Hallo ik wil graag voor de winter zo een dikke warme deken gaan maken voor als ik op de bank zit . Maar waar kan ik dat wil kopen? En liever nog een soort katoen wil zodat ik hem ook nog eens kan wassen. Heeft iemand van jullie er ooit een gemaakt ? Hoeveel wil heb je ervoor gebruikt ?
Ik vrees dat daar erg veel bollen in gaat zitten omdat er weinig meters op een bol kunnen Zou eens bij wolwinkels kijken maar twijfel of ze zó dikke hebben
Zo'n soort deken van katoen zul je denk ik niet vinden, dat wordt te zwaar. De wol op de foto wil je eigenlijk ook niet, ziet er super mooi uit maar zal snel gaan pillen als je er niet heel voorzichtig mee om gaat. Mocht je op zoek gaan: er wordt lontwol voor gebruikt, denk dat je al snel 2kg nodig hebt.
Dat lijkt me lontwol maar dat wordt een dure grap en kan je moeilijk wassen.. dan gaat dat mooie volle ervanaf. Kan je bv bij meaningful crafts kopen in allerlei kleuren.
Ik heb er in ieder geval zelf geen ervaring mee maar misschien is dit iets? https://chunkywol.nl/product/losse-katoenen-tubegaren-beige/
Het probleem zit vaak niet in het wassen ( variërend van koud tot 60 graden) maar het drogen. Het kan vaak niet in de droger en moet vaak plat drogen. De grote van zo'n deken is toch vaak rond de 180 bij 2, ik heb thuis dus geen plek om dat even liggend te laten drogen ( en het is ook niet in een paar uur droog) Als je voor katoen kiest wordt de deken loeizwaar. En je hebt behoorlijk wat garen nodig en het lontwol is best prijzig.
Ik zou zelf ook niet voor zo’n dikke lontwol gaan. Zou zelf een 100%wollen garen in dikte voor naald 10-12 gaan. Dan krijg je al echt een lekkere warme deken en je kunt ook nog kijken naar welke steek je gebruikt om extra warmte vast te houden
100% wol ook beter zo min mogelijk wassen, vaak is buiten ophangen en goed laten luchten al genoeg. Met wassen heel voorzichtig zijn ivm vervilten, met zo’n deken is drogen vooral een karweitje, ook dan moet je voorzichtig zijn (bv nooit uitwringen, dan heb je ook kans op vervilten). Lontwol zou ik niet kiezen, maar een dikke draad kan prima. En een mix met iets synthetisch kan natuurlijk ook, dat wast vaak makkelijker en droogt sneller (maar niet iedereen vindt dat prettig materiaal).
Ik ben begonnen aan de droomdeken van wolplein (haken) in heel lekker dik zacht garen. Het enige probleem is dat het super veel werk is (en ook veel geld kost, mijn pakket was vlg mij 80 euro). Ik ben ergens op 1/3 gestrand en had toen geen zin meer (ik wil hem wel nog een x afmaken).
Ik denk alleen waarom in godsnaam zelf maken? Maar ik kan echt niks hahaha. Ik zou er gewoon 1 kopen die lekker groot is. Wat ik lees hier waarschijnlijk ook goedkoper dan zelf maken.
Nou als je ze koopt zijn ze echt ontzettend duur. En ik vind het gewoon leuk om straks in de herfst niet iedere avond op de bank voor de tv te gaan zitten