Fooi geven (of niet)

Discussie in 'De lounge' gestart door DQueen, 1 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DQueen

DQueen Niet meer actief

Nav het gierige mensen topic ben ik nieuwsgierig hoe andere mensen denken over fooi geven?
    Wie geef je zoal fooi?
    Hou je je met fooi geven aan de percentage's die er gemiddeld voor staan of rond je bedragen gewoon af?
    Hou je op vakantie ook rekening met de gebruiken en percentages van fooi geven die daar gelden?
    Als je geen fooi geeft uit principe, wat is dan de reden dat je tegen fooi geven bent?

Mijn antwoorden.
    Ik geef vaak fooi, ik heb dat zo geleerd.
    Ik geef fooi in de horeca, aan de bezorger van maaltijden, aan de glazenwasser, aan taxichaufeurs, soms in een kledingwinkel als ik heel goed geholpen ben. Ik heb me nooit echt verdiept in de gebruikelijke percentage's fooi dus daar hou ik geen rekening mee. Ik rond in de horeca meestal af naar boven + 10 a 15 euro (soms 20 tot 30 euro als we echt met een grote ploeg > 12 mensen zijn).
    De kapper, glazenwasser en maaltijdbezorger rond ik ook altijd af zodat ze tussen de 1 en 5 euro fooi krijgen. De taxichauffeur is helemaal afhankelijk van hoe de rit was (afstand en of er een normaal gesprek uit kwam) en varieert van 50 cent om af te ronden naar een rond bedrag tot 5 euro (meestal een schipholtaxi dan ben ik in de vakantiestemming).
    Op vakantie kijk ik nooit van te voren wat de gebruiken van het land zijn, best dom want je kunt mensen ook beledigen met fooi, gelukkig is me dat nog nooit gebeurt. Daar hanteer ik een beetje dezelde regels die ik voor mezelf hier in Nederland ook heb.

Mijn man en het personeel krijgen ook geregeld wel wat fooi. Vooral voor klussen als lekkage's, gesprongen leidingen, verstopte leidingen, dingen waarmee mensen echt blij zijn dat we ze snel voor ze op hebben kunnen lossen (24 uurs service).

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.657
    27.305
    113
    Vrouw
    Ik geef de pizza bezorger geen fooi, omdat ik alleen maar 50 cent heb voor de collecte pot en verder geen klein geld in huis en ik online heb betaald. Als er een optie is in online betalen en een fooi geven zou ik dat wel doen.
    Snackbar ook geen fooi. Glazenwasser ook niet, werklui ook niet. Ik bied ze wel eten en drinken aan en als ze langer blijven omdat t een grote reparatie is haal ik ook gerust even lekkere broodjes :) onze aannemer kreeg elke dag ook een zeer uitgebreide lunch, was ook vaak even tosti's aan het bakken bv.
    Dus ben in mijn eigen huis gastvrij.

Restaurant geef ik vaak fooi, of het moet echt slecht zijn. Variërend van 3 euro (als de rekening maar 23 euro is, is dat al meer dan 10 procent) tot 10 euro.

In het buitenland vond ik het in de VS erg vervelend dat waar ik zat de fooi verplicht al bij de rekening in zat. Bij een leuke bediening en goed eten a la, maar we hebben ook onbeschofte bediening gehad want zoals ze zelf zeiden: de fooi was toch verplicht.

Bailey07 en RoGiJuLi vinden dit leuk.
  3. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Ja wij geven fooi in restaurants, maar ook aan loodgieters etc. Wij hadden ooit een gaslek en eigenlijk mocht bedrijf x het niet repareren, maar toch deden ze het toen hebben we 50 euro toegeschoven en dat soort dingen doen wij altijd op die manier.

DQueen vindt dit leuk.
  4. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    In restaurants en op terrasjes geef ik wel fooi. Aan klussers eigenlijk niet, maar daar zorg ik altijd voor dat er genoeg koffie, frisdrank, koek en fruit staat waar ze onbeperkt van mogen pakken.
    Heb een keer een groep schilders (allemaal huurhuizen hier) allemaal een ijsje gegeven omdat t zo warm was. Gewoon een doos uit de supermarkt, niets bijzonders. Schilders blij en niet normaal hoeveel bewoners het maar gek vinden dat we die schilders zomaar wat gaven... Triest eigenlijk....

bloemetje1, Kruimelmuis en DQueen vinden dit leuk.
  5. KleineMama15

KleineMama15 Bekend lid

27 feb 2019
    521
    219
    43
    Vrouw
    Gouda
    Wij geven niemand een fooi alleen op vakantie als ze de kamers goed schoonmaken.

JongetjeM vindt dit leuk.
  6. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.306
    113
    noord holland
    Ik ben sowieso van de vuistregel 'fooi krijg je als ik vind dat je dat verdient'. Verplicht fooi vind ik dus vreselijk, want echt niet iedereen gedraagd zich correct.
    Het ligt er een beetje aan, restaurant etc ronden we wel vaak af, maar gaan echt niet enorm erboven zitten.
    Ik denk er verder niet eens altijd aan om fooi te geven. Ik vind t namelijk ook wel gek om t personeel in t ene beroep dan geen fooi te geven en in t andere wel, alleen maar omdat t slecht betaald. Waar ligt die grens dan? En zoals ik net al zei, soms verdient een medewerker klantenservice misschien nog wel meer fooi vanwege zijn fantastische hulp en meedenken aan de telefoon (maar daar kun je geen fooi aan geven) dan de chagrijnige bediende in t eettentje.
    Ik vind fooi geven dus meestal een wat lastig iets.

MaMa, DQueen, NiVa0230 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik rond het bedrag vaak af en dat is dan de fooi.
    Dus als ik 62 euro moet betalen zeg ik maak er maar 65 van.
    Maar nooit meer dan 5 euro.

8. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.153
    3.028
    113
    Nederland
    Nou nee eigenlijk geef ik nooit fooi:p Mijn vriend wel als we uit eten gaan, op vakantie zijn of op het terras hebben gezeten, maar ik dus eigenlijk niet.

9. Musti1234

Musti1234 Actief lid

10 okt 2018
    334
    166
    43
    Fooi geven in restaurants/kroegen vind ik normaal. Gewoon afronden naar boven (rond 5 euro).

Thuisbezorgers betaal ik altijd met iDEAL en dan geef ik fooi als ik dus los geld in huis heb. Soms is dat helaas echt maar weinig omdat wij alles pinnen :rolleyes:

Fooi in een kledingwinkel heb ik nog nooit gedaan. Lijkt mij normaal bij dit beroep om ook goed geholpen te worden (net zoals bij de dokter, supermarkt en kaasboer oud). Fooi vind ik niet passen bij dit beroep.

DQueen vindt dit leuk.
  10. Izzie7676

Izzie7676 VIP lid

18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Ja hoor ik geef altijd fooi tenzij ik ontevreden ben over de klus/behandeling /bediening

DQueen vindt dit leuk.
  11. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.648
    5.687
    113
    Nee ik geef geen fooi. Nergens voor nodig in Nederland. Omdat mijn eten en drinken goed word gemaakt en netjes word gebracht. Dat is toch je werk? In Nederland is het loon goed geregeld. Kijk in Amerika enzo daar zijn de serveersters er van afhankelijk maar in Nederland is dat anders. Wat hier boven ook al word gezegd door @spruitje80 waar ligt de grens? Ik geef de kassier ook nooit een fooi terwijl die ook hard werkt, of de postbode.
    Zelf werk in in de thuiszorg, een enkele keer krijgen we wat geld voor in de pot of wat lekkers. Is altijd erg lief maar hoeft absoluut niet want ik doe het werk omdat ik het graag doe en het mijn werk is.

En omdat iets normaal schijnt te zijn is voor mij al helemaal geen reden. Wat wat is normaal, maken we er zelf van toch.

MaMa, Spoetnik, JongetjeM en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. smax

smax Fanatiek lid

15 feb 2018
    1.955
    1.042
    113
    Vrouw
    Ik geef alleen een fooi in een restaurant.
    Dan rond ik het bedrag naar boven af.
    Anders blijf ik bezig met iedereen een fooi te geven... Het is toch gewoon de baan van die mensen?!

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    In restaurant en cafe ofzo wel, bij een kop koffie en een glas appelsap een keer een euro ofzo. Bij uiteten afhankelijk van hoeveel het kost en hoe goed het was - soms vind ik naar boven afronden voldoende, soms doe ik er dan nog wat bij. Maar puur gebaseerd op hoe goed het was en op hoeveel we bij ons hebben. Met pinnen geef ik bij restaurants ook fooi, maar dan puur op basis van afronden naar een rond bedrag.

Kapper, loodgieter etc etc geef ik geen fooi.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.208
    35.949
    113
    In restaurants etc altijd wel. Rond de 10%.

DQueen vindt dit leuk.
  15. Waterlelies

Waterlelies Niet meer actief

Alleen als ik uit eten ga en er is een normale tot goede bediening. Als de bediening slecht was dan niks.
    En als we eten bestellen en er komt iemand op een fiets in de stromende regen. Die krijgt dan ook wat mee.
    Verder niet. De grens is mij te onduidelijk en ik kan niet iedereen van extra geld voorzien.
    Ik zie het meer als blijk van waardering bij een uitzonderlijke dienst. Het is rot als je zeiknat regent op de fiets voor het eten van een ander. En als er een vervelende bediening aan tafel is die ene keer per jaar dat we uit eten gaan zou mijn avond verpest kunnen worden. Daarom krijgen zij wel. Bij alles wat ik uitzonderlijk vind ben ik bereid meer te betalen dan afgesproken

Maslov vindt dit leuk.
  16. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.272
    25.745
    113
    In de horeca geef ik wel fooi. De grens van waar wel en niet is volledig gevoelsmatig. Zo vind ik het wel een flinke fooi waard als ik een avond flink in de watten wordt gelegd en mijn eten wordt gebracht en tijdig mijn wijn wordt bijgevuld. Dus echt het bediend worden, vind ik fooi waard. Als ik zelf aan de bar een drankje ga halen of oid geef ik geen fooi.
    Mensen die aan huis werk komen verrichten krijgen een kop koffie en wat lekkers, of bv onze tuinmannen ooit met warm weer een schaal meloen, maar geen fooi.

DQueen vindt dit leuk.
  17. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Bij mij ligt het eraan of ik fooi geef. Ik pin altijd alles en heb zelden contant geld op zak. Als ik eten online bestel, betaal ik ook altijd al online dus kan ik geen fooi geven.
    En bij restaurants ronden we vaak af naar boven. Dus als iets €27,85 kost dat ik dan afrond naar €30 ofzo. Het hangt eigenlijk af van het moment, ik hanteer geen regels daarvoor.

Ik vind het wel raar dat als je geen fooi geeft dat mensen dat gierig vinden. Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf mag weten. En niet iedereen kan €10 extra missen en dan is 50 cent fooi al veel en sommigen zijn al blij als ze een keer uit eten kunnen. Of het kan zijn dat mensen een bepaald budget meegenomen hebben en onverwachts ergens wat drinken en dan op dat moment geen fooi kunnen missen.

DQueen vindt dit leuk.
  18. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.507
    8.432
    113
    Ik geef geen fooi, het is hun baan en daar worden ze als het goed is voor betaald.

En dan vindt een ander mij maar gierig ;) ik lig er niet wakker van.

Zara75, Lolalili, MaMa en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In het buitenland kijk ik vooraf altijd wel even wat daar gebruikelijk is. "When in Rome, do as the Romans do." Dus daar houd ik rekening met de gebruikelijke percentages en geef bijvoorbeeld ook fooi aan de buschauffeur, als dat in dat land zo 'hoort'. Ook omdat je dan weet dat het daar voor mensen echt een noodzakelijk deel van hun inkomen is, bijvoorbeeld om de wintermaanden zonder toeristen door te komen.

In Nederland geeft ik eigenlijk alleen fooi in de horeaca. En dan is het meestal alleen naar boven afronden op 5-tal of 10-tal. Als de service bijzonder goed was, maak ik er wel eens wat meer van. Maar in NL vind ik het minder nodig. Sowieso hebben we een minimumloon waar je van kunt leven. En het hoort hier niet echt bij de cultuur.

rijo en Waterlelies vinden dit leuk.
  20. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Dit.

Deel Deze Pagina