Ik was met een heel verhaal bezig maar eigenlijk is mijn vraag. Weet iemand of de belastingdienst kijkt naar het minimale aantal gewerkte uren per jaar of per maand om in aanmerking te komen voor de kinderopvangtoeslag? Op jaarbasis zit het nl wel goed maar de komende 2 maanden zijn even wat karig en dan zouden we dus misschien geen recht hebben op de toeslag.... EDIT Ik heb toch even geprobeerd om onze situatie te beschrijven en die is als volgt: We zijn er net achter gekomen dat nu mijn man langer dan 3 maanden een ww-uitkering heeft we geen recht meer hebben op de kinderopvangtoeslag (&^*%^%$&$&) We hadden niet echt haast met zoeken want tja hij heeft ruim een jaar ww-uitkering en nou ja onze dochter werd 1 week nadat hij werd ontslagen geboren en daar hadden we wel even onze handen vol aan... Nu hebben we dus een vet probleem en dat kost ons (voor 2 kindjes) ongeveer 700,- per maand!!! Ik heb de belastingdienst al gebeld en mei (de 4e maand) hebben we pech. Maar als mijn man in juni weer een contract heeft dan hebben we ook weer recht op de toeslag. Om voldoende toeslag te krijgen moet 'de ouder die het minste aantal uren werkt' minimaal 14 uur per week werken maar niemand! weet of ze dit controleren per maand (want dan zou mijn man nu 'alles' aan moeten nemen qua werk voor minimaal 60uur per maand) of per jaar want dan zouden we beide gemiddeld elke maand genoeg uren werken om aan de voorwaarden te voldoen. Hoe kom ik hier achter? Ik wil de boel niet belazeren oid maar ook geen slapende honden wakker maken zeg maar... Als mijn man nu 'alles' moet aannemen betekend dat ook weer minder inkomen want het UWV vult de overige uren met 70% salaris aan maar niet de uren die hij dan nu aan het werk gaat voor een lager salaris. *snik* Wat een ellende bah
Wat mij is verteld: je moet per maand opgeven hoeveel uren kinderopvang je afneemt, dus ze berekenen het ook per maand...
Maar gaan ze dan elke maand kijken of je genoeg uren hebt gewerkt? Als je heel onregelmatig werkt (als freelancer bijv?)...
Er wordt per jaar gekeken aldus het besluit: Besluit Kinderopvangtoeslag | Besluit | Rijksoverheid.nl
Ik vind het ook tegenstrijdig, want als je de toeslag aanvraagt moet je aangeven wat de minstverdienende per week werkt, terwijl je per maand je toeslag krijg. Vervolgens hebben ze het in dat besluit over een berekeningsjaar... lekker duidelijk dus... Maar, in jouw geval: ik zou de toeslag stopzetten voor de tijd dat je man zonder werk zit. Na afloop van het jaar krijg je toch nog een definitieve aanslag en daar kun je dan je gemiddelde berekening op loslaten. De kans bestaat natuurlijk dat ze toevallig nu gaan controleren en dan heb je in feite teveel toeslag gehad en moet je terugbetalen. Je kunt het beter tegoed hebben...
Ik vind het heel duidelijk eigenlijk. Ze willen het aantal uren wat de minstverdienende partner per week werkt weten, omdat iedereen weet wat zijn arbeidsduur per week is. Als je dit per maand zou moeten opgeven schiet iedereen in de stress omdat ze niet weten of je dan je werkweek keer 4 of keer 4,33 moet doen. Daarnaast heb je ook mensen die per vier weken uitbetaald krijgen, dus dan moet je daar ook weer wat voor verzinnen, want op hun loonstrook staan geen uren per maand, maar per 4 weken. De toeslag krijg je per maand omdat je de rekening van het kdv ook per maand betaald En dat van het berekeningsjaar lijkt me ook logisch. Voor de mensen die onregelmatig werken (anders zou je de ene week meer recht hebben op toeslag dan de andere week), maar ook voor het hele bso gebeuren. Anders zouden veel mensen een hoop problemen hebben met de vakantieopvang: vaak is dat in de maanden van de zomervakantie meer dan 70% van de arbeidsuren. Kortom, ik vind het eigenlijk heel logisch allemaal
Ik begrijp het niet zo goed. Waarom moeten je kindjes naar een KDV als je man al maanden thuis zit? Mij lijkt het wel logisch dat je dan geen kinderopvangtoeslag krijgt. In principe heb je geen kinderopvang nodig. Ik bedoel het niet lullig, maar thuisblijfmoeders krijgen toch ook geen kinderopvangtoeslag als ze hun kind naar een KDV brengen...
Ze kijken naar het aantal uren per maand. Als je in de ww komt heb je nog 3 maanden recht op kot en dan vervalt het. Voorheen was het zo dat als je een uur werkte aan het begin van het jaar, je het hele haar recht had. Doordat er misbruik van is gemaakt is dit vervallen, helaas ook in deze situatie. Het enige wat je kan doen is ze van de kinderopvang af halen en weer aanmelden als je man weer werk heeft, of de hele rekening zelf betalen. Het werkgeversdeel krijg je nu ook terug via de belastingdienst. Zij berekenen dit door bij de werkgever en kunnen op deze manier in de gaten houden of je werkt.
Ze kijken op jaarbasis dus dat is geen probleem, maar wat hier boven staat snap ik dus ook niet. Zolang je thuis zit heb je geen kdv nodig.
Oh je hebt echt gelijk hoor... maar we wisten het niet (en ja ook dat is dom? iedereen hoort alles maar te weten ofzo) Maar goed je hebt dus gelijk alleen hopen we dat hij ieder moment weer aan de slag kan en willen we ons plekje bij het allerleukste dagverblijf van de hele wereld en ook nog eens tegenover ons huis liever echt niet kwijt.... onze oudste heeft er inmiddels ook veel vriendjes enz..
Ik snap het wel want als je het kdv opzegt en je hebt weer werk heb je geen plaats meer op het kdv en sta je op een wachtlijst van ongeveer een jaar en dan kun je niet meer werken want heb je geen opvang.
ik heb de kdv gewoon 2 maanden bevroren, geen enkel probleem hoor, hij zit nu 2 maanden later weer op het kdv.
Ik snap het ook wel, solliciteren is niet echt makkeljk als je niet eens zeker weet of je opvang hebt en per welke datum. En voor de continuiteit voor het kind, en de zekerheid van een plek is het ook niet echt handig om geen opvang te hebben. In de WW zit je al met een enorme inkomstendaling, en daar komen dan de volle mep kosten nog bovenop. Wat dat betreft is die nieuwe regeling best optimistisch qua hoe snel een gemiddelde werkloze weer aan de bak komt. Maar het is natuurlijk daarmee ook een extra stimulans, ik heb gelezen dat er van de oude regeling (het hele jaar nog recht op KOT) veel misbruik werd gemaakt. Stond ergens op een topic hier op ZP. TS, hoop dat je man snel een baan vindt!!
@ Zo79 Waaaaaauuuuuwwwwwie wat ben ik blij met jou reactie en je link! Daarin staat nl: *** Bij werknemers is het aantal gewerkte uren gelijk aan de (overeengekomen) arbeidsduur. Bij ziekst, bijscholing, vakantie, een deeltijd WW-uitkering of ouderschapsverlof wijzigt die arbeidsduur niet, Die omstandigheden hebben dan ook geen invloed op het aantal gewerkte uren en dus ook niet op het recht op het aantal uren kinderopvangtoeslag van de werknemer op grond van de urenkoppeling. en verder staat: Het recht op kinderopvangtoeslag en de urenkoppeling zijn gerelateerd aan het berekeningsjaar. Dit betekend dat als een ouder in een kalendermaand minder uren gebruik maakt van de kinderopvang dan het aantal uren dat op basis van de urenkoppeling voor de kinderopvangtoeslag in aanmerking komen, deze uren op een ander moment in het berekeningsjaar alsnog voor de kinderopvangtoeslag in aanmerking komen. *** Waaruit ik opmaak dat wanneer mijn man ook maar minimaal 1 uur werkt (nogmaals hij gaat echt liever weer volledig aan de slag) hij dus een deeltijd WW-uitkering krijgt en we dus ons recht op onze uren behouden. Dan is de tweede alinea niet eens van toepassing volgens mij maar goed aangezien wij recht hebben op 143 uur en er maandelijks maar 85 opmaken hebben we dus ook nog eens heel veel uren over die we nu zouden kunnen inleveren nu hij minder werk maar goed dat is dus niet eens aan de orde nu... ALS hij maar werkt nou gelukkig kan hij op freelance basis nog wat projecten doen dus dan zijn we gered! pfffffff wat een opluchting! Iemand nog een leuke baan in de evenementen- en of muziekindustrie in de aanbieding; producer, productieleider, marketing, communicatie enz...?
Oh nou dat is bij ons geen optie helaas.... Zouden we heus wel fijn vinden want dan hoeven we ons eigen deel ook niet te betalen en inderdaad moeten we het nu met minder inkomen doen dan voorheen. Aan de andere kant vind ik het iig voor de oudste wel fijn dat hij gewoon kan blijven gaan het is echt (naast thuis) een veilige haven voor hem...
Overigens wel echt erg dat ik dus compleet verkeerd ben voorgelicht door de belastingtelefoon Ik had tijdens het gesprek al heel goed door dat dit meisje eigenlijk ook niet precies een antwoord op mijn vraag wist en dus allerlei andere antwoorden ging geven waarop ik bleef doorvragen (want ja hallo 700,- dan wil ik wel precies weten hoe het zit). Uiteindelijk zei ze ja per maand want hier staat tijdvak is een maand... en toen nog een paar keer... en toen dacht ik laat maar zitten ik zoek het zelf wel uit. Nou wie had dat gedacht waar ZP al niet goed voor kan zijn... Maar wel erg voor de mensen die wel genoegen nemen met een antwoord van de belastingtelefoon... vind dat echt kwalijk!!!
Je stukje klopt gedeeltelijk (de uren die je niet maandelijks opmaakt kun je "meenemen" voor een andere periode in het berekeningsjaar). Alleen je conclusie over deeltijd WW klopt niet. Met deeltijd WW wordt echt de huidige deeltijd WW regeling bedoeld die een tijdje terug is ingesteld. Bijvoorbeeld werkgevers in de bouw maken er gebruik van: als er sprake is van tijdelijk minder werk kunnen zij hun werknemers de deeltijd WW "insturen". De werknemer gaat dan voor een paar uur de WW in (tijdelijk) en keert daarna gewoon weer terug in zijn volledige dienstverband. Als je man nu minder uur gaat werken is er geen sprake van deeltijd WW helaas.