Lekker onderwerp.. Ben nu vier weken geleden bevallen van een prachtige dochter. Tijdens bevalling een ruggenprik en iets gescheurd, verder geen bijzonderheden. Maar heb al vier weken last van m'n stoelgang. Heb om de dag wel iets ontlasting, maar erg hard. Zit al aan de pruimen, lijnzaad, activia, noem het maar op. Hebben hier meerdere last van? Zo ja, wat verder te doen en hoe lang duurde het voordat het weer 'normaal' werd?
Hier kwam de kraamzorg met twee kiwi's op nuchtere maag eten zou helpen bij de stoelgang goed soepel te houden (Ik heb zelf een totaal ruptuur opgelopen, dus mijn stoelgang moest zacht blijven anders zou het weer opnieuw kunnen scheuren) en tot nu toe heeft dat perfect geholpen, dus misschien dat je dat nog kan proberen.
Ik heb het ook nog hoor. Fijn een aambei opgelopen tijdens de bevalling. Bij de andere twee had ik het ook maar het is weer goed gekomen. Nog even geduld. Bij mij werkt Actimel erg goed. Verder alles volkoren.
Dat had ik ook, komt deels ook door de bevalling en de hormonen helaas. Veel groente en fruit en ook heel veel water drinken kan wel helpen. Meestal wordt het na een aantal weken vanzelf normaal gelukkig.
Had ik ook, was weer min of meer ok na een maand of 2. Vooral niet te hard drukken of je loopt aambeien op!
Via de huisarts kun je een middel krijgen..ben de naam kwijt maar het is poeder wat je oplost in water wat ervoor zorgt dar je ontlasting dunner wordt. Echt doen! Heb het ook gebruikt en werkt heel goed
Dat is movicolon, je kan ook lactulose proberen kan je gewoon bij de drogist kopen! Wil je niet naar "medische middelen" grijpen, kan je ook roosvicee laxo kopen.
Qua lijnzaad.... welke heb je? Je moet wel de gebroken pakken, niet de hele korrels. En dan 2-3 paplepels per dag (3 is denk ik bijna 1 soeplepel?). Ik ken niemand waarbij het niet werkt eigenlijk. En hoeveel drink je? Want je kunt wel veel extra vezels nemen... daar hoort ook extra drinken bij, anders stopt het juist! En ja... zorg ook dat je brood niet is gemaakt van tarwemeel, maar van volkorenmeel. Heeft meer vezels. Verder veel groenten, liefst 300 gram per dag en fruit als appels en peren niet schillen, want de vezels zitten niet in het vruchtvlees, maar in de schil. Probiotica en prebiotica zijn ook goed. Wellicht kun je beter capsules kopen met goede darmbacteriën? Zitten er denk ik meer in dan in een activia. Denk ik, heb ik nooit opgezocht. Qua medicijnen... metamucil is een variant dat ook meer natuurlijk is, het is van psylliumzaad gemaakt met toevoegingen. Psylliumzaad kun je ook zo kopen bij de natuurwinkel.
Zo, bedankt voor alle reacties. Merk dat het al weer iets beter gaat. Nog niet als vanouds hoor. Heb roosvicee Laxo gekocht en ben iedere ochtend met een kiwi begonnen. Kom steeds meer in de buurt.. Maar bedankt voor alle tips! Ik zal naar de vezels kijken Sandana, bedankt!
Geef je bv? Daar zat bij mij de crux. Ik dronk zo'n 1.5 a 2 liter en at vezels bij het leven maar toen kwam ik bij de huisarts om forlax te vragen en zei ze dat ik toch exht wel een liter extra moest drinken bij de bv. Sindsdien ook stuk minder last gehad!