Zweettest 14 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door JD74, 13 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    Hallo allemaal, ik heb mijn best gedaan internet te mijden, maar das niet gelukt. ;)

Onze jongste is 14 maanden en klein. Hij is 74 cm en weegt 8,3 kilo. Hij is vaak ziek, of gewoon niet lekker. Sinds een ijzerkuur is hij echter een heel ander kind. Actief, vrolijk, eet en drinkt goed, slaapt. Niets aan de hand. Dachten wij tenminste.

De kinderarts is echter niet tevreden met zijn gewicht. Juist omdat hij nu goed eet, zou hij meer aangekomen moeten zijn.

Glutenintolerantie is uitgesloten. Bloedwaarden zijn sowieso allemaal goed.

Nu moet ik woensdag met hem naar het ziekenhuis voor de zweettest om te checken of hij taai slijmziekte heeft. Ook heb ik een monster van zijn ontlasting moeten afgeven. Dinsdag de 21e hebben we gelukkig een afspraak met de ka voor de uitslag.

Heeft iemand ervaring met deze test? Is het iets dat nogal standaard wordt gecheckt bij kleinere kinderen? Of is er toch wel reden tot zorg?

Ik hoop ervaringen te lezen!

2. Meca

Meca Fanatiek lid

23 jul 2014
    1.642
    276
    83
    Luizen plukker
    Dacht dat de hielprik dit al opspoorde maar ben er al achter dat dit dus vaker niet het geval is.

Verder geen ervaring met CF maar wil je wel heel veel sterkte wensen in deze onzekere tijden!

3. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Aan de kust
    Hi Meca, dank voor je reactie. Uit de hielprik kwam inderdaad geen indicatie, maar blijkbaar willen ze het voor de zekerheid nog eens testen. Dank! :)

4. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Ik! Mijn zoontje heeft hem tijd gelden ook gehad. (Hij had het gelukkig niet)
    De test zelf valt reuze mee!
    Ze doen het niet zomaar. Maar wel vaak om het even uit te sluiten.

Mocht je eventueel nog meer vragen hebben stel ze gerust!

5. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Ik heb zelf een paar jaar geleden cf onderzoek gehad, omdat het in de familie zit. Ik blijk drager te zijn.

Zweettest stelt eigenlijk niet zoveel voor. Je krijgt een elektrode op de binnenkant van je pols met een speciaal plastic dingetje. Door de elektrode ga je plaatselijk zweten en dat plastic dingetje vangt het op. Het doet niet zeer.

Hielprik kan het helaas nog niet altijd goed opsporen vanwege verschillende mutaties van het gen.

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Geen ervaring maar wil je wel succes wensen.

7. Apie1

Apie1 Niet meer actief

Onze zoon heeft de test ook gehad. Ook vanwege z'n gewicht. Ook een ontlasting onderzoek. De zweettest vond hij heel interessant en het deed geen pijn. Gelukkig was het negatief. In z'n ontlasting werden stofjes gevonden die wezen op een ontsteking of infectie.

Volgens mij is het een totaal pakket aan standaard onderzoekjes als je kind te licht is. Als taaislijmziekte niet in je familie voorkomt is volgens mij de kans heeeel klein dat je kindje dit heeft.

Dikke knuffel en veel sterkte. Verschrikkelijk om je zo'n zorgen te maken om je kind!

8. jimmy

jimmy Bekend lid

14 jul 2006
    757
    0
    16
    Fryslan
    Hier was mijn zoon 5 toen hij 'm kreeg, er was wel verdenking op CF ivm de vele longproblemen..
    Hij had het gelukkig niet..

Het onderzoek is niet belastend voor ze..

9. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad

Hier net zo, mijn dochter was 2,5jr

10. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Aan de kust
    Dankjulliewel voor de lieve reacties. Morgen om 13.15 naar het ziekenhuis. Het is fijn te weten dat in de meeste gevallen de uitslag negatief is. En ook geruststellend dat mijn liefje geen last zal hebben van de test zelf. Gelukkig krijgen we de uitslag van beide onderzoeken volgende week al. Dat wachten wordt denk ik het ergst... :(

11. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Hoe is het gegaan?

12. MamaLoentje

12 jun 2015
    27
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mijn middelste is een paar maanden geleden een zweettest gedaan vanwege longproblemen. De eerste keer leverde niet genoeg zweet op, dus moest de test nog een keer herhaald worden. Het plaatje moet op zijn plek blijven zitten, lastig voor een dreumes die geen gehannes wil...gelukkig was de uitslag negatief. Sterkte! Pfff...die spanning en onzekerheid...Ik hoop en duim voor je dat het geen CF is.

Deel Deze Pagina