Zoontje doet nergens zijn best voor, heel frustrerend!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door setje, 27 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. setje

setje Fanatiek lid

18 jun 2006
    1.989
    0
    36
    Hoevelaken
    Mijn zoontje zit sinds februari op zwemles, hij is in december 5 geworden, dus oud genoeg lijkt me. Maar hij zit maar te zuchten en te steunen als de badmeester ze iets vraagt te doen... Bij voorbaat is het al "ik kan het niet" "het lukt niet". Soms luisterd hij gewoon niet, en blijft hij gewoon op de kant zitten! En maar klagen dat hij er elke week heen moet, ik heb al gezegd dat als hij zijn best niet doet, het alleen maar langer duurt!

Zelfde met fietsen, probeer te stimuleren zonder zijwieltjes te fietsen. Maar hij hangt echt op die fiets en ik maar duwen en recht houden.

Ik kan hier heel boos om worden, want ik ben dit zelf niet gewend. Hoe kan je nou stimuleren dat ze iets meer hun best doen? Ik ben nog in staat om hem van zwemles af te halen...is hartstikke duur, en hij gooit er echt met de pet na! Rust erover praten helpt niet, boos worden ook niet...

Heeft iemand tips?

Groetjes Setje

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

als jullie zelf gaan zwemmen, dus "vrijer, zonder regels" wat doet hij dan?

qua fietsen is makkelijk, niet meer duwen, gewoon verder fietsen (wel daar waar een goed stuk fietspad is natuurlijk).
    die zijwieltjes komt wel eerst zelf goed fietsen anders gaat hij te langzaam en valt hij ook inderdaad als hij geen zijwieltjes heeft.

en misschien overbodig, niet boos om worden als hij dan achterblijft. Gewoon langzaam doorfietsen en evt. zelf stoppen en gewoon wachten.. komt hij vanzelf en dan ook geen negatief commentaar geven , maar zoiets zeggen van he je bent er dan gaan we weer verder. :)

3. pcj

pcj Actief lid

22 jan 2009
    205
    0
    0
    hij is vijf jaar dan kun je toch niet verwachten dat hij al helemaal zelfstandig en zonder zijwieltjes fietst? En wat betreft het zwemmen; misschien dat hij over een jaar de zwemles wel leuk vindt?

4. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Misschien is het leuk en inspirerend voor je het boek how2talk2kids te lezen, daar staan veel goeie tips over communicatie met je kind in!

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Hier gaat het zwemmen langzaam maar juist met veel plezier.

Wat betreft het fietsen, gewoon de zijwielen eraan en geen aandacht meer aan besteden. Wij dachten ook dat komt dus nooit goed en zodra we de zijwielen ook maar iets hoger zette dan was het schreeuwen en gillen.

Wij hebben ze weer lager gezet, heb liever een kind dat vrolijk rondfietst met zijwielen dan eentje die niet meer fietsen wil.
    2 weken geleden hebben we ze weer omhoog gezet, op zijn verzoek en sindsdien fietst hij op 2 wielen :D. Maar hij ontleend nog wel zekerheid aan de zijwielen dus we doen ze er nog niet af.

Maar goed we zijn wel vooruit gegaan want een half jaar geleden zei hij nog dat ze eraf mochten als hij 39 was en vanmorgen melde hij dat ze eraf mochten op zijn 6de verjaardag (scheelt toch weer 33 jaar :cool:)

6. setje

setje Fanatiek lid

18 jun 2006
    1.989
    0
    36
    Hoevelaken
    Even voor de duidelijkheid, hij heeft een fiets met zijwieltjes, en daar fietst hij goed op. Daar hoeft hij geen moeite voor te doen. Het zelfde formaat fiets hebben we ook staan zonder zijwieltjes, en we gaan dan gewoon oefenen. Ik verwacht niet dat hij zelf zo opstapt en wegfietst, maar als we dan aan het oefenen zijn, houd hij op met trappen en laat zich echt hangen... Hij heeft gewoon echt geen zin om moeite te moeten doen.

Als hij gewoon gaat "vrijzwemmen" spartelt hij er lekker op los in het water en is hij heel enthousiast! Het gaat er dan weer om, dat hij op zwemles moeite moet doen...en daar heeft hij geen zin in. Hij vindt het zwembad echt heel leuk!

Groetjes Setje

7. IkTara

IkTara Actief lid

13 mei 2011
    190
    63
    28
    Hoi,

Ik zou een beloningssysteem gebruiken. Als je je best doet mag je ene sticker plakken en bij zoveel stickrs een klein kdootje. Of eerst elf meteen met kleine kadootjes bginnen als hij 1 les ijn best doet. Tzelfde met t fietsen, hij moet t wel proberen en anders gewoon laten rusten. Hier een jongetje di na 2 rondjes proberen zo wegfietste toen hij net 4 was. Onze meid vind t wel best, 4jaar en 3 maand. Wel wat aan t oefenen maar die laat mij het evenwicht bepalen du dt is ook niet de bedoeling. Met t fietsen push ik niet echt dat komt wel maar zwemmen is wel belangrijk!

Groeten Tara

8. mimi83

mimi83 Niet meer actief

fietsen lekker laten zitten, over 2 jaar fiets hij echt wel zonder zijwielen. komt vanzelf.

Zwemmen, hhm op school is luisteren geen punt neem ik aan?
    denk dat het nl. ligt aan of de manier waarop er les gegeven word 9dat hij het niet goed begrijpt/zich er niet prettig bij voelt?), dat hij er nog niet aan toe is of dat hij teveel druk voelt.

9. setje

setje Fanatiek lid

18 jun 2006
    1.989
    0
    36
    Hoevelaken
    Op school gaat het luisteren inderdaad heel goed. Ik krijg daar zelfs complimenten over, ook als we ergens zijn bijv. op visite of in de winkel. Maar het gaat dus echt puur om de moeite die hij ergens voor moet doen, inspanning...daar heeft hij geen zin... Hij heeft 2 badmeesters, en ze zijn echt heel leuk voor de kinderen, en ze hebben engelengeduld, zelfs met Jayden Hahaha.

Groetjes Setje

10. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    misschiend dan even een half jaartje stoppen met de zwemles?? wie weet is hij er nog niet aan toe!

11. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    lijkt me dat ie nog niet aan toe is, misschien bang is om wat fout te doen en het daarom maar niet doet.

12. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Misschien is hij nog te jong om alles te moeten uit voeren met wat jij wilt.

Zwemmen misschien is hij er nog niet helemaal aan toe. Naast je fietsen. Vind 5 nou ook niet zo heel oud om dat te moeten doen. Misschien wat meer kijken naar wat hij al wel kan in plaats van wat hij niet kan. Niet te veel pushen daar krijg je ongelukkige kinderen van.

:)

Mijn zoon kan met z.n 11 nog niet eens fatsoenlijk naast me fietsen.

En deed hem pas op zwemmen toen hij er echt aan toe was. Van af een jaar of 7 ;) en ja het is duur zwemmen en ja het is belangrijk dat ze leren zwemmen maar maak het nog wel LEUK.:)

O ja zelf leren fietsen.

Wat dacht je er van om het gewoon soepel te houden ga er niet naast lopen. Ga gezellig met een stoeltje er bij zitten met wat buurvrouwen gezellig kletsen kan koffie/thee en dan aan moedigen. Laat het hem zelf leren. ( ik weet zeker dat het dan sneller lukt dan je gedacht had. Misschien wil hij de regie in eigen handen houden en jou laten zien wat hij misschien al wel zou kunnen.)

Dit boven staande deed ik met mijn vier jarig zoontje ontspannen er bij zitten en hij fietste zo weg.:);)

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Hoe is zijn zwemles opgedeelt dan.

Gaat hij 1x per week een uur of net zoals hier 2 x per week een half uur.

Kylian let ook niet altijd op in de les, in een zwembad zijn heel veel andere prikkels die er te verwerken zijn en soms is hij daar drukker mee dan met de les.

14. miekje80

miekje80 Bekend lid

27 apr 2007
    798
    0
    16
    Overijssel
    Heel herkenbaar. Mijn zoon van 5 heeft daar ook last van. Als hij ergens het nut niet van in ziet, dan hoeft het wat hem betreft ook niet. Wat hier werkt is een cadeautje in het vooruitzicht stellen bij het behalen van zijn zwemdiploma. Sinds wij dat hebben gedaan doet hij beter zijn best.

15. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hier ook herkenbaar. De oudste is leergierig en super zelfstandig. De middelste lui en slordig en de jongste nog leergieriger en zelfstandiger dan de oudste op die leeftijd. De middelste fietste los met 5 jaar waar de jongste nu met 3 jaar al los fietst. De middelste Maakte een jaar terug een koprol en zei zo nu kan ik het eindelijk waarop haar zusje van 3,5 jaar jonger zei, oh maar dat kan ik al lang. Ieder kind is anders, ieder kind doet iets op zijn/haar eigen tempo. Het ene kind is wat beter in zijn/haar motoriek dan de ander.

Maar feit blijft dat ieder kindje het op zijn eigen tempo doet ik denk dat je daar naar moet kijken en op moet letten. Dan komt het vroeg of laat vast wel goed.

16. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ik zou hem de leuke kanten van het leren zwemmen laten zien..mischien dat dat hem dan motiveert. een beetje pushen mag wel maar kijk uit dat je er niet in doorschiet want daar krijgt hij dan alleen maar last van. als het echt niet werkt dan gewoon tijdelijk ermee stoppen. ja de lessen zijn duur maar het komt je nog duurder te staan als je hem iets laat doen dat hij niet wilt.
    en een beloningssysteem...eerlijk gezegd vind ik dat iets voor de echte kleintjes. hij is 5 jaar en tuurlijk als hij zijn diploma heeft gehaad is een kadootje erg leuk maar ik zou persoonlijk niet op voorhand al zeggen als je je diploma haalt krijg je....of zo lieverd vandaag heb je goed je best gedaan dus je mag een sticker plakken. als je dat gaat doen, verwacht hij het straks ook weer als hij bijvoorbeeld moet leren lezen of schrijven enz. motiveren is altijd goed maar probeer dan wel een manier te vinden dat aansluit op zijn leeftijd en doen en kunnen.

17. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik denk ook dat hij nog niet toe is aan zwemles. zo wordt het alleen maar drang...
    en dat fietsen met zijwieltjes is misschien ook nog te moeilijk.

misschien zijn die dingen gewoon echt nog even te moeilijk voor hem, dan is het ook lastig om er je best voor te doen.

18. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik denk dat je misschien ook een beetje last hebt van je eigen opvattingen, blijkbaar vind je de manier waarop hij iets doet ende moeite die hij doet erg belangrijk. Maar bij deze activiteiten is het waarschijnlijk niet zijn eigen idee om dit te doen. En als kleuters iets niet willen, is het lastig ze te dwingen.
    Misschien helpt het om hem de leuke kanten van zwemmen te laten inzien. Wat fietsen betreft, lekker even laten

19. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik geloof eigenlijk niet zo dat kinderen op deze leeftijd expres hun best niet doen of ongemotiveerd, lui of wat dan ook zijn.
    Vaak zit er een hulpvraag/probleem achter.
    Die probeer ik bij mijn kinderen eerst te achterhalen en daarna te handelen.

20. Corry1985

Corry1985 Actief lid

12 okt 2008
    383
    0
    0
    Noord Holland
    zo gaat hij het nooit halen... misschien een goed gesprek van zoon op moeder lijkt me een goed idee.. want dit gaat je anders heel wat extra dagen en centen kosten.
    misschien is hij er nog niet aan toe, 5 is vroeg hoor, het mag ook best later. ze zeggen dat kinderen die met 6 beginnen het vaak sneller halen.
    maar ja wie weet kan hij het echt niet, snapt hij het niet goed.
    wel jammer dat hij niet gemotiveerd is hoor. zeker omdat je wellicht weet dat hij het zou kunnen maar dat hij er gewoon geen zin in heeft, misschien wil hij wel heel graag andere dingen doen en is hij er niet bij met zijn hoofd.

Deel Deze Pagina