partnerschap te doen maar dit heeft precies dezelfde papieren en aanvraag nodig dan bij trouwen al heet het dan wel weer anders en de 'regels/wet "zijn weer net iets anders.

nu weet ik hij is getrouwd geweest en wil echt NIET nogmaals trouwen...
    en nu zat ik er och aan te denken om alleen op papier te trouwen voor het kindje wand dan ben je toch wel echt een gezinnetje...

de wachtlijsten voor het gratis trouwen is zo lang dat je eind augustus evt. gratis zou kunnen trouwen dat red ik dus niet meer... dus als ik het zou doen kost het ons zo 217,77 euro en dat vind meneer weer te veel -.- dit kost geregistreerd partnerschap ook mja kw eet t nog niet... maar hoorde wel dat er veel mensen alleen trouwde voor het kindje en dus ook alleen maar op papier... dus was wel benieuwd

4. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    wij trouwen ook, vorige week knoop doorgehakt, maandag ondertrouw en over 2 weken huwelijk.. hier gelukkig geen wachtlijst voor het gratis trouwen, alleen zijn wij er nog niet overuit of we gratis doen... of toch wat later op de dag ivm eventuele fam. die er bij wilt zijn.
    mannetje heeft kindje wel erkend, voor geval ik datum van trouwen niet meer haal voor ik beval :)
    We wilden toch al trouwen, maar op deze manier is alles meteen voor beebje geregeld.

5. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ehm ja trouwen voor het kind is het hier niet echt.
    het heeft er wel een beetje mee te maken, kwa papierwerk is het gewoon iets makkelijker
    en omdat wij zowiezo al wilden gaan trouwen (alleen niet zó snel als nu) en wij officieel samen willen gaan wonen, zouden wij eerst samenlevingscontract nemen. maarja als we toch willen trouwen, waarom dan niet meteen toch? mijn vriend twijfelde hier nog heel erg over maar afgelopen dinsdag zo onverwacht als maar kon, vroeg hij mij ten huwelijk!
    wij gaan 28mei in ondertrouw en 22juni trouwen. onze reden van trouwen is dus meer omdat we zowiezo dat al wilden, alleen niet zo snel als nu geplanned, en het kwam hier gewoon super goed uit dat het net voor de bevalling is. wij trouwen wel op de 'gratis-maandag' Zouden pas in sept aan de beurt zijn maar GELUKKIG zei iemand af en was er dus gaatje voor ons. familie zwaar geshockeerd haha maar gelukkig snappen ze het wel waarom allemaal zo snel; hebben nu 1.5jaar relatie, wonen sinds toen ook al meteen samen alleen niet officieel op papier, werd niet gek lang erna zwanger en nu tijdens zwangerschap ook trouwen. druk druk druk
    familie hier is wel bang of we er geen spijt van krijgen dat we op een 'gratis-maandag' gaan trouwen. snap ik wel hoor, maar zo'n groot trouwfeest is niks voor ons, t gaat tenslotte om waarom we daar zijn en dat familie erbij is, al die poespas hoeft voor ons niet

6. KleinWondertje

KleinWondertje Niet meer actief

Wij lopen hier met hetzelfde 'probleem' rond. Ik heb dus van de week geinformeerd over het erkennen van de ongeboren vrucht. Dit kan hier voor 11 euro, maar dan heeft de vader dus nergens recht op. Je doet dit puur zodat het kindje zijn naam kan krijgen. Tenminst zo zie ik het want zou niet weten waarom ik het anders zou moeten doen. Gevolg is wel dat ik het kindje kan opeisen en hij niks te vertellen heeft. Als hij om het leven komt kan ik weer niets opeisen dus voor beide partijen weinig positiefs. Ik denk er nu dus ook over geregistreerd partnerschap aan te gaan, trouwen wil ik niet.
    Het geeft denk ik uiteindelijk toch een beter gevoel als je beide evenveel zeggenschap hebt. Je kunt niet in de toekomst kijken en weet nooit wat er gebeuren gaat.

Dit is dus wat ik ervan begrepen heb hoor dus knoop me er niet aan vast. Moet me er nog even wat beter in verdiepen, maar heb dus van de week met iemand van gemeente gesproken en die vertelde dus dat het erkennen eigenlijk puur voor de naam is (en het idee).

7. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    11euro?? nou hier betaalde we geen cent hoor

8. 894hi

894hi Niet meer actief

maar wat is er allemaal dan WEL geregeld als je trouwd voor het kind?
    en wat niet bij bijv. geregistreerd partnerschap? of helemaal niks?

ik kom dr echt niet uit :p

9. KleinWondertje

KleinWondertje Niet meer actief

Jullie kunnen een akte van erkenning ongeboren vrucht op laten maken. Jullie moeten dan beiden langskomen met een geldig legitimatiebewijs.
    De kosten zijn € 11,10.

dit kreeg ik als antwoord...

Verder:
    Erkenning leidt niet automatisch tot het verkrijgen van gezag over het kind (alleen als de vader met de moeder is getrouwd of een geregistreerd partnerschap heeft). Gezag - of zeggenschap over het kind - moet apart worden aangevraagd bij de kantonrechter.

Ik denk dus dat het grote verschil is dat je bij partnerschap/trouwen allimentatie etc kan eisen mocht je uit elkaar gaan. Je 'deelt' dus echt het kindje (klinkt beetje raar). Bij erkenning krijgt de vader wel rechten en plichten, maar jij kan het kindje zo opeisen zonder dat hij iets erover kan zeggen.
    Ik ga het van de week verder uitzoeken dus mocht ik meer weten zet ik het hier neer ;)

10. MaNo

MaNo Actief lid

2 jan 2009
    193
    0
    0
    Eindhoven
    je moet niet trouwen voor je kindje, omdat het dat dan makkelijker zou maken qua dingen regelen ed.
    Je moet trouwen voor elkaar, omdat je van elkaar houdt, de meerwaarde ervan inziet.

11. 894hi

894hi Niet meer actief

tuurlijk zouden wij gaan trouwen omdat we van elkaar houden.
    maar wij vinden het samen een kindje hebben meer betekenis hebben dan trouwen.

12. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    het is natuurlijk wel zo dat het samen een krijgen vaan een kind een veel grotere verbintenis is dan trouwen, je blijft altijd als ouders verbonden aan elkaar. Maar dat neemt niet weg dat in mijn ogen de enige reden om te trouwen is dat je samen heel graag oud wil worden, kind of geen kind. Wij wilden overigens eerst graag trouwen en dan pas kinderen, heeel ouderwets :) vroeger wilde ik helemaal niet trouwen, maar de reden om te trouwen was wel liefde.

13. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    ja klopt, tijdens de zwangerschap moet de vader het kind erkennen. maar hier kostte dat helemaal niks. we gingen naar stadhuis, werden opgeroepen aan balie, gingen zitten, moesten beide papieren ondertekenen en dat was het. geen kosten niks. maar misschien verschilt dat per provincie/stad natuurlijk. succes met aanvragen in ieder geval :)

wij trouwen trouwens om inderdaad liefde. we hebben afgelope anderhalf jaar flink wat tegenslagen gehad en vonden dit een mooi punt om er een heel nieuw begin van te maken als gezinnetje. vandaar trouwen net voor de baby komt. :) Trouwen om alleen het kind zou ik inderdaad ook niet doen, maar hier speelt het wel een klein rolletje kwa datum prikke voor trouwdag :)

14. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Het erkennen op zich is gratis, het kan zijn dat er geld voor de kopie van de akte gevraagd word. Wij betaalde in totaal 19 euro, maar dan had ik ook meteen de uittreksels van het bevolkingsregister erbij die weer nodig zijn voor het aanvragen van het ouderlijk gezag.

Om maar even on-topic te blijven: Wij gaan niet trouwen. Toen we 4 jaar geleden dit huis kochten hebben we meteen een testament, samenlevingscontract en een volmacht op laten stellen en al rekening gehouden met eventuele kinderen. Voor ons heeft trouwen geen meerwaarde en als je het een beetje leuk wil doen ben je bergen geld kwijt dat we niet hebben... :)

@TS: Wat ik in elk geval wel zou doen is het kind alvast laten erkennen door je partner. Het is namelijk best belangrijk om dit te regelen, dan is de vader namelijk ook wettelijk gezien de vader. Ook heeft het weer betrekking op het erfrecht. Voor die paar euro (eventueel) hoeft je het niet te laten en dan weet je ook dat alles goed geregeld is mocht er onverhoopt iets gebeuren..

15. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Als je niet getrouwd bent en geen geregistreerd partnerschap hebt, en de moeder overlijdt bij de bevalling, dan gaat het kindje naar de ouders van de moeder. Papa moet dan via een rechtszaak zijn kind terugkrijgen. Hiervoor moet hij het wel erkend hebben.
    Als je getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt, dan erf je ook van elkaar bij overlijden. Anders niet.

Lijkt me ook niet onbelangrijk (hoewel ik hoop dat we allemaal de bevalling overleven)

Succes!

16. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Als je niet getrouwd bent en geen geregistreerd partnerschap hebt, en de moeder overlijdt bij de bevalling, dan gaat het kindje naar de ouders van de moeder. Papa moet dan via een rechtszaak zijn kind terugkrijgen. Hiervoor moet hij het wel erkend hebben.
    Als je getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt, dan erf je ook van elkaar bij overlijden. Anders niet.

Lijkt me ook niet onbelangrijk (hoewel ik hoop dat we allemaal de bevalling overleven)

Succes!

17. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    jup klopt helemaal. eigelijk wel belachelijk dat een vader zoveel moeite moet doen om zn eigen kind te kunnen behouden. te gek voor woorden, maar aan andere kant snap ik t ook wel want je hoort heel vaak van die verhalen dat man uit verweggiestan een nederlandse vrouw ontmoet en dat hij vertrekt naar zn vaderland mét het kind en zonder moeder. tja daar zit je dan als moeder ziels alleen zonder je kind. ja dan heb je die recht inderdaad hard nodig! bah wat een vreemde wereld leven we toch in...

18. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Ik!
    we zijn getrouwd toen ik zwanger was. Toen ik ongeveer 8 weken zwanger was, hadden we een gesprek met een hoogzwangere vriendin van ons, die getrouwd was vanwege de zwangerschap. Wanneer je niet trouwt en alles goed laat vastleggen door tijdens de zwangerschap de vrucht te laten erkennen door je vriend, en direct na de geboorte moet je je man weer als vader laten erkennen (weet niet meer hoe dat precies gaat), dan heb je nog niet alles ingedekt. Stel: Als jij en je vriend later uit elkaar gaan, en hij krijgt een kind bij een vrouw waar hij mee trouwt, en hij overlijdt daarna, dan krijgt jullie kindje niets. Dit soort zaken (er zijn meer van dit soort mazen in de wet) zijn niet terug te draaien door na de geboorte van het kindje alsnog te trouwen.

wat ook kan, stel je voor je overlijdt tijdens de bevalling, dan kan je man niet meer van jou de erkenning van het kindje krijgen en heeft hij weinig tot geen rechten.

Voor mij was de reden om te gaan trouwen simpel: wij hadden al een huis gekocht en 4 jaar bij elkaar, wilden toch nooit meer zonder elkaar. maar een bruiloft vonden wij voor ons gevoel niet nodig. Toch begon het te knagen tijdens de zwangerschap, ik wilde graag 1 gezin zijn, met alledrie dezelfde achternaam. vooral naar aanleiding van het gesprek met die vriendin wist ik zeker: ik wilde trouwen voordat de baby er was! we zijn toen ik 20 weken zwanger was getrouwd.
    we zijn low budget getrouwd in een boerderij, ongeveer 60 man uitgenodigd, het was echt super!! ik had een zwangerschapstrouwjurk gekocht, en ik voelde me die dag echt een prinsesje.
    een dikke maand later werd ik acuut opgenomen, met bloedverlies. ik was toen 26 weken zwanger. een paar dagen daarna is ons kindje geboren. wat was ik blij dat ik al getrouwd was, nu hoefden we niets te regelen. Ik had ook scenario's in mijn hoofd, dat ik eventueel de bevalling niet zou overleven. waarom zou het kindje anders zou vroeg willen komen?
    Gelukkig is alles goed gekomen.

19. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Bij niet getrouwd of geregistreerd partnerschap, kan de vader na de geboorte ook ouderlijk gezag aanvragen via het kantongerecht.
    Toen wij naar de gemeente zijn gegaan voor het erkennen van het ongeboren vruchtje, hebben ze ons dit vertelt. We kregen zelfs de aanvraagformulieren hiervoor mee.
    Dus ook buiten trouwen of geregistreerd partnerschap kan de vader ook voogd van zijn kind worden en heeft dan wel de rechten.
    Het verschil tussen trouwen en geregistreerd partnerschap is: dat voor geregistreerd partnerschap het kindje erkend moet worden wilt vader ook de rechten hebben, bij trouwen hoeft dat niet.

Hier gaan we voor geregistreerd partnerschap. Maar niet vanwege de komst van de kleine, maar puur de formaliteit omtrent huis, pensioen, levensverzekering etc, oftewel erfgenamen. Had ook dmv testamenten etc gekund, maar dat vonden wij erg veel geld, gezien het ook gewoon via geregistreerd partnerschap kan.
    Voorwaarde van ons was wel dat we dat ooit kunnen omzetten in trouwen. Want over een aantal jaren willen we wel eens trouwen met een feestje erbij, voor mij klein en voor vriend groot, vandaar dat we het nu nog niet doen, eerst eens daar over eens worden :D Ons lijkt het heel leuk om het dan te doen met onze kids erbij, dan trouwen we ook echt als gezinnetje.

20. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Kun je misschien vertellen waar je die info vandaan hebt? (van het eerste stuk) Of een linkje ofzo? Ik vind het op zijn zachtst gezegd nogal vreemd klinken namelijk. Het is nl zo, je man erkent het kindje voor de geboorte, waardoor ook hij rechten heeft. (bijv als de moeder overlijd tijdens de geboorte) Na de geboorte (bij het aangeven krijg de vader die papieren mee) vraagt hij ouderlijk gezag aan en ben je dus samen verantwoordelijk als ouders. Door het erkennen is ook meteen het erfrecht geregeld, mijns inziens doet dat niks af aan het fiet dat er later een tweede huwelijk zou kunnen komen en dat daar ook kinderen in geboren worden. Misschien dat dat vroeger zo was maar die wet is een paar jaar geleden helemaal aangepast en je hebt als kind nu altijd recht op het kindsdeel. Wettelijk gezien kun je je kind niet eens meer onterven als je zou willen. (heb dit van dichtbij meegemaakt)

Op de site van postbus 51 staat het volgende:
    Over het tweede stukje van je quote: Dat is dus idd de reden dat je de erkenning zo snel mogelijk moet regelen, ook als je nog gaat trouwen. Er kan altijd iets gebeuren en je zou toch niet willen dat je kindje hier de dupe van word. Ook al zou Oma een prima opvoeder zijn, een kindje heeft recht op zijn vader. (maar dat is mijn mening en die is misschien een beetje gekleurd... Ik moet er namelijk niet aan denken dat mijn moeder mijn kind opvoed... )

Deel Deze Pagina