Zwelling in hals

Discussion in 'Zwangerschap' started by Lyanne T, Apr 19, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lyanne T

Lyanne T Actief lid

Sep 15, 2016
    234
    0
    16
    Ik zit helemaal in de stress, sinds 2 dagen heb ik een zwelling boven mn sleutelbeen aan de linkerkant van mn hals. Nu ben ik naar de huisarts geweest en moet ik morgen een echo laten maken en ook bloed laten prikken of mn schildklier nog goed werkt. Heb in december ook mn schildklier laten testen en toen was alles goed.

Ik maak me echt zorgen of het nu wel goed gaat met de baby :(.
    Heeft iemand ook zoiets meegemaakt?

2. Wenda

Wenda Fanatiek lid

Dec 12, 2013
    2,431
    1,398
    113
    Gelderland
    Oh bah spannend. Ik had tijdens mn vorige zwangerschap ook een bult in mn hals. Maar als ik jou verhaal zo hoor zat die bij mij hoger. Net onder mn kaak.
    Ik ben toen dezelfde dag nog doorverwezen naar het ziekenhuis. Het bleek een cyste te zijn. Deden ze verder niks aan in de zwangerschap alleen regelmatig een punctie omdat ik flink last had en antibiotica. Moest wel vaak op controle.
    Na de zwangerschap ben ik geopereerd en nu is hij nog steeds weg.

Hopelijk is het bij jou ook niks ergs!

Oh trouwens mn zoontje heeft er niks aan overgehouden hoor.

3. Lyanne T

Lyanne T Actief lid

Sep 15, 2016
    234
    0
    16
    Verder niemand geruststellende woorden? :(

4. Monic

Monic Bekend lid

Mar 27, 2012
    751
    2
    18
    Wat ik weet over je schildklier is dat het vooral schadelijk is voor je baby als er iets is met je schildklierhormonen gedurunde de eerdte weken. Rond jouw termijn kan de baby als het goed is, zelf die hormonen aanmaken en zich daarin voorzien.. had zoiets van een vriendin gehoord, zij had een te snel werkend of traag schildklier..

5. angelina85

angelina85 Actief lid

Oct 25, 2013
    241
    2
    18
    ik werk als taxi chauffeur
    Laar DL
    Ik heb ook een dikke schildklier, en krijg daar medicijnen voor en sta streng onder controle van de internist!

Wat mij verteld is dat het heel vaak voor komt bij zwangere vrouwen en dat het wel te behandelen is. Nadeel alleen is wel. Elke week bloed prikken om een bild te krijgen van je schildklier waardes.

Succes! Het komt vast goed!

6. Lyanne T

Lyanne T Actief lid

Sep 15, 2016
    234
    0
    16
    Ik kon vandaag al terecht. Morgen na 14.00 hoor ik de uitslag.. spannend!

7. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Het zou misschien ook een opgezette lymfeklier kunnen zijn? Die zitten aan de zijkant van je hals, in het kuiltje tussen je sleutelbeenderen aan de voorkant en boven je sleutelbeen tot aan je schouder.

Hebben ze niks gezegd tijdens het maken van de echo? Succes, ik hoop op een goede uitslag!

8. 1BB

1BB Bekend lid

Oct 3, 2016
    573
    67
    28
    Female
    ♡
    Ik had een bult bij mijn hals, buiten een zwangerschap. Ik heb toen ook radioactief spul ingespoten gekregen, wat natuurlijk niet kan tijdens een zwangerschap. p om. De helft van mijn schildklier is toen na onderzoeken e.d. verwijderd vanwege onrustige cellen. Tussen de bult en de operatie in zat best veel tijd (8 maanden ongeveer). Dus mocht het zoiets zijn als wat ik had, dan deal je er pas mee na de zwangerschap.

Ik vond dit op internet:

Schildklier en zwangerschap
    Tijdens de zwangerschap zorgt het door de placenta aangemaakte hormoon HCG ervoor dat de productie van schildklierhormonen wordt verhoogd. Een licht vergrote schildklier tijdens de zwangerschap is heel normaal. Je zwangere lichaam heeft de extra schildklierhormonen nodig omdat je baby in het eerste zwangerschapskwartaal geheel en in de kwartalen daarna gedeeltelijk afhankelijk is van jouw productie. Na de bevalling hoort alles weer terug te zakken tot het normale niveau.

9. Lyanne T

Lyanne T Actief lid

Sep 15, 2016
    234
    0
    16
    Nee de vrouw in het ziekenhuis mocht er niets over zeggen.

Ja ik had ook al heel internet afgestruind.. maar de verhalen lopen zeer uiteen!

10. Luna30

Luna30 Fanatiek lid

Aug 8, 2014
    1,567
    420
    83
    Zuid-Holland
    #10 Luna30, Apr 20, 2017
    Last edited: Apr 20, 2017
    Hoi, vervelend dat je nog niet weet wat er aan de hand is.

Bij mij is er door bloedonderzoek net vastgesteld dat ik een te traag werkende schildklier heb (nooit eerder last van gehad). Daarvoor is mij wel opgevallen dat de klier een beetje dik was, maar ik dacht er niks van, misschien niet helemaal fit ofzo. Het is nu ook weer weg. Geen idee of dat met elkaar samenhangt trouwens, niet gevraagd toen ik het te horen kreeg!

De arts zei dat het niks ernstigs is en wel vaker voorkomt bij zwangerschap omdat er door de zwangerschap hogere eisen aan je lichaam worden gesteld. Bij mijn eerste zwangerschap geen last van gehad. Ik moet nu 1 keer per dag een tablet slikken en om de 4 weken ofzo weer bloed laten prikken om te controleren of de dosering goed is. En moet ik de rest van de zwangerschap om de zoveel weken bloed prikken zodat het gemonitord blijft. Bij niet zwangeren wordt het zelfs niet altijd behandeld, maar als je zwanger bent moet het sowieso behandeld worden omdat de baby de schildklier hormonen nodig heeft voor de ontwikkeling.

Een vriendin van mij heeft het ook gehad en die had er na de bevalling geen last meer van en haar baby is helemaal gezond.

Sterkte in elk geval, ik hoop dat het niks ernstigs is!

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,198
    16,536
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Weet je al iets?

12. Lyanne T

Lyanne T Actief lid

Sep 15, 2016
    234
    0
    16
    Ja ik heb dus een gezwel wat vanuit mn schildklier komt van 2,5×3×5 cm dus best flink. De kans is gelukkig 99% dat het niks ernstigs is maar moet wel onderzocht worden. 1 juni moet ik weer naar het ziekenhuis voor verder onderzoek. Was wel even schrikken! Het kan ook groter worden en dan kan ik problemen ondervinden met ademen en slikken omdat het daar op drukt maar het gaat niet vanzelf weg :(. Maar mn schildklier werkt in ieder geval wel gewoon goed!

13. Luna30

Luna30 Fanatiek lid

Aug 8, 2014
    1,567
    420
    83
    Zuid-Holland
    Oh dat is wel even schrikken, snap ik! Fijn dat je schildklier goed werkt, en ook dat het 99% zeker niks ernstigs is. Hou je ons op de hoogte?

Share This Page